ادغام چرا و چگونه صورت می پذیرد؟

25 اردیبهشت 1401

دقیقه

ادغام توافقی است که دو شرکت موجود را در یک شرکت جدید متحد می کند. چندین نوع ادغام و همچنین چندین دلیل وجود دارد که باعث می شود شرکت ها ادغام شوند. ادغام ها و تملیک معمولاً برای گسترش دامنه دسترسی شرکت، گسترش به بخش های جدید یا به دست آوردن سهم بیشتری از بازار انجام می شود.

ادغام چرا و چگونه صورت می پذیرد؟

فرآیند خرید یک کسب‌وکار، برند یا شرکت، ادغام و تملیک نامیده می‌شود. ادغام و تملیک، گونه‌ای از رشد غیر ارگانیک است که در آن، شرکت مبادرت به خرید رشد می‌کند. در این شیوه، شرکت به جای رشد از طریق پروژه‌های سرمایه‌گذاری از صفر، ترجیح می‌دهد تا از طریق تملیک به رشد دست یابد.

ادغام چیست؟

ادغام توافقی است که دو شرکت موجود را در یک شرکت جدید متحد می کند. چندین نوع ادغام و همچنین چندین دلیل وجود دارد که باعث می شود شرکت ها ادغام شوند. ادغام ها و تملیک معمولاً برای گسترش دامنه دسترسی شرکت، گسترش به بخش های جدید یا به دست آوردن سهم بیشتری از بازار انجام می شود. همه اینها برای افزایش ارزش سهام شرکت ها انجام می شود. اغلب، در طول ادغام، شرکت ها یک بند ممنوعیت خرید برای جلوگیری از خرید یا ادغام توسط شرکت های دیگر را ذکر می کنند.

اقلام کلیدی

  • ادغام راهی برای شرکت ها برای گسترش دامنه، گسترش در بخش های جدید یا به دست آوردن سهم بازار است.
  • ادغام عبارت است از ادغام داوطلبانه دو شرکت با شرایط تقریباً مساوی در یک شخصیت حقوقی جدید.
  • 5 نوع عمده ادغام عبارتند از:
    1. مختلط
    2. همسان
    3. گسترش بازار
    4. افقی
    5. عمودی

ادغام

ادغام چگونه کار می کند؟

ادغام از ترکیب داوطلبانه دو شرکت با شرایط تقریباً مساوی در یک شخصیت حقوقی جدید اجرا می شود. شرکت هایی که با ادغام موافقت می کنند از نظر اندازه، مشتریان و مقیاس عملیات تقریباً برابر هستند. به همین دلیل گاهی از اصطلاح «ادغام مساوی» استفاده می شود. تملیک ها، بر خلاف ادغام، عموماً داوطلبانه نیستند و شامل خرید فعالانه خریدار می شوند.

ادغام ها معمولاً برای به دست آوردن سهم بازار، کاهش هزینه های عملیات، گسترش به مناطق جدید، متحد کردن محصولات مشترک، افزایش درآمد و افزایش سود انجام می شود – که همه این ها باید به نفع سهامداران شرکت باشد. پس از ادغام، سهام شرکت جدید بین سهامداران موجود هر دو کسب و کار اصلی توزیع می شود.

مقاله ی مرتبط:   آمار به زبان ساده - آمار توصیفی

به عنوان نمونه به دلیل تعداد بالای ادغام در شرکت ها، صندوق های سرمایه گذاری مشترکی ایجاد شده است که به سرمایه گذاران فرصتی برای سود بردن از معاملات ادغام می دهد. صندوق تفاوت بین قیمت پیشنهادی و قیمت معامله برای هر واحد سرمایه گذاری را دریافت می کند. این دست از صندوق های ادغام بعنوان بخشی از صندوق سرمایه گذاری Westchester از سال 1989 وجود داشته است. این صندوق در شرکت هایی سرمایه گذاری می کند که به طور عمومی ادغام یا تصاحب را اعلام کرده اند. برای سرمایه گذاری در صندوق، حداقل مبلغ 2000 دلار با نسبت هزینه 2.01 درصد مورد نیاز است. این صندوق از زمان تأسیس در سال 1989 تا 29 آوریل 2020 سالانه 6.1 درصد بازده داشته است.

واقعیت مسلم: ارزش کل ادغام ها و تملیک ها برای سومین سال متوالی در سال 2018 افزایش یافت و به 3.89 تریلیون دلار رسید.

 

انواع ادغام

بسته به هدف شرکت های درگیر، انواع مختلفی ادغام وجود دارد. در زیر برخی از رایج ترین آن ها آورده شده است.

ادغام کنگلومرا یا (مختلط)

این ادغام بین دو یا چند شرکت است که در فعالیت های تجاری نامرتبط فعالیت می کنند. شرکت ها ممکن است در صنایع مختلف یا در مناطق جغرافیایی مختلف فعالیت کنند. یک کنگلومرا خالص شامل دو شرکت است که هیچ وجه اشتراکی ندارند. از سوی دیگر، یک کنگلومرا مختلط بین سازمان‌ هایی اتفاق می‌افتد که در حالی که در فعالیت‌ های تجاری غیرمرتبط فعالیت می‌کنند، در واقع تلاش می‌کنند تا از طریق ادغام، گستره محصولات یا بازار خود را افزایش دهند.

شرکت‌ هایی که فاکتور های همپوشانی ندارند تنها در صورتی ادغام می‌شوند که از منظر ثروت سهامداران منطقی باشد، یعنی اگر شرکت‌ ها بتوانند هم افزایی به معنای افزایش ارزش، بهبود عملکرد و صرفه‌جویی در هزینه ها ایجاد کنند. زمانی که شرکت والت دیزنی با شرکت پخش آمریکایی (ABC) در سال 1995 ادغام شد، یک ادغام کنگلومرا شکل گرفت.

مقاله ی مرتبط:   رگرسيون و همبستگی چندگانه

ادغام متجانس

یک ادغام متجانس به عنوان ادغام توسعه محصول نیز شناخته می شود. در این نوع ادغام، ترکیبی از دو یا چند شرکت که در یک بازار یا بخشی از آن با عوامل همپوشانی مانند فناوری، بازاریابی، فرآیند های تولید و تحقیق و توسعه (R&D) فعالیت می‌کنند، صورت می پذیرد.

ادغام توسعه محصول زمانی حاصل می شود که یک خط محصول جدید از یک شرکت به خط تولید موجود شرکت دیگر اضافه شود. هنگامی که دو شرکت تحت ادغام توسعه محصول یکی می شوند، می توانند به گروه بزرگتری از مصرف کنندگان دسترسی پیدا کنند و در نتیجه سهم بازار بیشتری را به دست آورند. نمونه ای از ادغام متجانس، اتحاد بانک سیتی گروپ در سال 1998 با شرکت بیمه مسافران، یعنی دو شرکت با محصولات مکمل، بود.

ادغام توسعه بازار

این نوع ادغام بین شرکت هایی اتفاق می افتد که محصولات مشابهی را می فروشند اما در بازار های مختلفی رقابت می کنند. شرکت‌ هایی که درگیر ادغام توسعه بازار می‌شوند، به دنبال دسترسی به بازار بزرگ‌تر و در نتیجه، پایگاه مشتری بزرگ‌تر هستند. برای گسترش بازار های خود، بانک های Eagle Bancshares و RBC Centura در سال 2002 ادغام شدند.

مهم: ادغام توسعه بازار عبارت است از ادغام داوطلبانه دو شرکت با شرایط تقریباً مساوی در یک شخصیت حقوقی جدید.

ادغام افقی

ادغام افقی بین شرکت هایی که در همان صنعت فعالیت می کنند رخ می دهد. این نوع ادغام معمولاً بخشی از ادغام بین دو یا چند رقیب است که محصولات یا خدمات مشابهی را ارائه می دهند. چنین ادغام‌ هایی در صنایع با شرکت‌ های کم رایج است و هدف ایجاد کسب‌وکار بزرگ‌تر با سهم بازار و صرفه‌جویی در مقیاس بیشتر است، زیرا رقابت بین شرکت‌ های کمتر بیشتر می‌شود. ادغام دایملر-بنز و کرایسلر در سال 1998 یک ادغام افقی در نظر گرفته می شود.

مقاله ی مرتبط:   تحولات در روش‌ تحلیل

ادغام عمودی

اتحاد دو شرکت که قطعات یا خدمات را برای ساخت یک محصول واحد تولید می کنند، ادغام عمودی نامیده می شود. ادغام عمودی زمانی اتفاق می افتد که دو شرکت که در سطوح مختلف در زنجیره تامین یک صنعت فعالیت می کنند، عملیات خود را با هم ترکیب کنند. چنین ادغام هایی برای افزایش هم افزایی به دست آمده از طریق کاهش هزینه انجام می شود که از ادغام با یک یا چند شرکت تامین کننده حاصل می شود.

یکی از معروف‌ترین نمونه‌ های ادغام عمودی در سال 2000 زمانی رخ داد که ارائه‌دهنده اینترنت America Online (AOL) با شرکت رسانه‌ای تایم وارنر ترکیب شد.

نمونه هایی از ادغام های انجام شده تاکنون

Anheuser-Busch InBev

شرکت Anheuser-Busch InBev (BUD) نمونه ای از نحوه ادغام و متحد کردن شرکت ها با یکدیگر است. این شرکت نتیجه ادغام های متعدد، ادغام و توسعه بازار در بازار نوشیدنی است. شرکت تازه نامگذاری شده، Anheuser-Busch InBev، نتیجه ادغام سه شرکت بزرگ بین المللی نوشیدنی Interbrew (بلژیک)، Ambev (برزیل) و Anheuser-Busch (ایالات متحده) است.

آمبیو با اینتربرو ادغام شد و رتبه های سوم و پنجم تولیدکننده بزرگ نوشیدنی در جهان را یکپارچه کرد. هنگامی که Ambev و Anheuser-Busch ادغام شدند، بزرگترین نوشیدنی ساز های رتبه اول و دوم جهان متحد شدند. این مثال هم نشان دهنده ادغام افقی و هم توسعه در بازار است، زیرا ادغام در صنعت موجب شد دامنه بین المللی تمامی مارک های ترکیبی شرکت ها گسترش پیدا کنند.

ارزش بزرگ‌ترین ادغام‌ ها در تاریخ مجموعاً بیش از 100 میلیارد دلار بوده است. به عنوان مثال، در سال 2000، Vodafone Mannesmann را به مبلغ 181 میلیارد دلار خریداری کرد تا بزرگترین شرکت مخابرات همراه جهان را ایجاد کند.

در سال 2000، AOL و Time Warner به صورت عمودی در یک معامله 164 میلیارد دلاری ادغام شدند که یکی از بزرگ‌ترین شکست‌ ها در تاریخ ادغام محسوب می‌شود.

در سال 2014، Verizon Communications 45درصد از سهام Vodafone در Vodafone Wireless را به مبلغ 130 میلیارد دلار خریداری کرد.

 

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
@

لطفا شکبیا باشید...