درآمدزایی از M&A

ادغام و تملیک (M&A) به دلایل متنوعی در حوزه استراتژی شرکت ها صورت می گیرد، اما متداول ترین آنها، پشتوانه اقتصادی دارند. در زیر برخی از این دلایل اقتصادی آمده است:

افزایش توانمندی ها: افزایش توانمندی ها ممکن است در طیف وسیعی از پتانسیل های یک شرکت، از بهبود واحدهای تحقیق و توسعه گرفته یا انجام بهتر عملیات شرکت حاصل شود.

افزایش توانمندی ممکن است تنها در بخشی خاص نباشد. مثلا ممکن است شرکتی خریداری شود تنها برای آنکه فناوری خاصی که در آن شرکت مورد استفاده است تملک گردد.

به عنوان نمونه شرکت های بیودارو به دلیل سرمایه گذاری قابل توجهی که برای بخش تحقیق و توسعه موفق در بازار دارو انجام می دهند مشمول فرآیند های M&A هستند. تنها در سال 2011، ارزش چهار مورد از بزرگترین ادغام و تملیک ها در صنعت زیست دارویی بیش از 75 میلیارد دلار بوده است.

بدست آوردن مزیت رقابتی یا سهم بازار بیشتر: ممکن است شرکت ها تصمیم بگیرند به منظور دستیابی به شبکه توزیع یا بازاریابی بهتر، M&A را اجرا کنند. همچنین، ممکن است شرکتی بخواهد به بازارهای مختلفی دسترسی پیدا کند که در آنجا رقبایی در حال فعالیت هستند و تمایل نداشته باشد که از نقطه صفر شروع به بازاریابی و فروش کند. در این حالت ممکن است شرکت با شرکتی فعال در این حوزه ادغام شود. شبکه توزیع یا بازاریابی جدیدی که ایجاد می شود عملاً طیف گسترده ای از مشتریان را برای هر دو شرکت فراهم می کند.

به عنوان نمونه شرکت داروسازی Takeda در ژاپن، شرکت Nycomed، یک شرکت دارویی مستقر در سوئیس را خرید، چون به دنبال تسریع رشد بازار در اروپا بود. جالب است بدانید ارزش این معامله حدود 13.6 میلیارد دلار آمریکا بود.

متنوع سازی محصولات یا خدمات: دلیل دیگر  M&A در شرکت ها، تکمیل  بسته محصول یا خدمات فعلی است. دو شرکت ممکن است بتوانند محصولات یا خدمات خود را با هم ادغام کنند و مزیت رقابتی خود را نسبت به سایرین در بازار افزایش دهند. به عنوان مثال، در سال 2008، HP برای تقویت بخش خدمات حوزه فن آوری خود، EDS را خریداری کرد و ارزش این معامله حدود 13.9 میلیارد دلار آمریکا بود.

تغییر مدیریت شرکت ها: در صورتی که مالکان فعلی نتوانند شخصی را در شرکت شناسایی کنند که جانشین آنها شود، یا صاحبان کسب و کار تمایل داشته باشند که سرمایه خود را از شرکت خارج کرده در بخش دیگری سرمایه گذاری کنند، مشمول فرآیند M&A می شوند.

کاهش هزینه ها: وقتی دو شرکت محصولات یا خدمات مشابهی دارند، M&A می تواند فرصت زیادی برای کاهش هزینه ها ایجاد کند. زمانی که شرکتها ادغام می شوند، غالباً این فرصت را دارند که با تلفیق و ساده سازی عملیات، محل فعالیت و سایر منابع را ادغام کنند تا هزینه های عملیاتی را کاهش دهند.

این استراتژی اقتصادی همان صرفه اقتصادی است: هنگامی که با افزایش حجم، کل هزینه تولید خدمات یا محصولات کاهش می یابد، بنابراین سود کل شرکت ها به حداکثر می رسد.

بقای شرکت ها: برای یک شرکت هرگز آسان نیست که هویت خود را در اختیار شرکت دیگری قرار دهد، اما گاهی اوقات تنها گزینه برای بقای شرکت ها، ادغام و تملیک است. تعدادی از شرکت ها در طی بحران مالی جهانی از 2008 تا 2012 از M&A برای رشد و بقا استفاده کردند. به عنوان نمونه در طول بحران مالی، بسیاری از بانک ها ادغام شدند تا ترازنامه های زیان ده خود را حذف کنند.

ادغام و تملیک به دلایل دیگری نیز انجام می شود، اما موارد مطرح شده از رایج ترین آنها است. غالباً، شرکتها چندین دلیل توامان برای M&A دارند.

جالب است بدانید که از نگاه کارکنان شرکت ها M&A دارای پتانسیل های منفی و مثبت بالقوه ای است، ممکن این در این فرآیند مشمول تعدیل یا رشد موقعیت کاری شوند و یا اینکه ممکن است برای انجام مسئولیت های خود به منابع بهتری دسترسی پیدا کنند.