ادغام شرکت Qwest با US West

10 اسفند 1400

دقیقه

شرکت Qwest در نتیجه ادغام با شرکت US West تقریباً 25 میلیون مشتری و شبکه تلفن محلی به سرمایه‌های خود اضافه کرد. شرکت ترکیب شده ارزش بازاری تقریباً برابر با 85 میلیارد داشت. این ادغام یکی از شش کریر قدیمی و بزرگ تلفن محلی و کریر مکالمات راه دور نسل بعدی را باهم ترکیب نموده و بدین شکل شرکت بسیار عظیمی جهت انتقال داده با سرعت بالا و انتقال صوت و تصویر ایجاد نمود. این ترکیب از لحاظ محتوایی که به شکلی غیرعادی طالب پهنای باند بالا و خدمات شبکه وب جهانی بود بسیار چشمگیر به نظر می‌رسید. انتظار می‌رفت شرکت ترکیب شده 12.5 میلیارد دلار از هزینه‌ها را در طول 5.5 سال با حذف زوائد و همچنین دستیابی به‌صرفه مقیاس حذف نماید.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملیک پس از مقاله ادغام شرکت British Petroleum با شرکت Amoco در این مقاله به بررسی ادغام شرکت Qwest با US West می پردازیم.

 

استراتژی رشد شرکت Qwest Telecommunications

در سال 1988 شرکت SP Telecom به‌عنوان شعبه ارائه دهنده فیبر نوری شرکت Southern Pacific Transportation Co تأسیس شد. پس از آن شرکت Qwest Communications International به‌عنوان شعبه‌ای از این شرکت بزرگ نقل و انتقالات راه‌آهن تأسیس و راه اندازی شد. در سال 1988 شرکت Anschutz Corp شرکت Southern Pacific را از شرکت Santa Fe Industries مورد تملیک قرار داد. شرکت Qwest International ارائه‌کننده خدمات تلفن محلی و راه دور با طیف وسیعی از خدمات اینترنتی، چندرسانه‌ای، داده و خدمات صوتی بود که به مشتریان تجاری و مشتریان دولتی فروخته می‌شد. شرکت Qwest International,Inc به‌عنوان شرکت ارائه‌کننده سرویس‌های ارتباطی اینترنت پهنای باند عمل کرده و عرضه‌کننده خدمات ارتباطی و زیربنایی نیز می‌باشد.

این شرکت در ژوئن سال 1997 به عرضه اولیه سهام پرداخته و نام خود را به Qwest Communications International‌ تغییر داد. فرایند عرضه اولیه سهام با فروش 13.5 میلیون از سهام برای این شرکت 297 میلیون دلار سرمایه کسب نمود. این شرکت ارزش بازار اولیه‌ای بالغ‌بر 2.1 میلیارد دلار داشت. تنها 14 درصد از سهام شرکت به شکل عمومی عرضه شد و باقی توسط میلیاردر صنایع راه‌آهن یعنی فیلیپ انشوتز Philip Anschtz نگه‌داشته شد. عرضه اولیه سهام مبلغ 297 میلیون دلار برای این شرکت کسب کرد.

این شرکت در سال 1999 پروسه ساخت شبکه فیبر نوری 18500 مایلی خود را تکمیل و 4300 مایل خط سیر در کانادا و مکزیک اضافه کرده بود. شرکت Qwest با فرض بر اینکه شبکه‌های زمینی از نظر انتقال داده‌ها نسبت به شبکه‌های ماهواره‌ای قابل‌اعتمادتر هستند، تمرکز خود را بر استراتژی ساخت شبکه‌های فیبر نوری در سراسر کشور قرارداده بود.در آن زمان انتظار می‌رفت که در طی دهه آینده تقاضا برای شبکه‌های انتقال داده با سرعت بالا به‌شدت افزایش پیدا کند. همچنین انتظار می‌رفت رفع موانع قانونی در بخش ارتباطات، به‌خصوص در بازار ارتباطات راه دور هزینه‌های استفاده از فیبر نوری و تجهیزات آن را به شکل چشمگیری پایین بیاورد. شرکت Qwest از طریق مجموعه‌ای از ادغام و تملیک‌ها رشد کرده بود. در سال 1997، شرکتQwest بزرگ‌ترین عرضه‌کننده خدمات اینترنتی در ایالت کلرادو یعنی شرکت SuperNet Inc را به مبلغ 20 میلیون دلار تملیک کرد. شرکت SuperNet قدیمی‌ترین عرضه‌کننده خدمات اینترنتی بود که در اصل توسط انستیتوی تکنولوژی پیشرفته کلرادو Colorado Advanced Institute of Technology تأسیس شده بود.

شرکت Qwest با درنظرگرفتن افزایش چشمگیر استفاده از اینترنت در اواخر سال‌های 1990، تمرکز خود را بر برنامه‌هایی جهت استفاده و بهره‌برداری از گسترش عرضه صدا در خدمات پروتکل‌های اینترنتی قرارداد. شرکت Qwest در دسامبر سال 1997 سرویس‌های مبتنی بر IP را به کاربران 9 شهر غربی ارائه داد.

شرکت Qwest در سال 1998شرکت کریر تلفن راه دور واقع در ویرجینیا به نام LCI International را به ارزش 4.4 میلیارد دلار تملیک نمود. این معامله باعث به‌ وجود آمدن بزرگ‌ترین شرکت کریر ارائه‌کننده خدمات راه دور در ایالات متحده پس از شرکت‌های AT&T، MCI، WorldCom و Sprint Corp شد. این تملیک به شرکت Qwest تقریباً 2 میلیون مشتری خطوط تلفن راه دور و قدرت فروش بسیار نیرومندی ارائه داد. شرکت Qwest همچنین شرکت EUNet را که یک ارائه‌کننده خدمات اینترنتی اروپایی در آمستردام با تقریباً 60000 مشتری بود را به مبلغ 154 میلیون دلار خریداری کرد. تملیک شرکت EUNet خدمات داده را در اختیار شرکت Qwest قرارداد. با عقد قراردادهای با کریرهای تأسیس شده در اروپا، خدمات صوتی نیز به این شرکت عرضه شد. شرکتQwest در سپتامبر سال 1998 شرکت Icon CMT واقع در شهر وی هاوکن ایالت نیو جرسی را به مبلغ 185 میلیون دلار تصاحب کرد.

این معامله بر اساس تبادل سهام صورت گرفت. شرکت Icon CMT خدمات اینترنتی مثل میزبانی نت، خدمات اینترانت، مبادله سهام آنلاین و انتشارات آنلاین را ارائه می‌نمود. شرکت Qwest پیمان همکاری مشترک سه‌ساله‌ای با شرکت Netscape Communications بست تا درگاه اینترنتی Web Prtal Net Center‌ خود که عرضه‌کننده مجموعه‌ای از خدمات مخابراتی است را ارائه نماید. در طول دسامبر سال 1998، شرکت‌های Qwest و Microsoft Corp قراردادی را امضا کردند که برطبق آن شرکت Microsoft مبلغ 200 میلیون دلار در شرکت Qwest سرمایه‌گذاری می‌کرد و در نتیجه 1.3 درصد از حداقل سود شرکت را به خود اختصاص می‌داد. از سوی دیگر برطبق این قرارداد شرکت Qwest به Microsoft Windows NT Server OS جهت استفاده از تجارت الکترونیک، میزبانی وب، پخش رسانه‌ای، نرم‌افزارهای سازمان‌یافته و خدمات شبکه خصوصی مجازی Virtual Private Networking Services دسترسی پیدا می‌کرد.

در سال 1999 شرکت Qwest 3.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از شرکت BellSouth دریافت کرد و برای تصاحب شرکت‌های US West‌و Frontier Communications دورخیز کرد. این شرکت در سال 2000 تملیک شرکت US West‌را تکمیل نمود.

شرکت US West

شرکت US West یکی از هفت شرکت خرد تشکیل‌دهنده شرکت اجرایی Bell می‌باشد که در سال 1983 در نتیجه تجزیه شرکت AT&T که ناشی از قوانین ضد انحصار بود تشکیل شد. شرکت US West ارائه‌دهنده خطوط تلفن محلی، خدمات تلفنی راه دور intraLATA، خدمات انتقال داده، خدمات تلویزیون کابلی، خدمات ارتباطات بی‌سیم و تولیدکننده کالاهای مخابراتی در ایالاتی چون آریزونا، کلرادو، آیداهو، آیوا، مینه‌سوتا، نبراسکا، نیومکزیکو، داکوتای شمالی، واشینگتن و وایومینگ بود.

US West تا سال 1990 شرکت هلدینگی جهت سه شرکت عملیاتی Bell بود که به نام‌های Mountain Bell، Northwestern Bell و Pacific Northwest Bell معروف بودند. شرکت‌های Northwestern Bell‌ و Pacific Northwest Bell در شرکت Mountain Bell ادغام شده و نام خود را به US West Communications تغییر دادند. شرکت US West قصد داشت اولین شرکت منطقه‌ای اجرایی شرکت Bell شود که از ادغام شرکت‌های اجرایی Bell به وجود آمده باشد. شرکت US West‌ در سال 1998 به دو شرکت مجزا تقسیم شد. شرکت US West کسب‌وکار اصلی دارایی‌های تلفنی را حفظ کرد درحالی‌که باقی عملکردهای شرکت مثل خدمات کابلی، بی‌سیم و تجارت بین‌الملل آن به شرکت MediaOne منتقل شد. این فرایند تقسیم به شکلی انجام شد که شرکت MediaOne Inc به جانشین قانونی شرکت US West مبدل شده و US west از آن جدا شد.

در 30 ژوئن سال 2000 شرکت US West با شرکت Qwest ادغام شد. برند Qwest جانشین برند US West شد. در اول آوریل سال 2011 شرکت Qwest با شرکت Century Link ادغام شد. پس از پایان ادغام، برند شرکت Century Link جایگزین برند شرکت Qwest گردید.

تملیک شرکت US West توسط شرکت Qwest

خبر مزایده تملیک خصمانه شرکت US West‌ توسط شرکت Qwest هنگامی‌که شایعاتی پخش شد مبنی‌بر اینکه امکان دارد شرکت QWest هدف تملیک درازمدتی توسط شرکت Bell South که در آن شرکت دارای 10 درصد منافع بود شود، اعلام گردید. شرکت Qwest پیشنهاد مزایده خود را برای شرکت‌های US West و Frontier Communications‌ اعلام کرد. شرکت US West که یکی از شرکت‌های اجرایی شرکت Bell منطقه‌ای محسوب می‌شد، در 14 ایالت غربی دارای مشتریان تلفن ثابت بود. شرکت Frontier Communications پنجمین شرکت بزرگ کریرهای راه دور ایالات متحده در آن زمان محسوب می‌شد. در حقیقت شرکت US West در همان زمان از سوی شرکت Global Crossing Ltd که شرکتی واقع در برمودا و درگیر تأسیس شبکه فیبر نوری زیردریایی بود هدف معامله تصاحبی به ارزش 52 میلیارد دلار قرار گرفته بود. به هنگام اعلام خبر مزایده، ارزش سهام شرکت Qwest بیش از 20 درصد کاهش پیدا کرد. پیشنهاد اولیه 35 میلیارد دلار ارزش داشت. پیشنهاد اولیه شرکت Qwest توسط شرکت US West رد شد چراکه این شرکت تمایل خود را به پیشنهاد شرکت Global Crossing تأیید کرده بود.

شرکت Qwest ارزش پیشنهاد خود را به میزان 69 دلار بر هر سهم برای شرکت US West‌ و 68 دلار بر هر سهم برای شرکت Frontier بالا برد. این پیشنهاد معامله جدید برای شرکت US West به میزان 48 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده بود. شرکت Global Crossing پیشنهاد 11 میلیارد دلار برای شرکت Frontier و 30 میلیارد دلار برای شرکت Qwest بود. به‌زودی شرکت‌های Qwest و US West به توافقی در مورد تملیک شرکت US West‌ دست پیدا کردند. شرکت Qwest به‌عنوان بخشی از معامله توافق کرد که از ارائه خدمات تلفن راه دور در محدوده شرکت US West خودداری کند. در نتیجه این تملیک، سهام شرکت Bell South در شرکت ادغام شده از 10 درصد به 3.5 درصد کاهش پیدا کرد. شرکت Qwest پیشنهادش را به شرکت Frontier رها کرد و شرکت Frontier توسط شرکت Global Crossing به مبلغ 10.9 میلیارد دلار تملیک شد.

شرکت Qwest پیش از ادغام در سال 1999 در حدود 8700 کارمند داشت درحالی‌که شرکت US West دارای 55000 کارمند بود. شرکت Qwest در طی فرایند تملیک نیروی کار بسیار عظیمی به دست آورد. این شرکت همچنین ۴۵ میلیون مشترک تلفن خطوط محلی در 14 ایالت غربی از شرکت US West به دست آورد.

تملیک شرکت US West توسط سازمان‌های قانون‌گذاری مختلفی چون وزارت دادگستری ایالات متحده، کمیسیون تجارت فدرال، کمیسیون ارتباطات فدرال و کمیسیون خدمات عمومی فدرال در 7 ایالت از 14 ایالتی که US West در آن خدمات ارائه می‌داد مورد تأیید قرار گرفت. کمیسیون ارتباطات فدرال به‌عنوان بخشی از تأییدیه‌های قانونی فروش دارایی‌های مربوط به خدمات تلفن راه دور شرکت Qwest در محدوده غرب آمریکا را به شرکت Touch America‌ که شعبه‌ای از شرکت Montana Power Company بود به مبلغ 193 میلیون دلار تأیید کرد. عملیات فروش تقریباً 6 درصد از کارمندان شرکت Qwest و 300 میلیون دلار درآمد سالیانه در برداشت. شرکت جدید ترکیب شده نام Qwest را حفظ کرد.

شرکت Global Crossing در نتیجه به‌هم‌خوردن قرارداد 240 میلیون دلار به‌صورت نقد و حجمی از شبکه‌های تلفن راه دور را دریافت کرد. البته در واقعیت میزان مبلغ دریافت شده نصف هزینه‌های فسخ قرارداد در قرارداد اولیه نوشته شده میان شرکت‌های Global Crossing‌ و US West بود.

معامله بر اساس تبادل سهام صورت گرفت. هر سهم از سهام شرکت US West در برابر 1.72932 سهم از سهام عادی شرکت Qwest که 49.6875 دلار ارزش‌گذاری شده بود معاوضه شد. 882 میلیون از سهام Qwest را در برابر سهام شرکت US West منتشر نمود که حدوداً 53 درصد از سهام شرکت ترکیب شده را در برمی‌گرفت.

مزایای استراتژیک این ادغام

شرکت Qwest در نتیجه ادغام با شرکت US West تقریباً 25 میلیون مشتری و شبکه تلفن محلی به سرمایه‌های خود اضافه کرد. شرکت ترکیب شده ارزش بازاری تقریباً برابر با 85 میلیارد داشت. این ادغام یکی از شش کریر قدیمی و بزرگ تلفن محلی و کریر مکالمات راه دور نسل بعدی را باهم ترکیب نموده و بدین شکل شرکت بسیار عظیمی جهت انتقال داده با سرعت بالا و انتقال صوت و تصویر ایجاد نمود. این ترکیب از لحاظ محتوایی که به شکلی غیرعادی طالب پهنای باند بالا و خدمات شبکه وب جهانی بود بسیار چشمگیر به نظر می‌رسید. انتظار می‌رفت شرکت ترکیب شده 12.5 میلیارد دلار از هزینه‌ها را در طول 5.5 سال با حذف زوائد و همچنین دستیابی به‌صرفه مقیاس حذف نماید.

واکنش بازار سهام

در روز اعلام خبر ادغام، سهام شرکت US West به مبلغ 54.875 دلار رسید که نسبت به‌روز گذشته پیش از اعلام خبر ادغام 56.25 سنت افزایش نشان می‌داد. در بازار بورس نزدک (Nasdaq) جایی که سهام شرکت Qwest فهرست شده بود، ارزش سهام یک دلار افزایش پیدا کرد و به 44.875 دلار رسید.

شرکت CenturyLink شرکت Qwest را تملیک می‌کند

شرکت CenturyLink سومین شرکت مخابراتی و شرکتی پیشرو در بازار خدمات شبکه در ایالات متحده محسوب می‌شود. شرکت CentyryLink عرضه‌کننده پهنای باند، و خدمات صوتی و بی‌سیم به مشتریان و کسب‌وکارهای مختلف در ایالات متحده می‌باشد. این شرکت همچنین تحت نام برندهای شرکت Century چون Century Link TM، PrismTM، TV‌و DIRECTV خدمات سرگرمی و تفریحی پیشرفته‌ای عرضه می‌کرد. این شرکت از طریق شبکه‌های پیشرفته فیبر نوری و مراکز چندگانه ارائه‌دهنده داده، صوت و خدمات سازمان‌یافته به کسب‌وکارها، مأموران دولتی و مشتریانی در بازارهای مختلف بود. شرکت Centry Link عضو شاخص اس‌اندپی 500 و در میان فهرست 500 شرکت‌ بزرگ‌ آمریکایی مجله Fortune نیز قرار گرفته است.

در 22 آوریل سال 2010، شرکت CenturyLink‌ و شرکت Qwest اعلام کردند که هیئت‌مدیره قراردادی قطعی را تأیید نموده که بر اساس آن شرکت CenturyLink شرکت Qwest را تحت قراردادی بدون مالیات و بر اساس تبادل سهام تملیک خواهد نمود. بر اساس شرایط این قرارداد، سهامداران Qwest هر یک 0.1664 سهم از شرکت CenturyLink در برابر هریک از سهام عادی Qwest که درزمان قطعی شدن در اختیار داشتند دریافت می‌کردند. سهام‌داران CenturyLink هر یک 50.5 درصد و سهام‌داران Qwest هر یک 49.5 درصد از سهام شرکت ترکیب شده را مالک شدند. دریافتی سهام‌داران شرکت Qwest بر اساس قیمت نهایی ارائه شده توسط شرکت CenturyLink در 21 آوریل سال 2010 برابر با 6.02 سهم از سهام شرکت CenturyLink بود که برای سهام‌داران شرکت Qwest، نسبت به قیمت نهایی شرکت Qwest در تاریخ 21 آوریل سال 2010، 15 درصد افزایش نشان می‌داد. این معامله، بر اساس قیمت نهایی سهام شرکت CenturyLink در 21 آوریل سال 2010 منعکس‌کننده افزایش ارزش سرمایه‌گذاری شرکت Qwest به میزان تقریبی 22.4 میلیارد دلار بود که شامل تقبل 11.8میلیارد دلار بدهی خالص پرداخت نشده تا تاریخ 31 دسامبر 2009 بود. انتظار می‌رفت این معامله 3 تا 5 سال بعد از تکمیل ادغام، هم‌افزایی‌های سرمایه و عملیاتی سالیانه‌ای به مبلغ تقریبی 625 میلیون دلار به وجود آورد. این مبادله همچنین هدف ایجاد هم آوری های کاهش هزینه عملیاتی‌ای به میزان 575 میلیون دلار در طی یک دوره پنج‌ساله را دنبال می‌کرد. منبع اصلی کسب هم آوری ها از کاهش مخارج کلی شرکتی، حذف عملیات و سیستم‌های چندگانه و افزایش کارایی‌های عملکردی بود.

هیئت‌مدیره شرکت جدید شامل هیئت‌مدیره حاضر شرکت CenturyLink به‌اضافه چهار عضو از هیئت‌مدیره شرکت Qwest می‌شد. ارزش این معامله که کلاً با تبادل سهام انجام‌گرفته بود 12.2 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد. یکپارچگی در این بخش در واقع پاسخی به روند مدام ازمیان‌رفتن خطوط تلفن ثابت در جهت تکیه بر گوشی‌های همراه یا خدمات تلفن کابلی بود. شرکت Qwest شرکت بزرگ‌تری محسوب می‌شد. این شرکت به جهت بروز مشکلات حسابداری در معامله تملیک شرکت US West با مشکلاتی مواجه شده بود. میزان بالای بدهی شرکت Qwest مانع از آن شده بود که بتواند شرکت تملیک کننده باشد. شرکت CenturyLink در سال 2009 شرکت Embraq را تملیک نمود.

شرکت CenturyLink و شرکت Qwest در بازارهای محلی 37 ایالات با تقریباً 5 میلیون مشتری پهنای باند، 17 میلیون خطوط دسترسی، 1415000 مشترک ویدئویی و 850000 مصرف‌کننده بی‌سیم خدمات ارائه می‌دادند.

شرکت Qwest یکی از سه شرکت ارائه‌کننده خدمات جهانی به شرکت Networx که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدمات ارتباطی در دنیاست می‌باشد. شرکت Qwest‌ همچنین به 95 درصد از شرکت‌های فهرست شده در لیست 500 شرکت مجله Fortune‌ خدمات ارائه نموده است. شرکت ترکیب شده قادر بود که محدوده وسیع‌تری از خدمات ارتباطی را از طریق مسیر 19000 مایل شبکه فیبر نوری‌ خود ارائه دهد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...