ورود به بورس اوراق بهادار

همواره، عرضه اولیه سهام به بازار سرمایه هدف غایی بسیاری از شرکت های استارت آپ بوده است. پایه گذاران شرکت ها، سرمایه گذاران و عموم غالباً این پرسش را مطرح می کنند که بالاخره چه زمانی شرکت وارد بازار سرمایه می شود؟ اگر سهام شرکت عرضه شود چه قیمتی خواهد خورد و چرا تاکنون شرکت برای عرضه سهام اقدام ننموده است؟ ممکن است در خصوص شرکت شما هم این موارد مورد سوال قرار گرفته باشد. هرچند عرضه اولیه سهام هدف سودآور و پرپتانسیلی است با برخی ریسک ها و چالش ها هم همراه است بنابراین لزوماً اقدام به این کار برای تمامی شرکت ها مناسب نیست. هرچند عموم بر این باور است که شرکت های موفق همه سهامی عام هستند هنوز شرکت های موفق و خوشنامی وجود دارند که در بازار عرضه نشده اند. عرضه سهام به عموم دارای مزیت هایی است:

تامین نقدینگی

مهمترین ویژگی که در عرضه سهام از آن یاد می شود تامین سرمایه است. یکی از اقدامات خوب پس از عرضه سهام استفاده از منابع آن جهت فرصت های جدید سرمایه گذاری و توسعه شرکت ها است. اگر شرکت در حال رشد باشد این فرصت ها به بیشترین میزان خود می رسند. شرکت ها می توانند از این منابع جهت تامین هزینه های تحقیق و توسعه، جذب نیروی انسانی، پرداخت بدهی، تامین مخارج سرمایه ای، تملک فن آوری یا شرکت های دیگر استفاده کنند. بنابراین منابع به دست آمده از این روش قابل توجه است و می تواند برای شرکت ها فرصت های قابل توجهی ایجاد کند.

ایجاد فرصتی برای خروج

هر شرکت بنیان گذارانی دارد که عمر، سرمایه و منابع خود را صرف آن نموده اند به امید اینکه کسب و کاری موفق ایجاد کنند. این افراد سال ها تلاش کرده اند بدون آنکه ارزش اصلی کارشان به آنها بازگردانده شود. عرضه اولیه سهام فرصت بسیار خوبی برای خروج بخشی یا کامل از سهام شرکت است. بنیان گذاران می توانند مبالغ قابل توجهی دریافت کنند یا در حالت حداقلی ارزش کسب و کار خود را نقدشونده کنند. در زبان مالی با این روش تلاش های صاحبان کسب و کار به نوعی جبران می شود و آنها به شیرینی سهام خود یا همان Sweat Equity می رسند.

افزایش اعتبار عمومی

چنانچه برندی به دنبال رشد باشد لازم است مشتریان و علاقمندان بیشتری پیدا کند و بنابراین لازم است افراد بیشتری از محصولات شرکت باخبر شوند. عرضه سهام شرکت، فعالیت و محصولات شرکت را در کانون توجه عموم قرار می دهد. تحلیل گران بازار همه در مورد سهام شرکت مطالبی منتشر می کنند که سهام را خریداری کنند یا خیر، همچنین، رسانه های خبری بورسی در مورد شرایط شرکت مطالبی منتشر می کنند. در این حالت شرکت ها نه تنها مورد توجه قرار می گیرند، بلکه اعتبار عمومی بهتری کسب می کنند. اطلاعاتی که شرکت ها منتشر می کنند مطالعه می شوند و همین امر موجب ساماندهی فرآیند ها و سیستم گزارش دهی آنها می شود و در آخر افراد اساساً به نام هایی که در بازار سرمایه شنیده اند و اطلاعاتی از آنها دارند بیشتر اعتماد می کنند و محصولاتشان را خریداری می کنند.

کاهش هزینه تجمیعی سرمایه

میانگین موزون هزینه سرمایه برای شرکت همواره دارای اهمیت است. شرکت ها قبل از عرضه سهام مجبور خواهند بود از بانک ها تسهیلات دریافت کنند که هزینه بیشتری برای آنها ایجاد می کند همچنین شرکت ها پس از عرضه سهام موظفند توسط حسابرسان معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار حسابرسی شوند که صحت گزارش های مالی آنها را بالا می برد بنابراین هم بانک ها آسان تر به آنها تسهیلات می دهند و هم از کاهش هزینه مالیات بر عملکرد به جهت فعالیت در بازار سرمایه، بهره مند می شوند. این موارد و بسیاری فرصت های دیگر میانگین موزون هزینه سرمایه آنها را کاهش می دهد.