تفاوت ادغام و تملک در چیست؟

05 تیر 1401

دقیقه

ادغام و تملک دو کلمه از بدفهم ترین کلمات در دنیای تجارت هستند. هر دو اصطلاح اغلب به پیوستن دو شرکت اشاره دارند، اما تفاوت های کلیدی در کاربرد آنها وجود دارد.

تفاوت ادغام و تملک در چیست؟

ادغام در تقابل با تملک: یک مرور کلی

ادغام و تملک دو کلمه از بدفهم ترین کلمات در دنیای تجارت هستند. هر دو اصطلاح اغلب به پیوستن دو شرکت اشاره دارند، اما تفاوت های کلیدی در کاربرد آنها وجود دارد.

ادغام زمانی اتفاق می افتد که دو نهاد مجزا نیروهای خود را برای ایجاد یک سازمان جدید و مشترک ترکیب کنند. در همین حال، تملک به تصرف یک واحد تجاری توسط دیگری اشاره دارد. ادغام و تملک ممکن است برای گسترش دامنه فعالیت شرکت یا به دست آوردن سهم بازار در تلاش برای ایجاد ارزش سهامداران تکمیل شود.

نکات کلیدی

ادغام زمانی اتفاق می افتد که دو نهاد مجزا نیروهای خود را برای ایجاد یک سازمان جدید و مشترک ترکیب کنند.

تملک به تصاحب یک واحد تجاری توسط دیگری اشاره دارد.

این دو اصطلاح به طور فزاینده ای با هم ترکیب شده و در ارتباط با یکدیگر استفاده می شوند.

ادغام ها

از نظر قانونی، ادغام به دو شرکت نیاز دارد که در نهادی جدید با ساختار مالکیت و مدیریتی جدید (ظاهراً با اعضای هر دو شرکت) ادغام شوند. وجه تمایز رایج‌تر برای متمایز کردن یک معامله این است که خرید دوستانه (ادغام) و یا خصمانه (تملک) است. ادغام برای انجام شدن معمولاً نیازی به پول نقد ندارند، اما قدرت فردی هر شرکت را کاهش می دهند.

مقاله ی مرتبط:   توابع SUMIF، AVERAGEIF، SUMIFS، AVERAGEIFS، MAXIFS و MINIFS

در عمل، ادغام دوستانه شرکت های برابر چندان اتفاق نمی افتد. غیرمعمول است که دو شرکت از ترکیب نیروها و دو مدیر عامل مختلف که توافق می‌کنند از برخی اختیارات برای تحقق این مزایا چشم پوشی کنند، سود ببرند. وقتی این اتفاق می افتد، سهام هر دو شرکت تسلیم می شود و سهام جدید تحت عنوان هویت تجاری جدید منتشر می شود.

به طور معمول، ادغام برای کاهش هزینه های عملیاتی، گسترش به بازارهای جدید، افزایش درآمد و سود انجام می شود. ادغام‌معمولاً داوطلبانه هستند و شرکت‌هایی را در بر می‌گیرند که تقریباً اندازه و محدوده مشابهی دارند.
مهم: با توجه به مفهوم منفی ضمنی، بسیاری از شرکت‌های خریدار از تملک به عنوان ادغام یاد می‌کنند، حتی زمانی که به وضوح چنین نیست.

تملک

در یک تملک، شرکتی جدید ظهور نمی کند. در عوض، شرکت کوچک‌تر اغلب محو می‌شود و با تبدیل شدن دارایی‌هایش به بخشی از شرکت بزرگ‌تر، دیگر وجود نخواهد داشت.

تملک‌ که گاهی اوقات تصاحب نامیده می‌شوند، عموماً مفهوم منفی‌تری نسبت به ادغام دارند. در نتیجه، شرکت‌های خریدار ممکن است به یک تملک به عنوان ادغام اشاره کنند، حتی اگر به وضوح یک تصاحب باشد. تملک زمانی اتفاق می افتد که یک شرکت تمام تصمیمات مربوط به مدیریت عملیات شرکتی دیگر را در اختیار بگیرد. خریدها به مقدار زیادی پول نقد نیاز دارند، اما خریدار قدرت مطلق را در اختیار دارد.

شرکت ها ممکن است شرکت دیگری را برای تملک تامین کننده خود و بهبود صرفه جویی در مقیاس خریداری کنند که با افزایش تولید، هزینه های هر واحد را کاهش می دهد یا ممکن است به دنبال بهبود سهم بازار، کاهش هزینه‌ها و گسترش خطوط تولید جدید باشند. شرکت‌ها برای دستیابی به فناوری‌های شرکت مورد نظر اقدام به تملک می‌کنند که می‌تواند به صرفه جویی در هزینه‌های سرمایه‌گذاری و سال‌ها تحقیق و توسعه کمک کند.

مقاله ی مرتبط:   معرفی کتاب بانکداری سرمایه گذاری

از آنجایی که ادغام ها کمتر معمول هستند و تصاحب ها با دید منفی نگریسته می شوند، این دو اصطلاح به طور فزاینده ای با هم آمیخته شده و در ارتباط با یکدیگر استفاده می شوند. تجدید ساختار شرکتی معاصر معمولاً صرفاً ادغام یا تملک نیست و به عنوان معاملات ادغام و تملک (M&A) شناخته می شود. تفاوت های عملی بین این دو اصطلاح به آرامی با تعریف جدید معاملات M&A از بین می رود.

نمونه هایی از ادغام و تملک در دنیای واقعی

اگرچه ادغام و تملک های متعددی وجود داشته است، در زیر دو مورد از قابل توجه ترین آنها در طول سال ها آورده شده است.

ادغام اکسون و موبیل

ادغام اکسون و موبیل

Exxon Corp و Mobil Corp در نوامبر 1999 پس از تأیید کمیسیون تجارت فدرال (FTC) ادغام خود را تکمیل کردند. پیش از ادغام، اکسون و موبیل به ترتیب دو تولیدکننده برتر نفت در این صنعت بودند. این ادغام منجر به تغییر ساختار عمده شرکت ترکیبی شد که شامل فروش بیش از 2400 پمپ بنزین در سراسر ایالات متحده بود. این نهاد مشترک با نام Exxon Mobil Corp. (XOM) به کسب و کار در بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) ادامه می دهد.

 AT&T شرکت Time Warner را خرید

طبق وب سایتAT&T، در 15 ژوئن 2018، شرکت AT&T Inc شرکت Time Warner Inc را تملک می کند. در فوریه 2019، دادگاه تجدیدنظر تملک شرکت تایم وارنر را توسط AT&T تایید کرد.

خرید 42.5 میلیارد دلاری برای واحد ترکیب شده، باعث صرفه جویی در هزینه 1.5 میلیارد دلاری و هم افزایی درآمدی 1 میلیارد دلاری خواهد شد که انتظار می رود ظرف سه سال پس از پایان خرید محقق شود.

مقاله ی مرتبط:   استفاده از مدیریت سناریو (Scenario Manager) در تحلیل حساسیت

در 17 مه 2021، AT&T اعلام کرد که کسب و کار WarnerMedia را از خود جدا کرده و آن را با Discovery ادغام می کند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
@

لطفا شکبیا باشید...