رشد غیر ارگانیک چیست؟
19 تیر 1401
دقیقه
رشد غیر ارگانیک از ادغام یا تصاحب به عنوان جایگزینی بر افزایش فعالیت تجاری شرکت ناشی می شود. رشد غیر ارگانیک در مقایسه با رشد ارگانیک راهی سریعتر برای رشد شرکت در نظر گرفته می شود.

رشد غیر ارگانیک از ادغام یا تصاحب به عنوان جایگزینی بر افزایش فعالیت تجاری شرکت ناشی می شود. شرکتهایی که رشد غیر ارگانیک را انتخاب میکنند، میتوانند از طریق ادغام و تملک موفق به بازارهای جدید دسترسی پیدا کنند. رشد غیر ارگانیک در مقایسه با رشد ارگانیک راهی سریعتر برای رشد شرکت در نظر گرفته می شود.
نکات کلیدی
- رشد غیر ارگانیک، رشد ناشی از خرید سایر مشاغل یا افتتاح مکان های جدید است.
- در همین حال، رشد ارگانیک رشد داخلی است که شرکت از عملیات خود به دست می آورد و اغلب با فروش در همان فروشگاه یا فروشگاه های مشابه اندازه گیری می شود.
- تملک ها می توانند بلافاصله به افزایش درآمد شرکت و افزایش سهم بازار کمک کنند.
- جنبه منفی رشد غیر ارگانیک از طریق تملک این است که پیاده سازی فناوری یا ادغام کارکنان جدید می تواند زمان بر باشد.
- به عنوان مثال در رشد غیر ارگانیک که شامل افتتاح فروشگاههای جدید برای این مجموعه فروشگاهی است، میتواند با سرمایهگذاری در مناطق پرتردد ایجاد شود اما این اقدام ریسک از بین رفتن فروشگاههای موجود را هم به دنبال داشته باشد.
درک رشد غیر ارگانیک
یکی از مهمترین معیارهای عملکرد برای تحلیلگران بنیادی، رشد به ویژه در فروش است. رشد فروش می تواند نتیجه تلاش های تبلیغاتی، خطوط تولید جدید و بهبود خدمات مشتری باشد که اقدامات داخلی یا ارگانیک هستند.
رشد در فروش ارگانیک اغلب بر اساس فروش قابل مقایسه یا فروش در همان فروشگاه مثلاً در مراکز خرده فروشی توصیف می شود. به عبارت دیگر، این افزایش فروش به طور طبیعی اتفاق می افتد و نه از طریق تملک یک شرکت دیگر یا افتتاح فروشگاه های جدید.
برخی از تحلیلگران، فروش ارگانیک را شاخص بهتری برای عملکرد شرکت می دانند. یک شرکت ممکن است رشد فروش مثبتی به دلیل تملک داشته باشد در حالی که رشد فروش در همان فروشگاه ممکن است به دلیل کاهش ترافیک تردد افراد پیاده کاهش یابد. تحلیلگران با تجزیه و تحلیل رشد فروش غیر ارگانیک، فروش ارگانیک را بررسی می کنند.
ملاحظات خاص
شرکتها میتوانند به روشهای مختلفی از جمله مشارکت در ادغام و تملک و در مورد سازمانهای خردهفروشی یا شعبه، افتتاح فروشگاهها یا شعبههای جدید، رشد غیرارگانیک را انتخاب کنند. ادغام از منظر یکپارچگی چالش برانگیز است. تملک می تواند باعث افزایش درآمد شود، اما اجرای فناوری یا دانش به دست آمده می تواند زمان بر باشد. به عبارت دیگر، خلق ارزش از ادغام و تملک پیچیده تر از گرفتن اعتبار از طریق فروش است. هزینه های تجدید ساختار می تواند هزینه ها را تا حد زیادی افزایش دهد. قیمت خرید تملک می تواند برای برخی از شرکت ها بالا باشد.
با افتتاح فروشگاههای جدید در مکانهای سودآور، کسبوکارها میتوانند از نرخهای رشد بالاتر مرتبط با فروشگاههای جدید بهره ببرند. با این حال، زمانی که فروشگاههای جدید در مکانهایی قرار میگیرند که فروش را از بین می برند یا اصطلاحاً پاخور کافی برای پشتیبانی از آن فروشگاهها وجود ندارد، میتوانند باعث کاهش فروش شوند.
رشد غیر ارگانیک در مقابل رشد ارگانیک
رشد غیر ارگانیک یا ارگانیک کدام بهتر است؟ رشد غیر ارگانیک، مانند افزایش درآمد حاصل از تملک، می تواند یک تقویت کوتاه مدت ایجاد کند. با این حال، رشد ارگانیک پایدار و آهسته را میتوان برتر دانست، زیرا نشان میدهد که شرکت بدون توجه به پسزمینه اقتصادی، توانایی کسب درآمد را دارد. به علاوه، استفاده بالقوه از بدهی برای تامین مالی رشد غیر ارگانیک، جنبه منفی دارد. از طرف دیگر، رشد غیر ارگانیک ممکن است به طور کامل کاهش رشد ارگانیک یا مشکلات داخلی را ترمیم نکند.
مزایا و معایب رشد غیر ارگانیک
اگر شرکتی در پی رشد غیر ارگانیک با شرکت دیگری ادغام شود، سهم بازار و دارایی آن شرکت بزرگتر می شود. این مزایای آنی مانند مهارتها و تخصص بیشتر کارکنان جدید و احتمال بیشتر کسب سرمایه در صورت نیاز را ارائه میدهد. همچنین، به شرکت اجازه می دهد تا بسیار سریعتر رشد کند و تقریباً بلافاصله سهم بازار خود را افزایش دهد.
با این حال، معایبی وجود دارد: نیاز به مدیریت بیشتر و استراتژی کسب و کار که ممکن است در جهتی پیش بینی نشده پیش برود. همچنین، ممکن است بدهی مازادی وجود داشته باشد یا شرکت می تواند به سرعت رشد کند و ریسک قابل توجهی را متحمل شود. به بیانی دیگر، جنبههای منفی رشد غیر ارگانیک، هزینههای کلان اولیه و چالشهای مدیریتی است.