ادغام شرکت‌های سیتی کورپ و تراولرز گروپ

25 آبان 1400

دقیقه

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملیک پس از مقاله بررسی ادغام شرکت اکسون موبیل در این مقاله به بررسی ادغام شرکت‌های سیتی کورپ و تراولرز گروپ می پردازیم.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملیک پس از مقاله بررسی ادغام شرکت اکسون موبیل در این مقاله به بررسی ادغام شرکت‌های سیتی کورپ و تراولرز گروپ می‌پردازیم.

ادغام در صنایع خدمات مالی

بزرگ‌ترین نیروهای محرک ادغام در صنایع خدمات مالی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش سود است. صرفه‌جویی در هزینه‌ها را می‌توان با صرفه‌ مقیاس، صرفه‌ تنوع (Econimies of scope) و تخصیص بهینه منابع به دست آورد. هم‌افزایی ناشی از ادغام و تملیک در این بخش را می‌توان با عواملی چون پیوند‌های مشتری محور، پیوند‌های جغرافیایی و پیوند‌های محصول محور مرتبط کرد.

صرفه‌جویی‌های ناشی از تنوع در ارتباط با فروش مکمل نتیجه می‌دهد که به واسطه آن هزینه‌های خریداری که خدمات مالی متعددی را تنها از یک ارائه‌دهنده دریافت می‌کند بسیار کمتر از هزینه‌های خرید از چندین ارائه‌کننده می‌شود. عوامل اساسی محرک ادغام در بخش مالی عبارت‌اند از: پیشرفت در فناوری اطلاعات، مقررات‌زدایی مالی، جهانی‌شدن بازارهای مالی و بازارهای واقعی.

پیشرفت‌های فناوری کار ارائه‌دهندگان خدمات مالی جهت ارائه وسیع‌تر زنجیره خدمات و محصولات به طیف گسترده‌تری از مشتریان در مناطق جغرافیایی متنوع را تسهیل نموده است. بروز اصلاحات در جنبه‌های مختلف قانونی و مالی، فرایند ادغام در بخش مالی را آسان‌تر کرده است. برخی از اساسی‌ترین اصلاحات شامل برچیده شدن کنترل‌کننده‌های نرخ بهره، حذف موانع بین بانکی و سایر واسطه‌های مالی و کاهش موانع ثبتی و دفتری می‌باشند. پذیرش واحد پولی یورو به‌عنوان واحد پولی یکسان برای اروپا سرعت یکپارچگی‌های مالی در اروپا را افزایش داد و باعث رخ‌دادن پروسه‌های ادغام و تملیک بین مرزی در میان کشورهای اروپایی گردید.

سازمان‌های مالی چون بانک‌ها در ارتباط با مواردی چون رقابت قیمت‌ها، کاهش حاشیه سود، سقوط سود ناخالص و رقابت‌ها مجبور بودند با ادغام و یکپارچه شدن شرکت‌ها کنار بیایند تا سود بیشتری به دست آورند. این اصلاحات ساختاری شکل‌گرفته، مرزهای جداکننده بخش‌هایی مثل بانکداری، اوراق بهادار و بیمه را به طرز فزاینده‌ای مبهم کرده بود. سازمان‌های مالی با تولیدات از رونق افتاده و کم سود از فرایندهای ادغام و تملیک استفاده می‌کردند تا رشد کرده و مهارت‌های تکمیلی کسب نمایند. از ادغام و تملیک همچنین، برای مقاصد گسترش کار استفاده می‌شد.

بانک‌های اروپایی شروع به تملیک بانک‌های سرمایه‌گذاری کوچک انگلیسی و آمریکایی نمودند تا خود به بانک‌های سرمایه‌گذاری جهانی تبدیل شوند. در طی سال‌های 1980 و 1990 همکاری‌های استراتژیک وپیوندهای‌ ناشی از مالکیت میان شرکت‌های بیمه و بانک‌های سرمایه‌گذاری شکل‌گرفته بود. این نوع از ادغام ها به هدف ایجاد بازارهای چندمنظوره (بازاری که مشتری بیشتر محصولات مورد نظرش را یکجا پیدا کند) انجام گرفت. تمامی روندهای ذکر شده به مفهوم بانکداری جهانی منجر شد.

روند موردتوجه دیگر در ایجاد این محرک‌ها مفهوم مدرن بانک بیمه (Bancassurance) بود که شامل روند ادغام افقی رو به عقب بانک‌ها جهت تبدیل شدن به منبع بیمه محصولات صنعتی و ادغام افقی روبه جلوی شرکت‌ها جهت به‌دست‌آوردن مسیرهای توزیع محصولات می‌شد. بانک‌ها از طریق مکانیسم‌های ذکر شده قادر بودند تا محصولات مرتبط با بانکداری خرد خود را گسترش دهند، درحالی‌که شرکت‌های بیمه از طریق شعب بانک‌ها به شبکه توزیع از پیش تأسیس شده‌ای دسترسی پیدا می‌کردند.

گفته می‌شود که بیش از 10000 شرکت مالی در کشورهای صنعتی در طی سال‌های 1990 تا 2001 مورد تملیک قرار گرفتند. صنعت بانکداری ایالات متحده در سال‌های 1980 تا 1998 شاهد بیش از 7000 فرایند ادغام بود. بانک‌های چیس منهتان کورپ و کمیکال بنکینگ کورپ در سال 1995 در معامله‌ای به ارزش 10 میلیارد دلار با هم ادغام شدند که آن‌ها را به بانک شماره یک ایالات متحده مبدل نمود و از بانک سیتی گروپ سبقت گرفت.

شرکت خدمات مالی و بانکداری سیتی گروپ

تاریخچه شرکت سیتی گروپ ریشه در سال 1812 دارد سالی که در آن سیتی بانک نیویورک تأسیس شد. سیتی گروپ شرکت هلدینگ جهانی ارائه کننده خدمات مالی متنوعی بود که گستره وسیعی از محصولات و خدمات مالی را عرضه می‌کرد. بانک سیتی که تقریباً دارای 200 میلیون حساب مخصوص مشتریان و کسب‌وکاری فعال در بیش از 160 کشور دنیا بود در سال 2016 شرکت سیتی تقریباً 219000 کارمند تمام ‌وقت در خدمت داشت.

دو کسب‌وکار اصلی شرکت سیتی گروپ عبارت بودند از گلوبال کانسیومر بانکینگ (بانکداری جهانی مصرف‌کنندگان) و اینستیتوشنال کلاینتس گروپ اند سیتی هولدینگ (گروه مشتریان سازمانی و هلدینگ سیتی).

شرکت سیتی گروپ در سال 2016 درآمدی برابر با 69.875 میلیون دلار کسب کرده بود. شعبه بانک جهانی مصرف‌کنندگان سیتی (GCB، رهبری جهانی در اموری چون کارت‌های اعتباری، مدیریت درآمدها (ثروت) و بانکداری تجاری است. این بانک به بیش از 110 میلیون مشتری در نوزده کشور دنیا خدمات ارائه می‌دهد.

این بخش دارای چهار خط تجاری در زمینه‌های کارت‌های اعتباری برندهای مختلف، خدمات خرده‌فروشی، بانکداری خرد و بانکداری تجاری است. در سال 2016 بخش بانک جهانی مصرف‌کنندگان سیتی (GCB) 300میلیارد دلار سپرده‌های متوسط کسب کرده و 139 میلیارد دلار در میانگین دارایی‌ها و 280 میلیارد دلار در میانگین دیون مدیریت نمود.

تملیک های انجام شده توسط شرکت سیتی گروپ

سیتی گروپ در طی سال‌های 1981 تا 2002 تعداد 315 شرکت را تملیک کرده و سهام 242 شرکت را خریداری نمود. سیتی گروپ در طی دوره‌ای سهام‌هایی را در بانک‌های بین‌المللی و شرکت‌های کارگزاری تصاحب کرده بود. این تصاحب‌ها شامل شرکت‌های کارگزاری‌ای مثل شرکت نیکو بینز در ژاپن می‌شد.

سیتی گروپ همچنین، سهامی را در بانک هاندلوی دبلیو وارشاوی در لهستان، بانک بانکایی در مکزیک و بانک داینرزکلاب در اروپا تصاحب کرد. در سال 2001، سیتی گروپ بانک یوروپیان آمریکن را تملیک کرده و 97 شعبه آن در نیویورک را به خود اضافه کرد. سیتی گروپ همچنین، بانک گولدن استیت را تملیک کرده و 352 شعبه آن و 1.5 میلیون مشتری جدید را به مجموعه خود افزود.

سیتی گروپ برای این مبادله تقریباً 2.3 میلیارد دلار نقد پرداخت و 79.5 میلیون سهم عادی منتشر کرد. در سال 2000، سیتی گروپ شرکت آسوشیتز فرست کپیتال که بزرگ‌ترین شرکت مالی مصرف‌کنندگان در آمریکا محسوب می‌شد را در معامله سهامی به ارزش 31.1 میلیارد دلار تصاحب کرد. شرکت اسوشیتز فرست کپیتال که در سال 1918 تأسیس شده بود در صنعت خدمات مالی بازیگر مهمی محسوب می‌شد که ارائه‌دهنده خدمات کارت‌های اعتباری، سهام و وام مسکن، لیزینگ تجهیزات سنگین و غیره بود.

سیتی گروپ با این تملیک به بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده کارت اعتباری وام مسکن و خدمات لیزینگ تجاری مبدل شد. شرکت ترکیب شده جدید حدود 2000 شعبه خرده‌فروشی در سراسر ایالات متحده دارا بود. شرکت سیتی گروپ 0.7334 سهم از سهام خود را در برابر هر سهم از سهام شرکت آسوشیتز فرست کپیتال مبادله کرد. هر سهم شرکت آسوشیتز به میزان 42.49 دلار ارزش‌گذاری شد که این امر نشانگر افزایشی 52 درصدی در ارزش سهام شرکت آسوشیتز فرست کاپیتال محسوب می‌شد. این معامله پس از گذشت دو سال منجر به پس‌اندازهایی 400 میلیونی و 600 میلیونی شد.

 شرکت‌های تراولرز

تراولرز گروپ شرکت بیمه آمریکایی با میراثی 160 ساله است. تراولرز گروپ یکی از بهترین شرکت‌های بیمه اموال و خسارت در دنیا است. این شرکت رهبر بازار بیمه‌های شخصی، تجاری و بیمه‌های خاص است. تراولرز دومین شرکت بزرگ تعیین میزان خسارت بیمه املاک تجاری در ایالات متحده و سومین شرکت بزرگ تعیین بیمه اشخاص در ایالات متحده از طریق نمایندگان مستقل محسوب می‌شد. شرکت بیمه تراولرز از سال 2009 با جایگزین شدن به جای شرکت مادرش یعنی سیتی گروپ در فهرست شاخص متوسط صنعتی داوجونز جای گرفت.

تراولرز ارائه کنده بیمه املاک تجاری و شخصی، محصولات مرتبط با بیمه خسارت اموال و خدمات به تجار، دفاتر دولتی و افراد است. شرکت تراولرز خدمات بیمه خود را در سه بخش مهم خدمات بیمه اشخاص، بیمه تجاری و ضمانت‌نامه‌ها و بیمه‌های خاص ارائه می‌کند. شرکت تراولرز حدوداً دارای 14000 نمایندگی مستقل است.

شرکت تراولرز در سال 1864 تأسیس شد. این شرکت در دهه 1990 مجموعه‌ای از ادغام و تملیک‌ها را از سر گذراند. در سال 1993 شرکت پرایمریکا شرکت ترلولرز گروپ را تصاحب کرد اما نام تراولرز را حفظ نمود. در سال 1996 شرکت تروالرز گروپ املاک شرکت آتنا و کسب‌وکار بیمه خسارت اموال مربوط به آن را خریداری نمود.

در سال 1997 (یک سال پیش از ادغام با شرکت سیتی) تراورلز گروپ بانک سرمایه‌گذاری قدرتمند سالمون برادرز را در معامله سهامی به ارزش 9 میلیارد دلار یا 78.46 دلار برای هر سهم از سالمون تصاحب کرد. ازآن‌پس، سالمون برادرز در شرکت کارگزاری تراولرز به نام اسمیت بارنی جذب و به نام سالمون اسمیت بارنی نامیده شد.

تراولرز برطبق شرایط معامله 1.13 سهم از سهام خود را در برابر هر سهم از سهام سالمون منتشر نمود. شرکت تراولرز گروپ با این ادغام، موقعیت خود را در بانکداری سرمایه‌گذاری گسترده‌تر و محکم‌تر نمود. شرکت کارگزاری جدید سومین شرکت بزرگ در خرید اوراق بهادار سهام‌داران (در ایالات متحده) و چهارمین شرکت بزرگ در شرکت خرید اوراق بهادار سهام‌داران در جهان مبدل شد.

شرکت تراولرز با تصاحب شرکت کارگزاری اسمیت بارنی و شرکت دلال معاملات و کارگزار سالمون، به‌سرعت از یک شرکت بیمه به شرکت ارائه‌دهنده خدمات متنوع مالی مبدل شد.

در سال 1998، شرکت تراولرز گروپ با شرکت سیتی کورپ ادغام شد تا سیتی گروپ را به وجود آورد. در سال 2002، وقتی‌که هم‌افزایی‌های مورد انتظار برآورده نشد، سیتی گروپ شرکت تراولرز پراپرتی اند کشوالتی (بخش بیمه خسارت اموال شرکت تراولرز) را به عنوان یک شرکت‌ زیر مجموعه جدا نمود. در سال 2005 سیتی گروپ شرکت تراولرز لایف اند انویتی (بخش بیمه عمر و سالواره شرکت تراولرز) را به شرکت متلایف فروخت. در سال 2003 شرکت تراولرز حقوق تجدید سازمان خود را برای تغییر نام به شرکت بیمه شخصی و کسب و کار تجاری رویال‌اند سان الینس خریداری کرد.

در سال 2004 شرکت سنت پاول و شرکت تراولرز با یکدیگر ادغام شدند تا شرکت سنت پاول تراولرز را تشکیل دهند. نام شرکت وقتی‌که در سال 2007 حقوق مربوط به لوگوی معروف چتر قرمز از سیتی گروپ خریداری کرد به د تراولرز کامپا تغییر نمود. شرکت تراولرز در ژوئن سال 2013 شرکت دومینیون آف کانادا جنرال اینشورنس را از شرکت مالی ایی ال تملیک کرد. تراولرز گروپ قسمت اعظم سهام کسب‌وکار بیمه خسارت املاک را از سرمایه‌گذاری مشترکش با جی مالوکلی در برزیل تملیک نمود. شرکت تراولرز برنامه‌هایی برای تصاحب شرکت کارگزاری سیمپلی بیزنس از شرکت آکوالاین کپیتال پارتنرز به مبلغ تقریبی 490 میلیون دلار اعلام کرد. شرکت تراولرز در سال 2016 سودی برابر با 27.625 میلیارد دلار کسب نمود.

ادغام شرکت‌های سیتی کورپ و تراولرز گروپ

در هفتم آوریل سال 1998، سیتی کورپ و تراولرز گروپ برنامه‌های ادغام خود را جهت ایجاد بزرگ‌ترین شرکت خدمات مالی با فعالیت‌های مرتبط با بانکداری، بیمه و سرمایه‌گذاری در یکصد کشور اعلام نمودند. معامله مبادله سهام ارزش هر شرکت را 70 میلیارد دلار تعیین کرد.

شرکت ترکیب شده با 698 میلیارد دلار دارایی به بزرگ‌ترین شرکت خدمات مالی در دنیا تبدیل شد که اندکی بزرگ‌تر از بانک توکیو – میتسوبیشی بود. این شرکت جدید سیتی گروپ نامیده شد. لوگوی جدید شرکت شامل حروف آشنای نام بانک به همراه چتر قرمزی بود که نماد شرکت تراولرز محسوب می‌شد. سیتی گروپ ارزش بازاری تقریباً برابر با 135 میلیارد دلار داشت. این شرکت جدید درآمد سالیانه‌ای برابر با 50 میلیارد دلار و درآمد عملکردی در حدود 7.5 میلیارد دلار کسب می‌کرد.

شرکت ترکیب شده دارای یک‌صد میلیون مشتری در یکصد کشور دنیا بود. انتظار می‌رفت نیروی این معامله باعث به‌وجودآمدن بازارهای مالی چندجانبه‌ای برای مصرف‌کنندگان شده و قدرت بانکداری سنتی، مدیریت امور مالی مصرف‌کنندگان و خدمات کارت‌های اعتباری سیتی کورپ را به همراه خدمات بیمه و کارگزاری شرکت تراولرز و دفاترش را باهم به آن‌ها ارائه نماید. این ادغام باعث به‌وجودآمدن اولین بازار گسترده خدمات مالی جهانی شد که خدماتی از بانکداری سنتی به کارگزاران سرمایه‌گذاری تا ارائه بیمه‌نامه عرضه می‌کرد. سیتی گروپ از لحاظ میزان دارایی به بزرگ‌ترین شرکت مالی در دنیا تبدیل شد. جان اس رید، مدیرعامل سیتی کورپ و ویل مدیرعامل شرکت تراولرز به‌عنوان قائم مقام رئیس هیئت‌مدیره و قائم مقام مدیرعامل سیتی گروپ انتخاب شدند.

پتانسیل فروش مکمل در بخش تأمین مالی مصرف‌کنندگان بهترین بود. انتظار می‌رفت برند جهانی شرکت سیتی، محملی برای فروش محصولان شرکت تراولرز و سالمون اسمیت بارنی از طریق شبکه شعبه‌هایی که در بیش از صد کشور دنیا پخش شده بودند و همچنین، 42 میلیون دارنده کارت اعتباری در دنیا باشد. شرکت صندوق سرمایه‌گذاری مشترک سالمون اسمیت بارنی به سیتی بانک فروخته شد. چندین ماه بعد از اعلام ادغام قراردادهای مقرری سالیانه (بیمه سالیانه، سال واره های) شرکت تراولرز در شبکه شعب سیتی بانک به فروش می‌رسید.

شرکت سیتی و تراولرز گروپ هر دو انتظار داشتند که قوانین حاضر که مشارکت شرکت‌های هلدینگ بانکی را در فعالیت‌های تعیین میزان خسارت بیمه محدود می‌کرد در آینده نزدیکی تغییر کند. شرکت تراولرز می‌بایست برای اینکه به شرکت هلدینگ بانکی تبدیل شود بر موانع موجود چیره می‌شد. این امر نیازمند کنارگذاشتن بسیاری از شعبه‌های هلدینگ غیربانکی‌اش می‌شد.

شرایط معامله

سهام‌داران سیتی کورپ در معامله مبادله سهام میزان 2.5 سهم از سهام شرکت سیتی گروپ را در برابر هر سهم از سهام سیتی کورپ دریافت نموند. سهام‌داران شرکت تراولرز سهام خود را بر اساس مبادله یک‌به‌یک تبادل نمودند. سهام‌داران سیتی کورپ و ترالوارز هریک پنجاه‌ درصد از سهام شرکت را مالک شدند. این فرایند ادغامی برابر محسوب می‌شد. حسابداری فرایند ادغام بر اساس اتحاد منافع انجام شد. این معامله مبادله‌ای بدون کسر مالیات بود که شامل 2.50 سهم از سهام تراولرز در برابر هر سهم از سهام سیتی کورپ بود.

معامله بلافاصله باعث افزایش سود هر سهم شد و در نیمه دوم سال 1998 همان‌طور که انتظار می‌رفت خاتمه یافت. مبادلات باعث کاهش نسبت بدهی به دارایی خالص و بهبود ضریب دارایی به سرمایه شد.

در هنگام اعلام خبر معامله، سهام سیتی کورپ به میزان 35.625 دلار بالا رفت و به رقم 178.50 دلار رسید. در همان زمان سهام تراولرز به میزان 11.3125 دلار افزایش‌یافته و به 73 دلار رسید. شرکت ترکیب شده دارای ارزشی به میزان تقریبی 170 میلیارد دلار شد که نشان می‌داد تنها در روز اعلام ادغام 22 درصد افزایش پیدا کرده است.

انگیزه‌های استراتژیک معامله

معامله ادغام به تراولرز توانایی بازاریابی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک و بیمه برای مشتریان خرده‌فروشی سیتی کورپ را ارائه کرد، به‌گونه‌ای که سیتی کورپ به پایگاه سرمایه‌گذاران گسترده و مشتریان خریدار بیمه تراولرز دستیابی پیدا کند. این ادغام شرایط رابه شکلی برای سیتی کورپ تسریع کرد تا بتواند کالاهای سرمایه‌ای (شامل سهام، ضمانت‌نامه، برگ اختیار معامله، اوراق بهادار و غیره) خود را به مشتریانی در سراسر دنیا ارائه کند. سیتی کورپ به همراه کسب‌وکار بانکداری شرکتی‌اش، فرانشیز خرده‌فروشی جهانی‌ای بنا کرده بود، درحالی‌که تراولرز خود شرکت عظیم بیمه و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شد.

استراتژی موردنظر آن‌ها این بود که بازاری متنوع و گسترده برای خدمات مالی ارائه دهند. این معامله راه را برای لغو قانون گلس ستیگال سال 1993 هموار کرد که برطبق آن کار بانک‌های سرمایه‌داری و بانک‌های تجاری از یکدیگر تفکیک شده بود. پایان قانون گلس ستیگال دوره‌ای از ادغام‌ها و یکپارچه شدن‌ها درون صنعت خدمات مالی را با خود به همره آورد. هدف ادغام آن بود که مخارج کلی و هزینه‌های توزیع را کاهش دهند. بر اساس منابع شرکت‌ها، انتظار می‌رفت که ترکیب شرکت‌ها سود آن‌ها را به میزان یک میلیارد دلار افزایش دهد.

همچنین، انتظار می‌رفت تنوع خطوط تولید و مسیرهای توزیع باعث هم‌افزایی‌هایی در درآمدها گردد. انتظار می‌رفت هم‌افزایی درآمدها از فروش محصولات کسب گردد. سیتی کورپ 36 میلیون مشتری و تراولرز 20 میلیون مشتری در ایالات متحده داشتند.

شکست معامله

این معامله یکی از بدترین ادغام‌های تمام دوران بود. ادغام از همان ابتدا شاهد مشکلات ناشی از ترکیب فرهنگ درون‌سازمانی بود. هر بخش از شرکت سیتی گروب همانند ملکی مستقل و جدا عمل می‌کرد و این کار شرکت را عاری از فرهنگ سازمانی منسجمی کرده بود. هزینه‌های بسیار بالا، فناوری‌های قدیمی و ماندگاری کارمندان مشکلات بزرگی بودند که شرکت سیتی به دنبال ادغام شاهد آن‌ها شد. شرکت سیتی گروپ با ازدست‌دادن سرمایه‌گذاری در وام‌های مسکن شرکت دچار مشکلات شدیدی شد.

جان رید که درواقع بانی این معامله بود در سال 2008 اذعان کرد که این ادغام برجسته نتوانست سودی به سرمایه‌گذاران شرکت‌های عظیم خدمات مالی، مشتریان و کارمندان برساند. در زمان معامله گفته می‌شد که ایجاد شرکت سیتی گروپ با خلق بازاری همه‌جانبه برای مصرف‌کنندگان و مشتریان شرکتی باعث به‌وجودآمدن دوره‌ای جدید در صنایع مرتبط به امور مالی می‌شود.

در سال دهم از معامله، سهام های سیتی بیش از نیمی از ارزششان را از دست دادند. در طی سال‌های 1998 تا 2003 ارزش سهام شرکت سیتی گروپ بیش از 160 درصد افزایش پیدا کرده بود و نسبت به شرکت‌های چون جنرال الکتریک و برکشایر هاتاوی عملکرد بهتری نشان داده بود. بانک مجبور بود 30 میلیارد دلار به دست آورد تا ترازنامه‌اش را باتوجه‌به بحران شرکت‌های فرودستش تقویت نماید. شرکت سیتی دراواخر سال‌های 1980 بعد از آنکه بازار فروش املاک دچار سقوط شد با حجم وسیعی از بدهی‌های بانکی روبرو شد.

شرکت شاهد چالش‌های فناوری بزرگی چون سیستم‌های ناکارآمد کامپیوتری بود. فروش مکمل خرده‌فروشی‌ها هم کاهش پیدا کرده بود. سیتی گروپ از استراتژی درهم‌وبرهم اینترنتی برخوردار بود.

تحلیل فرایند ادغام

سیتی کورپ در سال‌های 1995، 1996 و 1997 به ترتیب دارای بازده سود سهام‌ برابر با 20.8 درصد، 20.4 درصد و20.9 درصد بود. تراولرز گروپ هم در سال‌های 1996، 1995 و 1997 به ترتیب دارای بازده سود سهام‌ برابر با 15درصد، 19 درصد و 18.5 درصد بود. حاشیه بعد از کاهش مالیات برای شرکت سیتی گروپ در طی سال‌های 1995، 1996 و 1997 به ترتیب 17.7درصد، 17.6درصد و 17.8 درصد بود. حاشیه پس از کاهش مالیات برای تراولرز در همان دوره زمانی به ترتیب 12.4درصد، 12.2 درصد و 13.3 درصد بود.

تحلیل ارزش سهام در طی دوره ادغام

اعلام عمومی خبر ادغام در تاریخ 6 آوریل سل 1998 صورت گرفت، تحلیل بازده روزانه سهام سیتی کورپ در دوره زمانی پانزدهم مارس 1998 تا 30 آوریل 1999 صورت‌گرفته است. بازده تجمعی برای دوره 297 روزه سیتی کورپ 35.4درصد بوده است. (نمودار 10.1)

بازده سهام سیتی کورپ در روز اعلام خبر ادغام 18.34 درصد بوده. ارزش سهام در طی دو روز بعد پس از اعلام خبر ادغام کاهش پیدا کرد. ارزش سهام در سومین روز بعد از اعلام خبر ادغام به میزان 0.09درصد افزایش پیدا کرد. (جدول 10.1)

در دوره دوروزه (روز 1- تا روز 0) بازده تجمعی 17.98 درصد بوده. در دوره سه‌روزه (روز 1- تا روز 1+) بازده تجمعی 12.72 درصد بوده است. (جدول 10.2)

نمودار 10.1بازده تجمعی در طی دوره یک‌ساله پیش ‌و پس از ادغام شرکت‌های سیتی کورپ و تراولرز گروپ
نمودار 10.1بازده تجمعی در طی دوره یک‌ساله پیش ‌و پس از ادغام
جدول 10.1 بازده روزانه سیتی کورپ
جدول 10.1 بازده روزانه سیتی کورپ
جدول 10.2 بازده تجمعی سهام سیتی کورپ در قبل و بعد از ادغام
جدول 10.2 بازده تجمعی سهام سیتی کورپ در قبل و بعد از ادغام

بازده سهام تراولرز در طی دوره ادغام

تحلیل بازده سهام تراولرز در طی یک دوره 297 روزه قبل و بعد از اعلام خبر ادغام صورت‌گرفته است. دوره تحلیل از 16 مارس سال 1998 تا 29 آوریل سال 1999 بوده است. بازده تجمعی در طی دوره 297 روزه قبل و بعد از ادغام از روز 1- پیش از ادغام تا 268+ پس از ادغام 41.49- درصد بوده است. (نمودار 10.2)

در روز اعلام خبر ادغام به تاریخ 6 آوریل سال 1998، ارزش سهام به میزان یک درصد افزایش یافت. در روز سوم بعد از اعلام خبر ادغام ارزش سهام باز به میزان 0.4 درصد افزایش یافت (تصویر 10.3)

اعلام خبر ادغام برای تراولرز باعث کم شدن ارزش سهام آن شرکت شد. بازده تجمعی سهام در دوره‌های زمانی مختلف قبل و پس از ادغام برای تراولرز به طور متناوب رقمی منفی را نشان می‌دهد. تحلیل انجام شده نشان می‌دهد که بازده تجمعی هم در دوره‌های کوتاه‌مدت و هم در دوره‌های بلندمدت پیش‌وپس از ادغام منفی بوده است. (جدول 10.4)

نمودار 10.2  بازده تجمعی در دوره ادغام
نمودار 10.2 بازده تجمعی در دوره ادغام
جدول 10.3 بازده سهام تراولرز در طی دوره اعلام ادغام
جدول 10.3 بازده سهام تراولرز در طی دوره اعلام ادغام
جدول 10.4 بازده تجمعی سهام تراولرز در دوره‌های زمانی قبل و بعد از ادغام
جدول 10.4 بازده تجمعی سهام تراولرز در دوره‌های زمانی قبل و بعد از ادغام
جدول 10.5  تحلیل عملکرد سیتی کورپ
جدول 10.5 تحلیل عملکرد سیتی کورپ

بازده تجمعی در تمامی دوره تحلیل 10- روز تا 268+ روز روندی منفی داشته است. (تصویر 10.2)

تمامی مقادیر به‌استثناء سود هر سهم (EPS) به میلیون دلار می‌باشند. سود شرکت سیتی گروپ از 18.678 میلیارد دلار در سال 1995، در سال 2002 به رقم 71.308 میلیارد دلار رسید. (جدول 10.5) سال ادغام سال 1998 بود. نرخ متوسط رشد سود در دو سال پیش از ادغام (سال‌های 1996 تا 1997) 7.57 درصد بود. نرخ متوسط رشد سود در سه سال بعد از دوره ادغام (سال‌های 2000 تا 2002) 9.3 درصد بود. نرخ رشد پیش از ادغام درآمد خالص در دوره فوق‌الذکر تقریباً 2 درصد بود. نرخ رشد درآمد خالص دوره پس از ادغام در سال‌های فوق‌الذکر 10.95 درصد بوده است. سود هر سهم در دوره پس از ادغام نسبت به دوره پیش از ادغام کاهش نشان می‌دهد.

خدمات ادغام و تملیک

همه شرکت ها به دنبال یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری سودآور هستند. برخی اوقات، این فرصت‌ها داخل شرکت ها وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به گسترش، نوسازی و توسعه محصولات جدید اشاره نمود. در برخی موارد، این فرصت‌ها در خارج از شرکت قرار دارند که می‌توان به سرمایه‌گذاری در سهام سایر شرکت‌ها، پروژه شرکت‌های دیگر یا تملیک برند یا ظرفیتی سودآوراشاره کرد. این روش در سال های گذشته بسیار رواج یافته است.

فرآیند خرید یک کسب‌وکار، برند یا شرکت، ادغام و تملیک نامیده می‌شود. ادغام و تملیک، گونه‌ای از رشد غیر ارگانیک است که در آن، شرکت مبادرت به خرید رشد می‌کند. در این شیوه، شرکت به جای رشد از طریق پروژه‌های سرمایه‌گذاری از صفر، ترجیح می‌دهد تا از طریق تملیک به رشد دست یابد ما در زاویه به عنوان اولین و با سابقه ترین شرکت در کنار شماییم تا از این فرصت برای رشد هر چه بیشتر کسب و کار خود استفاده نمایید.

 

برای دسترسی به خدمات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...