ادغام شرکت Bell South با شرکت AT&T

01 دی 1400

دقیقه

در پنجم مارس سال 2006 شرکت AT&T و شرکت Bell South توافق‌نامه ادغامی را امضا نمودند که دو شرکت را به‌عنوان عرضه‌کننده یکپارچه‌ در بازار خدمات بی‌سیم، پهنای باند، تصاویر ویدئویی، صدا و داده تبدیل می‌کرد. با این معامله، شرکت Bell South به شعبه‌ تحت تملک کاملی از شرکت AT&T تبدیل شد.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملیک پس از مقاله تملیک‌ های شرکت Royal Dutch Shell در این مقاله به بررسی ادغام شرکت Bell South با شرکت AT&T می پردازیم.

مقدمه

در پنجم مارس سال 2006 شرکت AT&T و شرکت Bell South توافق‌نامه ادغامی را امضا نمودند که دو شرکت را به‌عنوان عرضه‌کننده یکپارچه‌ در بازار خدمات بی‌سیم، پهنای باند، تصاویر ویدئویی، صدا و داده تبدیل می‌کرد. با این معامله، شرکت Bell South به شعبه‌ تحت تملیک کاملی از شرکت AT&T تبدیل شد. این تملیک در تاریخ 20 دسامبر سال 2006 تکمیل شد.

در سی‌ام دسامبر سال 2006، مخابرات فدرال بعد از هفت ماه بلاتکلیفی خرید Bell South توسط AT&T را به قیمت 85 میلیارد دلار تأیید کرد. این تملیک با ترکیب قلمرو نه ایالتی شرکت Bell South و بخش‌های عملیاتی شرکت AT&T که در محدوده‌های غرب میانه، جنوب شرقی و خلیج غربی گسترده شده بودند بخش‌های بزرگی از محدوده شرکت AT&T را دوباره باهم متحد کرد. این تملیک کنترل رقابت با شرکت Cingular Wireless را که بزرگ‌ترین عرضه‌کننده خدمات تلفن همراه در آن زمان بود را به شرکتAT&T داد.

پیش از آن شرکت Cingular Wireless با شرکت Bell South در سرمایه‌گذاری مشترکی به نسبت 60 به 40 سهیم بودند. این ادغام، مالکیت و عملیات شرکت Cingular Wireless را از طریق ترکیب شدن شرکت‌های Cingular ،Bell South و شبکه AT&T تسریع کرد و آن‌ها را به یک شرکت مجزای یکپارچه ارائه خدمات بی‌سیم و شبکه‌های اینترنتی مبدل کرد که محدوده وسیعی از حق انتخاب های مختلف در اختیار کاربرانش قرار می‌داد.

شرکت ترکیب شده دارای 58 میلیون مشتری تلفن همراه، 67.5 میلیون خط تلفن و 11.5 کاربر خطوط پهنای باند بود. درآمد گزارش شده این شرکت در سال 2005، 115 میلیارد دلار بوده است. این شرکت ترکیبی بیش از 300000 نفر را استخدام کرده بود.

تأیید مقامات قانونی بر اساس تعدادی از شرایط صورت گرفت که اصلی ترین  مورد اجباری آن وادار کردن شرکت AT&T جهت داشتن رویکردی بی‌طرفانه در امور شبکه بود که اجازه می‌داد مشتریانش دسترسی‌ بی‌قید و بندی به داده‌ها و خدمات با سرعت بالای ارتباطات اینترنتی داشته باشند. از دیگر امتیازهای گرفته شده جهت تأیید می‌توان به حذف برخی از هزینه‌هایی که از شرکت‌های رقیب برای اجاره سیم‌کشی‌هایی با حجم بالا که جهت ارائه خدمات به ساختمان‌های دفاتر ادارات اخذ می‌شد اشاره کرد. یکی از شرایط دیگر ارائه تعهدی برای عرضه خدمات اینترنت سرعت بالا به‌تمامی مشتریان تلفن محلی تا انتهای سال 2007 بود.

یکی از دیگر موارد شرطی بود که به مشتریان اجازه می‌داد خدمات اینترنت سرعت بالا را بدون داشتن خط تلفن محلی خریداری کنند. این ادغام گام بزرگی در جهت دوباره گردهم آمدن شرکت MA Bell (شرکت بل مادر) 22 سال پس از تجزیه شرکت AT&T در سال 1984 بود.

هر دو شرکت‌های AT&T و Bell South در ایالات متحده خدمات تلفن عادی نیز ارائه می‌داند. شرکت AT&T که قبلاً Southwestern Bell نامیده می‌شد در جنوب غربی، غرب و غرب میانه کشور فعالیت می‌کرد. شرکت Bell South خدمات تلفنی در جنوب شرقی ارائه می‌داد. هر دوی این شرکت‌ها به‌سرعت در حال ازدست‌دادن مشترکین خطوطشان بودند چراکه مصرف‌کنندگان به تلفن‌های همراه یا پروتکل‌های انتقال صدا یا چندرسانه‌ای پیوسته بودند که توسط شرکت‌های کابلی و یا عرضه‌کنندگان مستقل ارائه می‌شدند. سرویس‌های جدید دارای پهنای باند (دی اس ال) که توسط شرکت‌های خطوط تلفن زمینی ارائه می‌شدند توانایی جبران کردن درآمدهای خدمات مربوط به تلفن‌های سنتی را نداشتند.

مزایای ادغام

شرکت ترکیب شده می‌توانست سرعت همگرایی خدمات جدید و توسعه‌یافته‌اش برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارهای مختلف را سرعت بخشید. این ادغام به‌عنوان یک کاتالیزور (سرعت دهنده) این صنعت برای تغییر وضعیت به فن‌آوری‌های وابسته به شبکه پروتکل های اینترنتی محسوب می شد. این صنعت شاهد دوره جدیدی از ارتباطات همگرا و جامع خدمات ویدئویی و سرگرمی‌ بود. این ادغام عملیات تحقیق و توسعه آزمایشگاه‌های AT&T را با شبکه‌های فیبر نوری گسترده شرکت Bell South برای خطوط ای دی اس ال و سایر خدمات پهنای باند گسترده همگام کرد. شرکت ترکیب شده انتظار داشت که از فروش 130 میلیارد دلار کسب نموده و به حدود 70 میلیون مشتری تلفنی خدمات ارائه دهد.

این ادغام باعث تسهیل دسترسی مشتریان برای بهره‌بردن از تخصص و نوآوری‌های آزمایشگاه‌های شرکت AT&T گردید. ترکیب شبکه‌های ملی و بین‌المللی دارای فناوری بالای شرکت AT&T و خدمات پیشرفته تبادلات محلی و بستر توزیع پهنای باند بی‌اندازه به نفع مشتریان بود.

شرکت AT&T ترکیب شده به رقیب اصلی برای شرکت‌های کابلی مبدل شد چراکه این شرکت خدمات تلویزیونی را بر روی شبکه اینترنت با قیمتی پایین به مشتریان موجود در محدوده خدماتی‌اش ارائه می‌داد. شرکت AT&T در طی سی ماه بعد اینترنت پرسرعت را به قیمت 19.95 دلار در ماه بدون نیاز مشتریان به خرید خدمات تلفنی از شرکت‌ها ارائه داد. این حجم جدید به شرکت AT&T  قدرت بیشتری برای قیمت‌گذاری روی خدمات تلفنی و سایر خدمات ارائه می‌داد.

شرکت AT&T همچنین، موافقت کرد که برخی از مجوزهای خدمات بی‌سیم خود که مختص اینترنت پرسرعت مناسب بودند را واگذار نماید تا سایر شرکت‌ هاهم بتوانند وارد رقابت شوند. این شرکت همچنین، حق اشتراک مربوط به خطوط با دسترسی ویژه که مخصوص کسب‌وکارهای بزرگ بود را متوقف نمود و سه هزار شغل مربوط به شرکت Bell South را از آن سوی آب‌ها به ایالات متحده منتقل کرد.

شرکت جدید AT&T با سرمایه بازاری به ارزش 225 میلیارد دلار به شرکتی بزرگ‌تر از شرکت Verizon مبدل شد که با ادغامی 52 میلیارد دلاری بین شرکت GTE و شرکت Bell Atlantic ایجاد شده بود.

حتی با اینکه شرکت AT&T با رقابت‌های محدودی از سایر اپراتورهای تلفنی روبرو بود، چالش اصلی که در مقابلش قرارداشت  ناشی از شرکت‌های کابلی و کامپیوتری حاضر در بازاری پیچیده بود که شامل خدمات پخش تلویزیونی، پهنای باند و بی‌سیم و خدمات تلفنی زمینی محلی و غیر محلی می‌شد.

شرکت ادغام شده قادر بود که منابع مالی، فن‌آوری، تحقیق و توسعه، شبکه بازاریابی خود را بهبود بخشد تا بتواند خدمات بهتری به مشتریانش ارائه کند. این ادغام در ایالت متحده عرضه‌کننده‌ای قابل‌اطمینان جهت ارائه خدماتی یکپارچه در اختیار مشتریان دولتی‌ مثل مشتریان نظامی و سازمان‌های امنیت ملی قرار می‌داد.

ادغام باعث کاهش رقابت در بازارهای مختلف نشد چراکه شرکت AT&T و شرکت Bell South در بازارهای تلفن محلی و راه دور، بازارهای ویدئویی، و بازارهای پیشرفته رقبایی واقعی محسوب نمی‌شدند.

مقررات و شرایط معامله

هر سهم از سهام عادی شرکت Bell South تحت شرایط تملیک به 1.325 سهم از سهام عادی شرکت AT&T مبدل شد و بر اساس قیمت نهایی شرکت AT&T در تاریخ سوم مارس سال 2006، نرخ مبادله به میزان 37.09 دلار بر هر سهام عادی Bell South قرار گرفت. این معامله 17.9 درصد حق‌العمل از ارزش سهام نهایی شرکت Bell South را در تاریخ سوم مارس سال 2006 پیشنهاد نمود. ارزش این معامله 67 میلیارد دلار بود.

هم آوری های مورد انتظار از معامله

ترکیب دو عرضه‌کننده پیشرو خدمات بی‌سیم با شرکت Cingular سرعت پیشرفت در بازارهای یکی شده خدمات بی‌سیم و باسیم را افزایش داد. این ادغام فرصت ائتلاف یکپارچه‌تری از ائتلاف تنگاتنگ خدمات بی‌سیم؛ باسیم و تولیدات و خدمات عرضه‌کننده‌های اینترنت درون شبکه جهانی عرضه‌کنندگان اینترنت برای شرکت ترکیب شده فراهم نمود.

این ترکیب، همگرایی سه جزء اساسی از خدمات یکپارچه تلویزیونی، کامپیوتری و ابزارهای بی‌سیم را تسریع نمود. هم آوری های مورد انتظار به عددی در حدود 18 میلیارد دلار می‌رسید که بیش از 2 میلیارد دلار در افزایش سالیانه مورد انتظار سال 2008 قرار داشت و انتظار می‌رفت تا سال 2010 به 3 میلیارد دلار برسد. قسمت اعظمی از هم آوری های مورد انتظار از کاهش هزینه‌های عملیاتی خدمات نامنظم فاقد ناظر قانونی و میان ایالتی و همچنین، کاهش کارمندهای شرکتی انتظار می‌رفت.

هم آوری های دیگری نیز از توسعه بهره‌وری به دلیل ابتکارهای مداوم انتظار می‌رفت. تقریباً نیمی از صرفه‌جویی در هزینه‌ها از عملیات شبکه اینترنت و آی تی انتظار می‌رفت چراکه تأسیسات و عملیات شرکت‌ها یکپارچه شده بودند و حجم کاری به تنها یک شبکه ارائه‌کننده اینترنت منتقل شده بود.

انتظار می‌رفت صرفه‌جویی‌های بیشتری از ترکیب کارکرد کارمندان و کم کردن تبلیغات و هزینه‌های مرتبط با نام‌های تجاری به دست آید. این معامله قرار بود رشد کلی شرکت AT&T را که ناشی از خدمات بی‌سیم بود و تقریباً یک‌سوم درآمدهای مورد انتظار شرکت در سال 2007 را تشکیل می‌داد را بهبود بخشد. شرکت AT&T قصد داشت جریان آزاد نقدی بهبودیافته بعد از واگذاری‌ها را در طی پنج سال آینده برای کاهش سطح بدهی‌هایش بکار گیرد.

در سال 1984 شرکت AT&T به هفت شرکت تلفن محلی و یک شرکت تلفن راه دور که تنها سه تا از آنها در حال حاضر موجود می‌باشند تفکیک شد: AT&T ،Verizon Communications و Qwest Communications International.

 اعلام خبر ادغام و تأثیرات آن بر ثروت شرکت

خبر ادغام در تاریخ 5 مارس سال 2006 اعلام شد. تاریخ تکمیل ادغام 29 دسامبر سال 2007 بود. در روز اعلام، ارزش سهام Bell South به میزان 4.8 درصد افزایش پیدا کرد. بازده شرکت AT&T در روز اعلام ادغام 0.7 درصد بود. بازده تجمعی شرکت AT&T در دوره پیش‌وپس از اعلام خبر ادغام در نمودار زیر نشان‌داده‌شده است (نمودار 15.1)

ارزش سهام تا روز تکمیل ادغام همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود افزایشی ثابت داشته است. تحلیل بازده تجمعی دوره 247 روزه (5- روز تا 242+ روز) نشان می‌دهد که بازده تجمعی سهام شرکت AT&T تا 29.8 درصد افزایش داشته است.

Bell South

نمودار 15.1 بازده تجمعی شرکت AT&T  در طول دوره اعلام خبر ادغام

عملکرد پس از ادغام شرکت

در سه‌ماهه اول سال 2007، 2.8 میلیارد دلار یا به عبارتی 45 سنت بر هر سهم که بیش از 1.4 میلیارد دلار یا 37 سنت بر هر سهم سال قبل شرکت AT&T کسب کرد. درآمد این شرکت همچنین، 84 درصد افزایش پیدا کرد و به 29 میلیارد دلار رسید هرچند میزان فروش کمی کندتر به مقدار 1.7 درصد افزایش یافت و به 29.4 میلیارد دلار رسید و به‌خاطر معامله با شرکت Bell South و سایر موارد در آن زمان تعدیل شد. شرکت AT&T  در شرایط تعدیل هزینه‌های مرتبط با ادغام 4.1 میلیارد دلار یا 65 سنت بر هر سهم در مقابل 2 میلیارد یا 52 سنت بر هر سهم کسب کرد.

در صنعت موبایل 1.2 میلیون مشتری به مشتریان شرکت AT&T  اضافه شد. این شرکت در فصل گذشته 2.5 میلیون نفر به مشتریان خود اضافه کرده بود. درآمد خدمات بی‌سیم به میزان 11 درصد افزایش یافت و به 10 میلیارد دلار رسید درحالی‌که میانگین کاربران ماهیانه 49.21 دلار خرج می‌کردند که نسبت به یک سال قبل 1.4 درصد افزایش نشان می‌داد. درآمد مربوط به بخش تلفن‌های همراه از 773 میلیون به 1.48 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد. از هر پنج مشتری خدمات موبایل شرکت AT&T، چهار نفر از آنها در رده باارزش استفاده از خدمات پس پرداخت قرار گرفته بودند.

نرخ ریزش که نشان‌دهنده درصد مشتریانی است که هر ماه از استفاده از خدمات دست می‌کشند از 1.8 درصد در فصل‌های قبل به 1.7 درصد کاهش پیدا کرده بود. شرکت AT&T همچنین، به 1.7 میلیون مشتری خدمات ویدئویی که برای استفاده از خدمات DirecTV و یا Dish Network ثبت‌نام کرده بودند خدمات ارائه داد. شرکت AT&T  در بازار اینترنت 691000 مشتری پهنای باند اضافه کرد تا تعداد مشتریانش را به 12.9 میلیون مشتری برساند. هزینه‌های عملکرد باتوجه‌به تملیک شرکت Bell South به میزان 79 درصد افزایش پیدا کرد و به 24.3 میلیارد دلار رسید.

سال ادغام سال 2006 بود. تحلیل آماری باتوجه‌به دوره پیش‌وپس از ادغام انجام شده است. نرخ میانگین رشد متغیرهای مالی در سال‌های 2003 تا 2005 با نرخ میانگین رشد متغیرهای مالی در دوره پس از ادغام یعنی سال‌های 2008 تا 2010 مقایسه شده است.

سال 2006 از تحلیل‌ها حذف شده است. نرخ میانگین رشد درآمدهای عملیاتی در دوره پیش از ادغام (2005 تا  2003) 1.5 درصد بوده است. میانگین افزایش سود عملیاتی در دوره پیش از ادغام 304 درصد بوده است و این مسئله اساساً به دلیل افزایش سود عملیاتی در سال 2005 بوده است که به 945 درصد رسید. متوسط نرخ رشد سود عملیاتی در دوره پس از ادغام به دلیل نرخ رشد منفی سود عملیاتی در سال 2008 و 2009 دچار کاهش شد.

نرخ رشد سود عملیاتی در دو سال بعد از ادغام 130 درصد بود. متوسط رشد درآمد خالص در دوره پیش از ادغام 0.32 درصد بود درحالی‌که متوسط رشد در آمد خالص 21 درصد بود. مقایسه سال‌به‌سال نرخ رشد سود خالص در طی دوره پس از ادغام نشان می‌دهد که بیشترین نرخ رشد در سال 2010 و میزان آن 57 درصد بوده است.

میانگین نرخ رشد دارایی‌ها در دوره پیش از ادغام تقریباً 16 درصد بوده است که در دوره پس از ادغام 0.7 درصد کاهش پیدا کرده است. میانگین نسبت بدهی‌ها در دوره پیش از ادغام متعلق به سال‌های 2002 تا 2005 که 36.95 درصد بوده است در سال‌های پس از ادغام یعنی سال‌های 2007 تا 2010 به 39.43 درصد افزایش پیدا کرده است. (جدول 15.1)

تعداد خطوط دسترسی به شبکه‌ها در دوره پیش از ادغام کاهش پیدا کرده است. تعداد مشتریان خدمات بی‌سیم در دوره پس از ادغام روندی افزایشی نشان می‌دهد. تعداد کارمندان نیز در دوره پس از ادغام کاهش‌یافته است. (جدول 15.2)

مقادیر ارائه شده در اینجا به میلیون دلار می‌باشند.

جدول 15.1 مقایسه عملکرد مالی پیش از ادغام و پس از ادغام

ارقام مربوط به عملکرد اجرایی به هزار می‌باشند.

جدول 15.2 مقایسه داده‌های عملکرد شرکت

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...