ادغام شرکت داو‌ دوپونت (DowDuPont)

18 مهر 1400

دقیقه

داو‌ دوپونت یک هلدینگ است که شامل شرکت‌های داو کمیکال و دوپونت می‌باشد. این شرکت ادغام شده تمرکز خود را بر شکل‌دهی شرکت سهامی عام قدرتمندی در زمینه‌های کشاورزی، مهندسی علم مواد و تولیدات خاص قرار داده است. بخش کشاورزی این شرکت با حضور در بیش از 130 کشور یکی از بخش‌های پیشرو جهانی در تولید محصولات کشاورزی می‌باشد.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملیک پس مقاله بررسی تملیک‌های شرکت ورایزن در این مقاله به بررسی ادغام شرکت داو دوپونت (DowDuPont) می‌پردازیم.

شرکت داو کمیکال

شرکت داوکمیکال در سال 1947 بر اساس قوانین شرکتی ایالت دلور تأسیس شد. پیشینه کاری جامع بازارمحور داو شامل طیف وسیعی از تولیدات فن آوری محور و ارائه راه‌حل‌های مختلف در بخش‌های روبه رشدی مثل صنعت بسته‌بندی، امور زیربنایی، حمل‌ونقل، حمایت از مصرف‌کنندگان، الکترونیک و کشاورزی بود. داوکمیکال دارای حدود 56000 کارمند است. این شرکت خانواده ای با بیش از 7000 محصول دارا است که در 189 نقطه در 34 کشور تولید می‌شوند.

در سال 2016، داو فروش سالانه‌ای برابر با 48 میلیارد دلار داشت. پنج بخش فعال شرکت داو شامل: بخش علوم کشاورزی، بخش راه حل برای مصرف کنندگان، بخش راه‌حل‌های زیرساختی، بخش مصالح و مواد شیمیایی با کیفیت و بخش تولید پلاستیک‌های با کیفیت بود. بخش علوم کشاورزی این شرکت رهبری جهانی در ارتباط با ارائه خدمات مربوط به نگهداری محصولات کشاورزی، فناوری ها و محصولات بیوتکنولوژی مربوط به دانه ها و گیاهان، راه‌حل برای مدیریت آفات‌ و بلایای شهری و تولید روغن‌های بهداشتی را به عهده دارد.

این کسب و کار محصولاتی را برای استفاده در مدیریت آفات کشاورزی، صنعتی و تجاری اختراع، توسعه و تولید و توزیع می‌نماید. بخش راه حل برای مصرف کنندگان دارای چهار کسب و کار جهانی به نام‌های کانسیومر‌کر، داو آتوموتیو سیستمز، داو الکترونیک متریالز و کانسیومر سولوشنز سیلیکونز است.

بخش راه‌حل‌های زیرساختی شامل طیف وسیعی از تولیدات از جمله پوشش‌دهنده‌های ساختمانی و صنعتی[1]، مصالح ساختمانی، عایق بندی ساختمانی و مواد آن[2]، چسب‌ها، محافظ‌های میکروبی[3] برای صنایع نفت و گاز، مخابرات و آب و برق است. بخش مصالح و مواد شیمیایی با کیفیت، راه حل ها و فن آوری‌های خلاقانه در زمینه‌هایی از قبیل: تولید کلور‌آلکالی و پلاستیک وینیل، محلول‌ها و پلیمرهای صنعتی ارائه می‌دهد. بخش تولید پلاستیک‌های با کیفیت، شرکتی پیشرو در ارائه خدمات فرانشیزی مواد پلاستیکی است و مجموعه آن شامل شرکت‌های تجاری بزرگ جهانی از جمله: داو الاستومرز، داو الکتریکال اند تله کامیونیکیشنز، داو پکیجینگ اند سپشیالیتی پلاستیک، و داو هیدروکربونز اند انرجی است.

این مجموعه به بخش‌های با رشد سریع و ارزش بالا، خدمات ارائه می‌دهد. کسب و کار انرژی شرکت داو یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انرژی صنعتی محسوب می‌شود. شرکت یونیون کارباید یکی از شعبه‌های فرعی است که مالکیت کامل آن متعلق به شرکت داو است.

واگذاری‌ها

در ژانویه سال 2015، شرکت داو کمیکال، کسب و کار ماده شیمیایی سدیم بروهیدرات (اس بی ایچ) خود را به شرکت ورتلوس پرفورمنس کمیکالز فروخت. ماده شیمیایی اس بی ایچ به بخش مصالح و مواد شیمیایی با کیفیت شرکت داو تعلق داشت. در فوریه سال 2015 داو شرکت ای ان جی یو اس کمیکال را که شاخه‌ای از همان بخش بود را به شرکت گولدن گیت کپیتال فروخت. این شرکت در سی و یکم ژوئیه سال 2015 کسب و کار آگروفرش خود را به شرکت آگرو فرش سولوشنز فروخت. در اوایل سال 2017 شرکت توافقنامه‌ای مبنی‌بر فروش کسب و کار جهانی ماده اتیلین آکریلیک اسید کوپلیمر و یونومر (نوعی پلیمر) خود به شرکت اس کی گلوبال کمیکال را به‌عنوان بخشی از فرایند قانونی ادغام اعلام نمود.

برنامه تجدید ساختار

در سه‌ماهه دوم سال 2016، هیئت‌مدیره شرکت داو برنامه تجدید ساختاری را تأیید نمود که ساختار مالکیت شرکت داو کورینگ[4]را تحت تأثیر قرارداد. فعالیت‌های تجدید ساختاری باعث کاهش جهانی نیروی کاری به میزان تقریبی 2500 نفر شد در سال 2013، هیئت‌مدیره داو با برنامه بازخرید سهامی موافقت کرد که اجازه می‌داد بیش از 1.5 میلیارد دلار برای بازخرید سهام عادی شرکت مورداستفاده قرار گیرد. در سال 2014 هیئت‌مدیره برای بار دوم برنامه ای جهت بازخرید سهام در بازه زمانی مشخص به مبلغ تقریبی سه میلیارد دلار افزایش داد. در نوامبر سال 2014، هیئت‌مدیره مبلغ دیگری به میزان 5 میلیارد دلار به برنامه بازخرید سهام اضافه کرد. مبلغ نهایی تأیید شده برای بازخرید سهام به 9.5 میلیارد دلار رسید.

در جدول 5.1 فروش خالص، درآمد خالص، بدهی‌های بلندمدت و جمع دارایی‌ها شرکت به میلیون‌ دلار آمده است. فروش خالص شرکت داو جونز پنج سالی می‌شد که دچار رویه‌ای نزولی شده بود. در‌آمد خالص در طول این پنج سال در نوسان بود. میزان بازده حقوق صاحبان سهام در این دوره پنج‌ساله دچار نوسان بود.

جدول 5.1 نکات مالی برجسته شرکت داو جونز 
جدول 5.1 نکات مالی برجسته شرکت داو جونز

شرکت دوپونت

شرکت دوپونت در سال 1802 تأسیس و در سال 1915 در ایالت دلور به شکل قانونی ثبت شد. این شرکت در 90 کشور جهان فعالیت می‌کند و 60 درصد از در آمد خالص یکپارچه‌اش از خارج ایالات متحده کسب می‌شود. این شرکت ده کسب و کار مختلف را در برمی‌گیرد که در شش بخش قابل گزارش‌ ترکیب شده‌اند. این بخش‌ها عبارت‌اند از: بخش کشاورزی، الکترونیک و مخابرات، صنایع علوم زیستی، تعذیه و بهداشت، مواد با کیفیت و ایمنی و حفاظت.

کسب و کارهای کشاورزی دوپونت پایونیر و دوپونت کروپ پروتکشن تمرکز خود را در بهبود حجم، کیفیت و ایمنی مواد غذایی در جهان و تولیدات جهانی کشاورزی قرارداده اند. بخش کشاورزی این شرکت تقریبا 55 درصد از کل هزینه تحقیق و توسعه سال 2015 شرکت را به خود اختصاص داده بود. دوپونت پایونیر در امر توسعه، تولید و بازاریابی ذرت های پیوندی وگونه های مختلف دانه های سویا رهبری جهانی محسوب می‌شود. دوپونت کروپ پروتکشن به صنعت جهانی تولیدات کشاورزی، با محصولات حفاظت کننده دانه ها برای مزارع و گلخانه ها، خدمات رسانی می‌کنند.

بخش الکترونیک و مخابرات، تامین کننده اصلی مواد دگرگون شده و سیستم هایی فتوولتائیک (سیستم های تبدیل نور خورشید به الکتریسیته)، لوازم برقی، نمایشگر های تصویری و چاپ پیشرفته است. بخش صنایع علوم زیستی، طیف گسترده ای از تولیدات زیست بنیان دربازارهایی مثل غذای‌حیوانات، سفید‌کننده ها، تولید مواد غذایی، تولید الکل‌اتانول، و برنامه های صنعتی ارائه می‌دهد. بخش تغذیه و بهداشت، تمرکز خود را بر روی مواد غذایی زیست بنیان پایدار و راه‌حل های پیشرفته تشخیص ساختار مولکولی با ارائه راه حل های خلاقانه در مورد مواد غذایی خاص، تغذیه مواد خوراکی و بهداشت و سلامت قرارداده است. بخش مواد با کیفیت، شامل بخش‌های پلیمرهای با کیفیت و پلیمرهای بسته بندی و صنعتی بوده و راه‌حل‌های خلاقانه‌ای در زمینه علم پلیمر ارائه می‌دهد.

تجدید ساختارهای شرکت دوپونت

در طی نوامبر سال 2013، شرکت دوپونت برای فروش شعبه گلس لمینتینگ سولوشنز به شرکت کوراری به‌عنوان بخشی از شعبه پکیجینگ اند اینداستریال پلیمرز قراردادی قطعی[5] بست. در اول ژوئیه سال 2015، شرکت دوپونت واگذاری بخش پرفورمنس کمیکال خود را از طریق واگذاری تمامی سهام منتشره شرکت دی کموروس تکمیل نمود. در دسامبر سال 2015، شرکت دوپونت روند صرفه‌جویی در هزینه‌های جهانی و برنامه‌های تجدید ساختار خود که به ‌قصد کاهش 730 میلیونی در هزینه‌ها طرح‌ریزی ‌شده بود را اعلام کرد.

در ژانویه سال 2014، هیئت‌مدیرة دوپونت برنامه بازخرید سهام به میزان 5 میلیارد دلار را اعلام نمود. در این برنامه بازخرید، هیچ مهلت زمانی مشخصی قید نشده بود. در طی سه‌ماهه اول سال 2015، شرکت دوپونت بازخرید سهامی برابر با 4 میلیارد دلار را با استفاده از سود توزیع که از شرکت کموروس به دست آورده بود اعلام نمود. تقریباً 2 میلیارد دلار سهام می‌بایست تا 31 دسامبر سال 2015 خرید و باطل می‌شد و باقیمانده می‌بایست تا سی و یک دسامبر سال 2016 خرید و ابطال می‌گردید.

بر اساس توافقنامه بازخرید سهام تسریع شده[6] (ASR) که شرکت در آگوست سال 2015 آن را پذیرفته بود، دوپونت دو میلیارد دلار به مؤسسات مالی پرداخت کرده و 35 میلیون سهام با متوسط قیمت 57.16 دلار دریافت و باطل نموده بود.

به نظر می‌رسید که در 31 دسامبر سال 2015، ارزش سهام عادی دوپونت، شاخص اس اند پی 500 [7] سهام و میانگین صنعتی داو جونز[8] هریک برابر 100 دلار بوده و تمامی سود سهام مورد سرمایه‌گذاری مجدد قرار گرفته بود. (جدول5.2)

در ارتباط با ادغام می‌بایست به این موضوع اشاره کرد که در طی فرایند ادغام، شرکت‌های دوپونت و داو با عملکردی کاهشی روبرو بوده‌اند. مقادیر نشان‌داده‌شده در جدول 5.3 به میلیون دلار است.

جدول 5.2 عملکرد سهام شرکت دوپونت
جدول 5.2 عملکرد سهام شرکت دوپونت
جدول 5.3  نکات مالی برجسته شرکت داو‌ دوپونت
جدول 5.3 نکات مالی برجسته شرکت داو‌ دوپونت

شرکت داو‌ دوپونت (DowDuPont)

داو‌ دوپونت یک هلدینگ است که شامل شرکت‌های داو کمیکال و دوپونت است. این شرکت ادغام شده تمرکز خود را بر شکل‌دهی شرکت سهامی عام قدرتمندی در زمینه‌های کشاورزی، مهندسی علم مواد و تولیدات خاص قرار داده است. بخش کشاورزی این شرکت با حضور در بیش از 130 کشور یکی از بخش‌های پیشرو جهانی در تولید محصولات کشاورزی است. محصولات و خدمات داو‌ دوپونت شامل ژرم پلاسم[9] بذر، محصولات غذایی زیست‌فناوری، حفاظت از محصولات کشاورزی، فن آوری‌‌های مخصوص عمل آوردن بذر و کشاورزی دیجیتال است.

این بخش زنجیره تامین بهینه شده، فروش مشتری مدارانه، توزیع و شبکه های مرتبط را ارائه می‌دهد. بخش مواد حامی محصولات، شامل تولیداتی مثل علف‌کش‌های غلات، علف‌کش‌های ذرت و دانه سویا، قارچ‌کش‌ها، حشره‌کش‌ها و ارائه خدماتی مثل مدیریت چراگاه‌ها و زمین‌های کشاورزی تولید علف‌کش های مخصوص برنج، درختان و تاکستان ها، فن آوری مخصوص تولید بذر؛ علف‌کش های محصولات خاص، مدیریت ساختاری آفت ها‌و مدیریت آفات چمن و گیاهان تزئینی است. بخش علم مواد ارائه‌دهنده خدمات مربوط به بسته‌بندی و پلاستیک‌های خاص کاربردی، فناوری‌های صنعتی میانجی[10] و زیرساختی و تولید مواد و پوشش های با کارایی بالا است.

فناوری‌های صنعتی میانجی و زیرساختی این شرکت شامل ارائه راه‌حل‌هایی است که منجر به استفاده از امکاناتی یگانه و خاص در فرایند تولید، بازارهای زیرساخت و مراحل نهایی تولید می‌گردد. بخش تولید مواد وپوشش با کارایی هایی بالا طیف وسیعی از پلاتفرمهای فن آوری برای خلق مواد و محلول هایی با عملکرد استثنایی همچنین، ارائه روشهایی جهت بهبود عملکرد نرم افزارهای مخصوص مراقبت از خانه و مراقبت شخصی را به عهده گرفته است.

اعلام فرآیند ادغام

در یازده دسامبر سال 2015، داو کمیکالز و ایی آی دوپونت دی نموروس اند کمپانی (دوپونت) اعلام نمودند که هیئت مدیره های هر دو شرکت به شکل متفق الرای توافق نامه ای قطعی را تائید نموده اند که بر طبق آن شرکت ها همه سهام خود را با یکدیگر در ادغامی استراتژیک به شکلی برابر ترکیب نمایند. این شرکت ادغام شده داو‌ دوپونت نامیده شد.

ویژگی های ادغام

ادغام ذکر شده ” ادغام برابرانه” نامیده شد. سهامداران شرکت داو بنابر توافق نامه ادغام، سهم معاوضه ثابتی به میزان 1.00سهم از سهام دواو دوپونت در برابر هر سهم داو و سهامداران دوپونت سهم معاوضه ثابتی برابر با 1.282 سهم از سهام شرکت داو‌ دوپونت برابر هریک از سهام دوپونت دریافت نمودند. هر سهم از سهام عادی به ارزش 2.50 دلار براساس حقوق سهامدارن، مورد تبدیل قرار گرفت تا یک سهم از سهام عادی به میزان 0.01 دلار از سهام داو‌ دوپونت را دریافت نماید.

در سی ام دسامبر سال 2016، چهار میلیون از سهام قابل تعویض تجمعی دائمی ممتاز درجه یک (از سهام ممتاز داو)[11] صادر شده در دست سهامداران به ارزش یک دلاردر هر سهم، به 96.8 میلیون سهم از سهام عادی داو تبدیل شد. قرار شد هر سهم از سهام عادی دوپونت به ارزش 0.3 دلار از سهام صادر شده بر اساس حقوق سهامداران، 1.2820 سهم از سهام عادی داودوپونت را دریافت نماید. هریک از سهام ممتاز 4.50 دلاری دوپونت و سهام ممتاز 3.50 دلاری دوپونت که صادر شده و بدست سهامداران رسیده بود تحت تاثیر ادغام قرار نگرفت.

سهامداران شرکت داو بر اساس نرخ تبادل 1.2820 که در توافقنامه ارائه شده بود صاحب 52 درصد از سهام شدند و 48 درصد باقی مانده به سهامداران دوپونت تعلق گرفت. سهام اختیاری داو و دوپونت و سایر پاداش های صاحبان سهام[12] دو شرکت به شکل خودکاربر اساس همان شرایط ومقررات قبلی به سهام اختیاری و پاداش صاحبان سهام مرتبط به سهام عادی شرکت داو‌ دوپونت تبدیل شد. توافقنامه ادغام هریک از شرکت‌های دوپونت و داو را از تملیک های خاص، واگذاری و یا انعقاد قراردادهای خاص بدون مشاوره با یکدیگر منع نمود. شرکت دوپونت ده میلیون دلار در هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال مرتبط با ادغام برنامه ریزی شده متضرر شد. سهامداران شرکت داو و شرکت دوپونت بطور تقریبی هریک مالک پنجاه درصد شرکت ادغام شده بر اساس تقلیل ارزش کامل[13] (البته با صرفنظر از سهام ممتاز) شدند.

مشاورین مالی شرکت داو در این معامله شرکتهای لازارد، مورگان استنلی اند‌کو ال ال سی و کلاین اند کامپانی و مشاوران حقوقی این معامله شرکت‌های ویل، گوشتال اند منگس ال ال پی بودند. مشاورین مالی شرکت دوپونت شرکت اورکورو گولدمن‌ ساشه اند‌کو بوده و شرکتهای سکادن، آرپس، سلیت، میگر اند فلوم هم مشاورین حقوقی شرکت دوپونت محسوب می‌شدند.

تکمیل ادغام

در یکم سپتامبر سال 2017، شرکت داو‌ دوپونت تکمیل فرایند ادغام میان دو شرکت داو کمیکال و ایی آی دوپونت دی نموروس اند کمپانی (دوپونت) را که از سی و یکم آگوست سال 2017 شروع شده بود را اعلام نمود. قرار بود شرکت ادغام شده به‌عنوان هلدینگی تحت عنوان داو‌ دوپونت با سه شاخه کاری کشاورزی؛ علم مواد و تولیدات خاص عمل کند.

سهام دوپونت و داو با بسته شدن بازار بورس نیویورک در 31 آگوست سال 2017 دچار توقف مبادله شد. شرکت داو‌ دوپونت در یکم سپتامبر سال 2017 تجارت سهام خود در بازار بورس نیویورک را تحت عنوان نماد شرکتی ” دی دبلیو دی پی” از سر گرفت. شرکت ادغام شده با ادامه نمایندگی صنایع شیمیایی در شاخص‌های سهام، مکان شرکت دوپونت در شاخص میانگین صنعتی داوجونز را از آن خود کرد. اعضای هیئت‌مدیره شرکت داو‌ دوپونت از 16 نفر تشکیل شده، هشت عضو متعلق به هیئت‌مدیره پیشین دوپونت و هشت عضو متعلق به هیئت‌مدیره پیشین داو می‌باشند.

شرکت پس از اعلام ادغام در دسامبر 2015، انتظار داشت که معامله را در نیمه دوم سال 2016 تکمیل کند اما این مسئله به‌خاطر تحقیقات گسترده و عمیق کمیسیون اروپایی قانون‌گذاران ضد انحصار به تعویق افتاد. این کمیسیون پس از آنکه شرکت دوپونت موافقت کرد تا بخشی از کسب‌وکار مربوط به آفت‌کش‌ها و قسمت اعظم بخش تحقیقات و توسعه کشاورزی خود را به شرکت اف ام سی[14] بفروشد، با انجام ادغام موافقت نمود. بخش فروخته شده در سال 2016 تقریباً 1.4 میلیارد دلار از فروش تولیدات کسب کرد. داو‌ دوپونت 1.6 میلیارد دلار وجه نقد به همراه بخش تغذیه و بهداشت شرکت اف ام سی را به دست آورد.

 امتیازهای استراتژیک

شرکت داودوپونت در طول پروسه ادغام انتظار داشت که ارزش کل سهام هریک از سهام‌دارانش را افزایش دهد. ترکیب سابقه و پیشینه‌های کاری بسیار موفق شرکت‌های داو و دوپونت به آن قصد انجام گرفت تا موقعیتی پیشبردی برای شرکت ادغام شده به وجود آورد.

هدف از ادغام این دو شرکت آن بود که سه پایگاه قدرتمند صنعتی ایجاد گردد. هدف از تفکیک به سه شرکت مستقل آن بود که هم‌افزایی قابل‌توجهی در هزینه ها به همراه رشدی مداوم و درآمدی پایدار برای شرکت کسب گردد. انتظار می‌رفت این اقدامات اولیه استراتژیک باعث هم‌افزایی کاهشی هزینه بسیار سریعی به ارزش تقریبی 3 میلیارد دلار گردد و همچنین، پتانسیل کاهش هزینه رشد تقریبی یک ‌میلیارددلاری را در افزایش هم‌افزایی‌ها به وجود آورد. انتظار می‌رفت که شرکت در دو سال اولیه پس از انعقاد قرارداد ادغام به صددرصد برآورد[15]هم‌افزایی هزینه‌ها دست پیدا کند. همچنین، انتظار می‌رفت شرکت ادغام شده راه حل هایی در سطح عالی ارائه داده و تولیدات خود را در سطحی وسیع گسترش دهد.

این ادغام به رقابت میان شرکت‌های داو و دوپونت در توسعه و فروش مواد حشره‌کش و ازبین‌برنده علف‌های هرز پایان داد. شرکت ادغام شده انحصار تمام مواد مشتق شده از اتیلن که در تولیدات مربوط به بسته‌بندی و دیگر محصولات را به دست آورد. تا آگوست سال 2017 شرکت داودوپونت ارزش بازاری به میزان تقریبی 150 میلیارد دلار کسب کرد. بزرگ‌ترین بخش بعد از تجدید ساختار، شرکت علم مواد با فروش تقریبی 45 میلیارد دلار محسوب می‌شد. این بخش تمرکز خود را بر تجارت پتروشیمی، پلاستیک و مواد شیمیایی خاص قرارداده بود. بخش ذکر شده کسب‌وکارهای پلیمری شرکت دوپونت و تجارت سیلیکون شرکت داوکورنینگ را در برمی‌گیرد.

فرایند یکپارچه‌سازی

شرکت جدید ادغام شده از طریق فرایند جداسازی بدون مالیات، به سه شرکت مستقل سهامی عام تفکیک شد.

هدف از روند یکپارچه‌سازی این شرکت‌های تجدید ساختار شده آن بود که وضعیت مدل‌های عملیاتی آتی و طراحی‌ سازمانی که حامی استراتژی‌های متمر‌کز هریک از شرکت‌های مورد نظر بود را توسعه دهند. هریک از بخش‌های تفکیک شده دارای روندکاری، کارکنان، املاک، سیستم و مجوزهای خاص خود بودند تا بتوانند مستقل از شرکت هلدینگ عمل نمایند. انتظار می‌رفت این واگذاری‌های تعمدی و هدفدارانه در‌طی هجده‌ماه پس از تکمیل ادغام شرکت ها صورت بگیرد.

سه شرکت مستقلی که در نتیجه تجدید ساختار شرکت اصلی به وجود آمدند شرکت کشاورزی، شرکت علوم مواد و شرکت تولید کالاهای خاص بودند. شرکت کشاورزی، شرکت‌های دوپونت پایونیر، دوپونت کراپ پروتکشن و داو‌آگرو ساینس را باهم ترکیب کرد. شرکت علوم مواد، کسب‌وکار بخش‌های تولیدی شرکت داو مثل پرفورمنس پلاستیکس، پرفورمنس متریالز‌اند کمیکالز، اینفراستراکچر سولوشنز و کانسیومر سولوشنز را با بخش پرفورمنس متریالز شرکت دوپونت ترکیب نمود. شرکت جدید علم مواد، قدرتمندترین و وسیع‌ترین مجموعه منابع و مهارت‌ها را در علم شیمی و مواد پلیمری ارائه می‌دهد.

این شرکت نوپا با معیارها و قابلیت‌های رقابتی خود جهت ارائه راه‌حل‌های متفاوت و خاص به مشتریان در بازارهایی با رشد بسیار بالا که شامل خدماتی چون بسته‌بندی، ارسال، ارائه زیرساخت‌ها و حمایت از مشتریان می‌شد با سایر شرکت‌ها در حال رقابت شدید بود. شرکت فرعی تولید مواد خاص شامل شرکت‌های تجاری‌ای مثل دوپونت پروتکشن سولوشن، سوستینبل سولوشنز، اینداستریال بایو ساینس و نوتریشن اند هلث می‌شد. شرکت تولید مواد خاص تلاش خود را بر ظاهرشدن به‌عنوان شرکت پیشروی خلاق و فن آور‌ی گرایانه با تولیدات و ارائه راه‌حل‌هایی متمایز قرارداده بود.

موارد قانونی

در شانزدهم ژوئیه سال 2017 شرکت‌های دوپونت و داو تاییدیه قانون ضد انحصار ایالات متحده جهت ادغام را به شرط آنکه هردو شرکت، تولیدات مخصوص نگهداری محصولات کشاورزی و سایر دارایی‌ها را به فروش برسانند، دریافت کردند. این ادغام یکی از بزرگ‌ترین ادغام‌های شرکت‌های تأمین‌کننده ملزومات مزارع کشاورزی محسوب می‌شد. چنین تأییدی بلافاصله از سوی سرپرست اتحادیه ملی مزرعه داران محکوم شد، چرا که به نظر این اتحادیه، در صورت انجام ادغام، مزرعه داران با قیمت‌های بالاتری روبرو می‌شدند. بر اساس پرونده‌های موجود در دادگاه محلی ایالات متحده در کلمبیا، دارایی‌هایی شرکت دوپونت که می‌بایست به فروش می‌رسید عبارت بودند از علف‌کش فینس (مخصوص گندم زمستانه) و حشره‌کش ریناکسیپیر. شرکت داو می‌بایست کسب‌وکار مربوط به کوپلمیر اسیدی یو اس و یونومر خود را به فروش برساند. شرکت دوپونت از اروپا، چین و برزیل برای ادغام اجازه و تأییدیه دریافت کرد.

در بخش کشاورزی، فروش شرکت دوپونت به 8 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد درحالی‌که سهم داو 6 میلیارد دلار بود. در بخش تولید مواد خاص فروش خالص دوپونت به یازده میلیارد رسید و سهم فروش داو هم پیش از تجدید ساختار به 2 میلیارد دلار رسیده بود. سهم دوپونت از فروش بخش پرفورمنس متریال (بهبود مواد و مصالح) 5 میلیارد دلار بود درحالی‌که سهم داو از فروش خالص به 40 میلیارد دلار رسیده بود. (جدول 5.4)

جدول 5.4 داو‌دوپونت تجدید ساختارشده
جدول 5.4 داو‌ دوپونت تجدید ساختارشده

در صنعت مواد شیمیایی، علاوه بر ادغام داو‌دوپونت، شرکت بایر معامله‌ای برای خرید شرکت مونسانتو انجام داد و شرکت چم چایانا برنامه‌هایی برای خرید شرکت سینگنتا طرح‌ریزی کرد. شرکت‌های پوتاش کراپ و آگریوم طرح ادغام شدن با یکدیگر را در برنامه خود قراردادند.

تأثیر اعلام ادغام بر شرکت دوپونت

اعلام عمومی ادغام در تاریخ یازده دسامبر سال 2015 صورت گرفت. جدول ذیل بازده روزانه سهام شرکت دوپونت را در دوره زمانی 36 روزه قبل و بعد از ادغام از 5 روز پیش از ادغام تا 35 روز پس از آن نشان می‌دهد. مشاهده می‌شود که در طول این دوره 36 روزه، بازده روزانه سهام به شدت دچار نوسان بوده است. در روز سوم پیش از اعلام ادغام، ارزش سهام به میزان 163 درصد افزایش‌یافته است. ارزش سهام در روز اعلام به میزان 62 درصد کاهش پیدا کرده است. در طول یک روز بعد از اعلام ادغام، ارزش سهام به میزان 189 درصد افزایش پیدا کرده است. بازده تجمعی سهام شرکت دوپونت در دوره 448 روزه قبل و بعد از ادغام (14 روز پیش و 433 روز پس از ادغام) 3335 درصد است. (جدول 5.5)

تاثیر ادغام بر سهامداران چیست؟

به نظر می‌رسد بازده تجمعی در بازه زمانی طولانی‌تر افزایش پیدا می‌کند. می‌بینیم که بازده تجمعی برای دوره سه‌روزه، یک روز قبل تا یک روز بعد از ادغام 112 درصد و بازده تجمعی یازده روزه برای 5 روز قبل تا 5 روز بعد از ادغام 310 درصد است (جدول 5.6 و تصویر 5.1)

بازده تجمعی ماهیانه برای دوره زمانی 25 ماهه (یک ماه تا 23 ماه) بعد از اعلام ادغام تقریباً 329درصد بود.

جدول 5.5 بازده تجمعی سهام شرکت دوپونت در طی دوره قبل و بعد از اعلام ادغام
جدول 5.5 بازده تجمعی سهام شرکت دوپونت در طی دوره قبل و بعد از اعلام ادغام
جدول 5.6 بازده تجمعی سهام روزانه در دوره قبل و بعد از ادغام
جدول 5.6 بازده تجمعی سهام روزانه در دوره قبل و بعد از ادغام
نمودار 5.1 بازده تجمعی ماهیانه در دوره 25 ماهه قبل و بعد از اعلام ادغام شرکت دوپونت
نمودار 5.1 بازده تجمعی ماهیانه در دوره 25 ماهه قبل و بعد از اعلام ادغام شرکت دوپونت

تأثیر اعلام ادغام بر شرکت داو‌کمیکال

ارزش سهام داو کمیکال در طی دوره اعلام پروسه ادغام دچار کاهش شد. بازده سهام شرکت داو کمیکال در روز اعلام منفی سه درصد بود. بازده سهام در روز ششم بعد از اعلام خبر ادغام به میزان سه درصد رسید. بازده سهام تقریباً در تمامی روزهای دوره 36 روزه قبل و بعد از اعلام خبر ادغام منفی بود (جدول 5.8)

بازده روزانه تجمعی شرکت داو کمیکال در دوره 444 روزه (ده روز قبل و 433 روز بعد) 29.1 درصد بود (نمودار 5.2) بازده تجمعی در دوره زمانی کوتاه منفی بود. تنها در طی دوره زمانی یازده روزه (ده روز قبل و ده روز بعد) بود که سهام در این دوره زمانی کوتاه، بازده تجمعی مثبتی نشان داد. (جدول 5.9)

بازده ماهیانه تجمعی برای دوره 25 ماهه (یک ماه قبل تا یک ماه بعد) پس از اعلام خبر ادغام تقریباً 38 درصد بود.

جدول 5.7 بازده نگهداری سهام شرکت داو کمیکالز را در سال‌های مختلف نشان می‌دهد.

جدول 5.7 بازده سهام شرکت داو کمیکال در زمان تبدیل شدن به هلدینگ
جدول 5.7 بازده سهام شرکت داو کمیکال در زمان تبدیل شدن به هلدینگ
جدول 5.8 بازده روزانه سهام شرکت داو کمیکال در طی دوره اعلام ادغام
جدول 5.8 بازده روزانه سهام شرکت داو کمیکال در طی دوره اعلام ادغام
نمودار 5.2 بازده ماهیانه تجمعی 25 ماهه دوره قبل و بعد از اعلام ادغام داوکمیکال
نمودار 5.2 بازده ماهیانه تجمعی 25 ماهه دوره قبل و بعد از اعلام ادغام داوکمیکال
جدول 5.9 بازده تجمعی سهام دوره قبل و بعد از ادغام
جدول 5.9 بازده تجمعی سهام دوره قبل و بعد از ادغام

 

[1] Architectural and industrial Coating

[2] Building Insulation and Materials

[3] Microbial

[4] اکنون شرکت داو سیلیکون کورپرریشنز نامیده می‌شود.

[5] Definitive agreement

[6] Accelerated Share Repurchase

[7] S&P 500 Stock فهرستی از 500 سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و نزدک است

[8] Dow Jones Industrial Average (DJIA)

[9] Germplasm مواد ژنتیکی که برای تولید مثل حیوانات و کیاهان استفاده می‌شوند

[10] Intermediate

[11] cumulative convertible perpetual preferred stock series A

[12] Equity Award

[13] Fully Diluted Basis

[14] شرکت تولیدات شیمیایی اف ام سی

[15] Run Rate

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...