ادغام شرکت‌های Sanofi-Aventis

30 فروردین 1401

دقیقه

در سال 2004 ، بزرگ‌ترین شرکت داروسازی فرانسه به نام Aventis پس از نبردی تلخ برای تصاحب، موافقت کرد که توسط شرکت رقیب کوچک‌تری بنام Sanofi-Synthelabo SA در معامله پول نقد و سهامی که 55.2 میلیارد یورو ارزش داشت جذب شود.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملیک پس از مقاله ادغام شرکت Gaz De France با شرکت Suez در این مقاله به بررسی ادغام شرکت‌های Sanofi-Aventis می پردازیم.

 

شرکت Sanofi

Sanofi یک شرکت جهانی پیشرو در امور مراقبت‌های بهداشتی است که به تحقیق، توسعه، تولید و بازاریابی راه‌حل‌های دارویی می‌پردازد. تمرکز این شرکت دارویی بر استراتژی خود مبنی بر جلوه‌گر شدن به‌عنوان یکی از سه شرکت برتر جهانی خلاق و متنوع بهداشت افراد تا پایان سال 2025 می‌باشد.

این شرکت بیش از 100000 نفر را در 145 شعبه فرعی به استخدام خود درآورده است. شرکت Sanofi با 81 کارخانه تولیدی در بیش از 100 کشور دنیا حضوری فعال دارد. این شرکت به 82 برنامه مراقبت‌های بهداشتی در 65 کشور دنیا با بیش از 35 میلیون بیمار که تشخیص و درمان بیماری و واکسیناسیون دریافت می‌کنند دسترسی دارد. شرکت فوق تقریباً 346000 متخصص مراقبت‌های بهداشتی را تعلیم داده است.

پنج واحد جهانی کسب‌وکار شرکت Sanofi عبارت‌اند از واحدهای دیابت، بیماری‌های قلب و عروق، بهداشت مصرف‌کنندگان، واحد Sanofi Pasteur (بخش واکسیناسیون) ، واحد Sanofi Genzyme (بیماری‌های کمیاب، ام اس، بیماری‌های غدد و ایمنی) و بخش داروهای عمومی و بازارهای نوپا. این شرکت در سال 2017 مبلغ 5.5 میلیارد دلار در بخش تحقیقات و توسعه سرمایه‌گذاری کرد که 15.6 درصد از فروش شرکت را شامل می‌شود.

تا آوریل سال 2018شرکت 74 پروژه تحقیق و توسعه در دست اجرا داشته است. در سال 2008 ، شرکت Sanofi-Aventis شرکت سازنده داروهای ژنریک چک‌اسلواکی به نام Zentiva NV را به مبلغ 2.6 میلیارد دلار تملک نمود.

 

شرکت Sanofi-Aventis در سال 2010 ، 100 درصد سهام شرکت Chattem Inc را تملک نمود و حضور خود را در بازار محصولات بهداشتی مصرف‌کنندگان تقویت نمود. این تملک به شرکت Sanofi – Aventis کانال‌های جدیدی برای افزایش پتانسیل تغییر داروهای نیازمند نسخه به محصولات بدون نیاز به نسخه (OTC) ارائه داد. شرکت Sanofi –Aventis در سال 2011 تملک شرکت Genzyme Corporation را تکمیل نمود و این شرکت را به‌کلی به شعبه‌ای از شرکت خود مبدل نمود.

در طول ماه مارس سال 2018 شرکت Sanofi-Aventis تملک شرکت Biovertaiv Inc را به مبلغ 105 دلار در برابر هر سهم به شکل نقد تکمیل نمود. تملک شرکت Bioverativ به شرکت Sanofi-Aventis موقعیتی قدرتمند در بازار روبه‌رشد داروهای هموفیلی و همچنین حضوری در بازار مراقبت‌های ویژه ارائه نمود. جدول زیر ویژگی‌های نکات متمایز مالی شرکت Sanofi-Aventis را به شما نشان می‌دهد (جدول 32.1)

نکات متمایز مالی - sanofi

جدول 32.1 نکات متمایز مالی (مبالغ به میلیون دلار می‌باشند)

ادغام شرکت‌های Sanofi-Aventis

در سال 2004 ، بزرگ‌ترین شرکت داروسازی فرانسه به نام Aventis پس از نبردی تلخ برای تصاحب، موافقت کرد که توسط شرکت رقیب کوچک‌تری بنام Sanofi-Synthelabo SA در معامله پول نقد و سهامی که 55.2 میلیارد یورو (65 میلیارد دلار) ارزش داشت جذب شود. این ادغام در زمان معامله، سومین شرکت بزرگ داروسازی دنیا را با سرمایه بازاری به میزان تقریبی 90 میلیارد یورو پس از شرکت آمریکایی Pfizer و شرکت انگلیسی GlaxoSmithKlineبه وجود آورد.

شرکت ترکیب شده سابقه‌ای بسیار متنوع و قوی داشت که شامل داروهای پیشرو Aventis مثل قرص‌های ضد حساسیت Allegra، داروی درمان سرطان Taxotere و داروی ضد انعقاد خون Lovenox و داروهای بسیار سطح بالای شرکت Sanofi مثل داروی ضد سکته Plavix قرص خواب Ambein و داروی درمان سرطان Eloxatin می‌شد.

دولتمردان فرانسوی برای ادغام دو شرکت Sanofi و Aventis درست مثل سایر ادغام‌های فرانسوی که باعث به‌وجودآمدن Total SA که چهارمین شرکت بزرگ نفتی فرانسوی بود گردید در مورد این ادغام نیز بسیار فشار وارد کردند.

در اوایل سال 2004 شرکت Sanofi-Synthelabo 47.8 میلیارد یورو برای تصاحب خصمانه شرکت Aventis پیشنهاد داد. شرکت Aventis در ابتدا با این پیشنهاد تصاحب خصمانه مبارزه کرد و از شرکت Novartis به‌عنوان شوالیه سفید (نجات‌دهنده) یاری خواست. شرکت Aventis قانون سیب زهر آلود را تصویب نموده و از شرکت Novartis درخواست کرد که به مذاکرات ادغام بپیوندد.

نبرد خصمانه سه‌ماهه به معامله‌ای دوستانه مبدل شد که در آن شرکت Sanofi به‌جای پیشنهاد قبلی، پیشنهاد دوستانه‌ای به مبلغ 54.5میلیارد یورو ارائه داد. دولتمردان فرانسوی بر شرکت Sanofi –Synthelabo فشار آوردند تا پیشنهاد خود را برای تصاحب شرکت Aventis بالا ببرد و همچنین از Aventis خواستند تا این پیشنهاد را بپذیرد.

شرکت Sanofi تحت‌فشار دولتمردان و همچنین سناریوی موجود که در آن Aventis شرکت Novartis را برای پذیرش نقش شوالیه سفید برای تملک آن شرکت دعوت کرده بود، پیشنهاد مناسب‌تری ارائه داد. شرکت Aventis در ابتدا در سال 2004 پیشنهاد شرکت Sanofi را به دلیل ارزش پایین معامله رد کرده بود.

شرکت Novartis پس از آنکه آمادگی خود را برای ملحق شدن به مذاکرات ادغام با شرکت داروسازی فرانسوی اعلام کرد، نتوانست برای شرکت Aventis پیشنهادی ارائه دهد.

بزرگ‌ترین شرکت داروسازی فرانسوی یعنی Aventis‌ همچنان پس از آنکه شرکت کوچک‌تری پیشنهاد خود را تا مبلغ 64.2 میلیارد دلار بالا برد و درنتیجه یک پیشنهاد خصمانه را به تملکی دوستانه تبدیل کرد، تحت کنترل فرانسه باقی ماند.

شرایط معامله

شرکت Sanofi تحت شرایط معامله بازبینی شده در برابر هریک از سهام شرکت Aventis ، پنج سهام خود را به‌اضافه 120 یورو وجه نقد داد که برابر با 66.6 یورو در برابر هر سهم از شرکت Aventis بر اساس قیمت نهایی سهام در روز مبادله آن یک روز پیش از اعلام خبر معامله می‌شد. البته پیشنهاد فرعی تمام نقدی به ارزش 68.93 یورو نیز وجود داشت، اما پیشنهاد نقدی به 29 درصد از کل پیشنهاد محدود می‌شد.

در پیشنهاد اولیه قسمت نقدی به 19 درصد محدود می‌شد. شرکت Aventis بر اساس ارزش نهایی شرکت Sanofi در روز جمعه پیش از اعلام خبر ادغام که 55.95 یورو بود برای هر سهم به صورت نقدی و سهام 66.6 یورو ارزش‌گذاری شد. ارزش کل معامله به میزان 53.2 میلیارد دلار تخمین زده شد. شرکت Sanofi ارزش پیشنهادش را در مقایسه با پیشنهاد اولیه 14 درصد افزایش داده بود.

در روز اعلام معامله، ارزش سهام شرکت Sanofi به میزان 8.9 درصد کاهش پیدا کرد درحالی‌که سهام شرکت Aventis در مبادلات اولیه بعدازظهر 5.6 درصد کاهش پیدا کرده بود. با ورود شرکت Novartis به نزاع مزایده Aventis، سهام شرکت Aventis با وجود پیشنهاد اولیه شرکت Sanofi با افزایش مبادله قابل‌توجهی روبرو شد. شرکت Kuwait Petroleum که یکی از بزرگ‌ترین سهام‌داران در شرکت Aventis بود از رأی دادن برای پیشنهاد جدید شرکت Sanofi امتناع کرد.

مشاوران شرکت Sanofi شرکت‌های Merril Lynch and BNP Paribas، Goldman Sachs، و Morgan Stanly بودند و شرکت Aventis نیز از مشاوره شرکت Rothschild بهره برد.

شرکت ترکیب شده دارای 17 عضو هیئت‌مدیره بود که نه نفر از آنها از شرکت Sanofi و هشت عضو دیگر نیز از شرکت Aventis بودند. ژان فرانسوا د بکا، مدیرعامل اجرایی شرکت Sanofi-Synthelabo به رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت منصوب شد. شرکت ادغام شده جدید نیز Sanofi-Aventis‌ نامیده شد.

بازده بازار سهام در طول اعلام خبر معامله

پیشنهاد اولیه در ژانویه سال 2004 داده شد. اعلام خبر معامله نهایی در 26 آوریل سال 2004 انجام پذیرفت. در طول دوره 78- روزه تا 173+ روزه (دوره 254 روزه ادغام) که اول ژانویه سال 2004 تا اول ژانویه سال 2005 را پوشش می‌دهد، سهام از لحاظ بازده تجمعی 9.20 درصد افزایش پیدا کرد. (نمودار 32.1)

بازده تجمعی شرکت Aventis‌ در دوره ادغام

نمودار 32.1 بازده تجمعی شرکت Aventis‌ در دوره ادغام

بازده سهام در دوره اعلام خبر ادغام منفی بوده است. در روز پیش از اعلام، ارزش سهام تقریباً 1.59 درصد کاهش پیدا کرده است. در روز ادغام، ارزش سهام شرکت Sanofi تقریباً 6 درصد کاهش پیدا کرده است. این روند کاهش در دو روز بعد نیز ادامه پیدا کرده است. ارزش سهام در روز 3+ پس از اعلام تقریباً 4درصد افزایش پیدا کرده است. (جدول 32.2)

بازده در دوره ادغام sanofi

جدول 32.2 بازده در دوره ادغام

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...