ادغام شرکت‌های JDS Uniphase Corp و SDL Inc

26 خرداد 1401

دقیقه

خبر قطعی قرارداد ادغام میان شرکت‌های JDS Uniphase و SDL در تاریخ دهم ژوئیه سال 2000 اعلام شد. ارزش این معامله 41 میلیارد دلار بود که بر اساس قیمت نهایی شرکت JDS Uniphase در هفتم ژوئیه تعیین شده بود.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملک پس از مقاله مهم ترین تملک های شرکت Facebook در این مقاله به ادغام شرکت‌های JDS Uniphase Corp و SDL Inc می‌پردازیم.

شرکت JDS Uniphase (JDSU) شرکت فناوری در سطح عالی است که تعداد زیادی از محصولات بازار ارتباطات فیبر نوری را طراحی، توسعه، تولید و توزیع می‌نماید. این قطعات فناوری فیبر نوری شرکت توسط تولیدکنندگان سیستم‌ها برای توسعه شبکه‌های فیبر نوری پیشرفته در صنعت مخابرات و تلویزیون‌های کابلی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

شرکت JDS Uniphase در فناوری WDM یا مالتی پلکس بر پایه تفکیک طول موج دارای تخصص است. در ماه آگوست سال 2015 شرکت JDSU به دو شرکت تفکیک شد تا شرکت‌های Viavi Solutions و Lumentum Holdings را تشکیل دهد. این تجدید ساختار از طریق تفکیک بدون مالیات بخش اجزای فیبر نوری و بخش لیزر تجاری و باقی‌مانده شرکت انجام شد تا تمرکز شرکت را بیشتر برتولید و توسعه نرم‌افزار و خدمات قرار دهد.

ادغام شرکت‌های JDS و Uniphase

شرکت JDS Fitel Inc در سال 1981 تأسیس شد. در ماه مارس سال 1996 JDS Fitel از طریق اولین انتشار سهام خود 93.6 میلیون دلار کانادا کسب کرد. شرکت Furukawa Electric Co.Ltd از ژاپن بخش اعظم 55 درصدی سهام شرکت را به دنبال عرضه اولیه آنها حفظ کرد. در سال 1997 شرکت JDS Fitel وارد ائتلاف استراتژیکی با شرکت Optical Coating Laboratory Inc(OCLI) شد تا از فرصت‌های فزاینده در کسب‌وکار مالتی پلکس متراکم بر پایه تفکیک طول موج (DWDM) بهره‌برداری نماید.

در ماه مه سال 1998 این شرکت 68 درصد از سهام شرکت FITEL-Photomatrix (شرکت کانادایی) را از شرکت Furukawa Electric Co.Ltd مورد تملک قرارداد. شرکت فوق بعدها در همان سال باقی سهام 32 درصدی را تملک نمود. شرکت JDS Fitel در سال 1998 واحد تجاری Akzo Nobel Photonics را از شرکت هلندی Akzo Nobel N.V. که شرکت پیشرو جهانی در فناوری موج بَر برای انتقال نوری بود را تملک نمود.

شرکت Uniphase Corporation در سال 1979 شکل‌گرفته و سهام آن در سال 1992 به شکل عام انتشار یافت. این شرکت در تولید لیزر گازهای هلیوم قرمز و آرگون آبی برای صنعت چاپ، زیست‌پزشکی و سایر موارد کاربردی فعالیت می‌کرد. لیزرهای هلیوم – نئون در دستگاه‌های بارکدخوان مورداستفاده قرار می‌گرفتند. در سال 1995 شرکت Uniphase شرکت United Technologies Photonics Devision را مورد تملک قرارداد که به مرکز تولید محصولات مخابراتی شرکت Uniphase (UTP) مبدل شد.

در سال 1997 شرکت Uniphase شرکت استرالیایی Index را که شرکتی پیشرو در تولید فیلترهای انعکاسی فیبر نوری برای صنعت مالتی پلکس بر پایه تفکیک طول موج (WDM) بود را مورد تملک قرارداد. در مارس سال 1997 شرکت Uniphase واحد تولید دیودهای لیزری شرکت IBM را که در شهر زوریخ کشور سویس قرار گرفته بود را تملک کرده و نام آن را به Uniphase Laser Enterprise AG تغییر داد. در نوامبر سال 1998 شرکت Uniphase شرکت Broadband Communications Products را مورد تملک قرار داده و Uniphase Broadband Products, Inc را شکل داد.

در سال 1999 شرکت‌های Uniphase Corporation و JDS Fitel Inc در معامله‌ای مبنی بر مبادله سهام به ارزش تقریبی 3.2 میلیارد دلار با یکدیگر ادغام شدند. این معامله یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعات مورداستفاده در تجهیزات مخابراتی را به وجود آورد. شرکت Uniphase سازنده چیپ‌های لیزری و کامپیوتری بود که به شبکه‌های تلفن فیبر نوری کمک می‌کرد تاحجم اطلاعات بیشتری را انتقال دهند. شرکت JDS Fitel کامپیوترهایی می‌ساخت که در سیستم‌هایی مثل دستگاه‌های فیلتر کننده مورداستفاده قرار می‌گرفت.

در زمان ادغام، شرکت JDS Fitel ارزش بازاری برابر با 3.08 میلیارد دلار و شرکت Uniphase ارزش بازاری برابر با 3.13 میلیارد دلار دارا بودند. این شرکت ادغام شده فروشی برابر با 420 میلیون دلار داشته و دارای 3600 کارمند در سراسر دنیا بود. دو شرکت هم‌پوشانی اندکی در محصولات داشتند و همچنین، دو شرکت از هم‌پوشانی همه‌جانبه‌ای از لحاظ مشتریان خود برخوردار بودند. این ادغام ایجاد شرکت تأمین‌کننده مستقل باسابقه‌ای گسترده‌تر از اجزا و ماژول‌ها برای سیستم‌های مخابراتی مدرن را تسهیل کرد.

در سال 1999 و 2000 ارزش سهام به ترتیب 451 درصد و 44 درصد افزایش پیدا کرد. سهام شرکت JDS Uniphase در لیست سهام نزدک تحت نماد JDSU مبادله می‌شد درحالی‌که سهام شرکت JDS Uniphase Canada Ltd در بازار بورس و اوراق بهادار کانادا با نماد JDU مبادله می‌شد. شرکت JDS در طی سالیان دراز از طریق فرایندهای ادغام و تملک رشد و گسترش پیدا کرده بود. در سپتامبر سال 1000 شرکت JDS Uniphase شرکت AFC Technologies را که شرکت توسعه‌دهنده تشدید کننده‌های نوری و ابزارهای مخصوص پهنای باند واقع در شهر کبک بود را تملک نمود.

در اکتبر سال 1999 شرکت JDS Uniphase شرکت Ramar Corporations که توسعه‌دهنده اجزای نوری یکپارچه مبتنی بر ترکیب شیمیایی نیوبات لیتیوم بود را تملک نمود. در نوامبر سال 1999، شرکت JDS Uniphase شرکت Optical Coating Laboratory را به مبلغ تقریبی 2.8 میلیارد دلار به‌صورت سهام مورد تملک قرارداد. در طول همان دوره شرکت JDS Uniphase شرکت EPITAXX Inc را که تأمین‌کننده آشکارکننده‌های نوری و گیرنده‌های فیبر نوری برای مخابرات و شبکه‌های تلویزیونی کابلی در نیوجرسی بود را در معامله تماماً سهامی به مبلغ 400 میلیون دلار تملک کرد.

شرکت JDS Uniphase در دسامبر 1999 شرکت انگلیسی SIFAM که سازنده اجزای فیوزها بود را تملک کرد. در ماه ژوئن سال 2000 شرکت JDS Uniphase خرید شرکت E-Tek Dynamics که ابزارهای شبکه‌های فیبر نوری را تهیه می‌کرد را به مبلغ 15 میلیارد دلار تکمیل کرد. در همان سال شرکت JDS قراردادی برای تملک شرکت ronos Integrated Microsystems که عرضه‌کننده سامانه‌های میکروالکترومکانیکی (MEMS Device) برای صنعت مخابرات بودرا به مبلغ 750 میلیون دلار به شکل سهام را امضا نمود.

شرکت SDL ابزارهای نوری برای شبکه‌های فیبر نوری جهت انتقال حجم و ترافیک اینترنتی تولید می‌کرد. این شرکت تولیدکننده نیمه‌هادی‌ها، لیزر و آمپلی‌فایرها (تشدیدکننده‌ها) برای تقویت قدرت سیگنال‌ها در شبکه‌های فیبر نوری بود.

ادغام شرکت‌های JDS Uniphase و SDL

صنعت شبکه‌های فیبر نوری از طریق تملک‌هایی توسط شرکت Cisco Systems، Corning Inc و JDS Uniphase شاهد ادغام‌های مختلفی بوده است.

خبر قطعی قرارداد ادغام میان شرکت‌های JDS Uniphase و SDL در تاریخ دهم ژوئیه سال 2000 اعلام شد. ارزش این معامله 41 میلیارد دلار بود که بر اساس قیمت نهایی شرکت JDS Uniphase در هفتم ژوئیه تعیین شده بود. تملک شرکت SDL در راستای ادامه استراتژی ادغام‌های تهاجمی‌ای بود که توسط JDS Uniphase دنبال می‌شد.

در شانزدهم فوریه سال 2001 شرکت‌های JDS Uniphase Corp و SDL Inc تکمیل این قرارداد را اعلام کردند. هریک از سهام برجسته از سهام عادی شرکت SDL در برابر 3.8 سهم از سهام عادی شرکت JDS Uniphase مبادله شد. این معامله نشان‌دهنده 49 درصد افزایش سهام سهام‌داران SDL بود. مبادله فوق ارزش سهام شرکت SDL را به 441.5125 دلار رساند که همین مسئله بیانگر افزایش 50 درصدی برای سهام‌داران شرکت SDL بود. تملک فوق باعث به‌وجودآمدن غول فناوری از لحاظ قدرت رشد سریع بازاری برای شبکه‌های پرسرعتی بود که داده‌ها را بر تکانه‌های نوری در فیبرهایی شیشه‌ای نازک ارسال می‌کردند.

هدف از این اتحاد افزایش تخصص و توسعه فناوری در مقیاس و ارائه جدیدترین ماژول‌های مبتکرانه به مشتریان بود. افزایش تقاضا برای پهنای باند به گنجایش و انعطاف‌پذیری سریع‌تر شبکه‌های مخابراتی نیازمند بود. انتظار می‌رفت که این ادغام با سرعت بخشیدن به ارسال تشدیدکننده‌های نوری، سوئیچ‌های نوری بی‌ضرر، ماژول‌های یکپارچه نوری و سایر راه‌حل‌های نوآورانه موجب تسریع در گسترش و توسعه شبکه‌های نوری دارای گنجایش و انعطاف‌پذیری بالا گردد.

همچنین، انتظار می‌رفت این ترکیب تیم‌های تولید و فناوری در سطح جهانی را با یکدیگر همراه کند تا بهترین‌ها را در رده تولید محصولات ارائه دهند. هر دو شرکت‌های JDS Uniphase و SDL محصولاتی تولید می‌کردند که موردنیاز شبکه‌های فیبر نوری با گنجایش بالا بود که در تسهیل افزایش ترافیک مخابراتی نقش داشتند. تقاضا برای چنین محصولاتی مثل انتقال سریع صوت و تصویر با سرعت بالا که در اینترنت رایج شده بود درحال‌رشد و گسترش بود. این معامله با روندی که در آن تولیدکنندگان ادغام می‌شدند تا ظرفیت خود را بالا برده و محصولاتی با عملکرد بالاتر را توسعه دهند تا بتوانند با تقاضای تجهیزات فیبر نوری همگام باشند مطابقت داشت. شرکت SDL سازنده لیزر و تشدیدکننده‌هایی برای سیستم‌های مخابراتی فیبر نوری بود.

شرکت JDS‌ هم سازنده لیزر بود اما مقداری از شرکت SDL ‌وارد می نمود. تملک شرکت SDL به ترکیب محصولات آن شرکت پمپ لیزری و راهنمای امواج آرایه‌ای اضافه نمود. این ادغام توانایی‌های تولیدی شرکت که در مواردی با کمبود اجزای موجود مرتبط بود را با یکدیگر ترکیب نمود. این تملک شرکت ترکیب شده را قادر ساخت تا خط تولید کاملی از قطعات را برای اجرای شبکه‌های نوری ارائه دهد. اضافه‌شدن SDL به سابقه شرکت JDS، به آن سهم بازار 80 درصدی از برخی قطعات شبکه نوری ارائه کرد.

هر دو شرکت JDS Uniphase و SDL از ساختار پررونق شبکه‌های فیبر نوری که جهت تقاضای زیاد پهنای باند اینترنت بسیار ضروری بود بهره بردند. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط شرکت RHK Inc در بازار مخابراتی تخمین زده می‌شد که ارزش بازار جهانی قطعات فیبر نوری که در اپلیکیشن‌های تلویزیونی کابلی و تلفن راه دور مورداستفاده قرار می‌گیرد در مقایسه باارزش 6.6 میلیارد دلاری سال 1999 تا سال 2003 به ارزشی بالغ بر 23 میلیارد دلار خواهد رسید. پرسرعت‌ترین بخش از این بازارکار مالتی پلکس متراکم بر پایه تفکیک طول موج (DWDM) بود که قادر بود 128 سیگنال نوری را به شکل هم‌زمان از یک فیبر نوری منتقل کند. شرکت JDS Uniphase دارای مزیتی رقابتی در فناوری DWDM بود. شرکت ترکیب شده بر بخش‌هایی از تجارت پمپاژ لیزری مثل کسب‌وکار پمپ‌های لیزر 980 نانومتر تسلط پیدا کرده بودند.

مقر شرکت JDS Uniphase در شهر سن خوزه ایالت کالیفرنیا قرار داشت و در زمان اعلام خبر ادغام 170000 کارمند را به استخدام خود درآورده بود. مقر شرکت SDL در سن خوزه کالیفرنیا قرار داشت و 1700 نفر را در مکان‌های مختلفی در ماساچوست، فیلادلفیا و کانادا به استخدام درآورده بود. نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت JDS Uniphase و مدیر اجرایی آن دانلد سیفرز و مدیر اجرایی شرکت SDL (نام قید نشده) هر دو به رؤسای هیئت‌مدیره مشترک شرکت منصوب شدند.

واکنش بازار سهام به معامله

سهام شرکت JDS Uniphase در زمان اعلام خبر ادغام به میزان 15.063 درصد کاهش ارزش پیدا کرده و در بازار سهام نزدک به 101.125دلار رسید درحالی‌که سهام شرکت SDL به میزان 25.375 دلار افزایش پیدا کرد و به 320.688دلار رسید. سهام شرکت JDS تقریباً 13 درصد کم شد و سهام SDL تقریباً 9 درصد افزایش پیدا کرد. تحلیل بازده سهام برای شرکت JDS Uniphase برای کل دوره ادغام انجام شده است. اعلام خبر ادغام در دهم ژوئیه سال 2000 انجام شد و ادغام در 16 فوریه سال 2001 تکمیل شد.

تحلیل بازده تجمعی برای سهام شرکت JDS Uniphase برای دوره یک‌ساله (1/7/2000 تا 1/7/2001) انجام شده که 251 روز را در برمی گیرد. دوره مرتبط با واقعه ادغام دوره‌ای شامل 4- روز تا 246+ روز بوده است. در روز پس از ادغام ارزش سهام JDS Uniphase تقریباً 4 درصد کاهش پیدا کرد. یک روز پس از ادغام، ارزش سهام 3.15 درصد افزایش پیدا کرد اما بار دیگر در 2+ روز پس از ادغام 4.7درصد کاهش پیدا کرد. در روز 3+ و 4+ پس از اعلام خبر ادغام ارزش سهام تقریباً 5درصد افزایش پیدا کرد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که سهام شرکت JDS Uniphase در دوره پیش‌وپس از اعلام خبر ادغام دچار نوسان شدید بوده؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در تحلیل دوره‌های زمانی پیش‌وپس از ادغام، سهام شرکت JDS Uniphase تقریباً 15 درصد کاهش پیدا کرده بود. (نمودار 40.1)

نمودار 40.1 بازده تجمعی سهام شرکت JDS Uniphase در دوره زمانی ادغام
نمودار 40.1 بازده تجمعی سهام شرکت JDS Uniphase در دوره زمانی ادغام
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...