ادغام چرا و چگونه صورت می پذیرد؟

25 اردیبهشت 1401

دقیقه

ادغام چرا و چگونه صورت می‌پذیرد؟ ادغام توافقی است که دو شرکت موجود را در یک شرکت جدید متحد می‌کند. ادغام از ترکیب داوطلبانه دو شرکت با شرایط تقریباً مساوی در یک شخصیت حقوقی جدید اجرا می‌شود. 

آخرین به‌روزرسانی: 9 اسفند 1401

ادغام چیست؟ ادغام چرا و چگونه صورت می‌پذیرد؟ فرآیند خرید یک کسب‌وکار، برند یا شرکت، ادغام و تملیک نامیده می‌شود. ادغام و تملیک، گونه‌ای از رشد غیر ارگانیک است که در آن، شرکت مبادرت به خرید رشد می‌کند. در این شیوه، شرکت به جای رشد از طریق پروژه‌های سرمایه‌گذاری از صفر، ترجیح می‌دهد تا از طریق تملیک به رشد دست یابد.

ادغام چرا و چگونه

ادغام توافقی است که دو شرکت موجود را در یک شرکت جدید متحد می‌کند. چندین نوع ادغام و همچنین، چندین دلیل وجود دارد که باعث می‌شود شرکت ها ادغام شوند. ادغام ها و تملیک معمولاً برای گسترش دامنه دسترسی شرکت، گسترش به بخش های جدید یا به دست آوردن سهم بیشتری از بازار انجام می‌شود. همه اینها برای افزایش ارزش سهام شرکت ها انجام می‌شود. اغلب، در طول ادغام، شرکت ها یک بند ممنوعیت خرید برای جلوگیری از خرید یا ادغام توسط شرکت های دیگر را ذکر می‌کنند.

نکات کلیدی

  • ادغام راهی برای شرکت ها برای گسترش دامنه، گسترش در بخش های جدید یا به دست آوردن سهم بازار است.
  • ادغام عبارت است از ادغام داوطلبانه دو شرکت با شرایط تقریباً مساوی در یک شخصیت حقوقی جدید.
  • 5 نوع عمده ادغام عبارتند از:
    1. مختلط
    2. همسان
    3. گسترش بازار
    4. افقی
    5. عمودی

ادغام چرا و چگونه کار می‌کند؟

 

ادغام چیست و چگونه کار می‌کند؟

ادغام از ترکیب داوطلبانه دو شرکت با شرایط تقریباً مساوی در یک شخصیت حقوقی جدید اجرا می‌شود. شرکت هایی که با ادغام موافقت می‌کنند از نظر اندازه، مشتریان و مقیاس عملیات تقریباً برابر هستند. به همین دلیل گاهی از اصطلاح «ادغام برابر» استفاده می‌شود. تملیک ها، بر خلاف ادغام، عموماً داوطلبانه نیستند و شامل خرید فعالانه خریدار می‌شوند.

ادغام از روش مبادله سهام چیست؟

ادغام ها معمولاً برای به دست آوردن سهم بازار، کاهش هزینه های عملیات، گسترش به مناطق جدید، متحد کردن محصولات مشترک، افزایش درآمد و افزایش سود انجام می‌شود – که همه این ها باید به نفع سهامداران شرکت باشد. پس از ادغام، سهام شرکت جدید بین سهامداران موجود هر دو کسب و کار اصلی توزیع می‌شود.

به عنوان نمونه به دلیل تعداد بالای ادغام در شرکت ها، صندوق های سرمایه گذاری مشترکی ایجاد شده است که به سرمایه گذاران فرصتی برای سود بردن از معاملات ادغام می‌دهد. صندوق تفاوت بین قیمت پیشنهادی و قیمت معامله برای هر واحد سرمایه گذاری را دریافت می‌کند. این دست از صندوق های ادغام بعنوان بخشی از صندوق سرمایه گذاری Westchester از سال 1989 وجود داشته است. این صندوق در شرکت هایی سرمایه گذاری می‌کند که به طور عمومی‌ادغام یا تصاحب را اعلام کرده اند. برای سرمایه گذاری در صندوق، حداقل مبلغ 2000 دلار با نسبت هزینه 2.01 درصد مورد نیاز است. این صندوق از زمان تأسیس در سال 1989 تا 29 آوریل 2020 سالانه 6.1 درصد بازده داشته است.

واقعیت مسلم: ارزش کل ادغام ها و تملیک ها برای سومین سال متوالی در سال 2018 افزایش یافت و به 3.89 تریلیون دلار رسید.

انواع ادغام

بسته به هدف شرکت های درگیر، انواع مختلفی ادغام وجود دارد. در زیر برخی از رایج ترین آن ها آورده شده است.

ادغام کنگلومرا یا (مختلط)

این ادغام بین دو یا چند شرکت است که در فعالیت های تجاری نامرتبط فعالیت می‌کنند. شرکت ها ممکن است در صنایع مختلف یا در مناطق جغرافیایی مختلف فعالیت کنند. یک کنگلومرا خالص شامل دو شرکت است که هیچ وجه اشتراکی ندارند. از سوی دیگر، یک کنگلومرا مختلط بین سازمان‌ هایی اتفاق می‌افتد که در حالی که در فعالیت‌ های تجاری غیرمرتبط فعالیت می‌کنند، در واقع تلاش می‌کنند تا از طریق ادغام، گستره محصولات یا بازار خود را افزایش دهند.

شرکت‌ هایی که فاکتور های همپوشانی ندارند تنها در صورتی ادغام می‌شوند که از منظر ثروت سهامداران منطقی باشد، یعنی اگر شرکت‌ ها بتوانند هم افزایی به معنای افزایش ارزش، بهبود عملکرد و صرفه‌جویی در هزینه ها ایجاد کنند. زمانی که شرکت والت دیزنی با شرکت پخش آمریکایی (ABC) در سال 1995 ادغام شد، یک ادغام کنگلومرا شکل گرفت.

ادغام متجانس

یک ادغام متجانس به عنوان ادغام توسعه محصول شناخته می‌شود. در این نوع ادغام، ترکیبی از دو یا چند شرکت که در یک بازار یا بخشی از آن با عوامل همپوشانی مانند فناوری، بازاریابی، فرآیند های تولید و تحقیق و توسعه (R&D) فعالیت می‌کنند، صورت می‌پذیرد.

ادغام توسعه محصول زمانی حاصل می‌شود که یک خط محصول جدید از یک شرکت به خط تولید موجود شرکت دیگر اضافه شود. هنگامی‌که دو شرکت تحت ادغام توسعه محصول یکی می‌شوند، می‌توانند به گروه بزرگتری از مصرف کنندگان دسترسی پیدا کنند و در نتیجه سهم بازار بیشتری را به دست آورند. نمونه ای از ادغام متجانس، اتحاد بانک سیتی گروپ در سال 1998 با شرکت بیمه مسافران، یعنی دو شرکت با محصولات مکمل، بود.

ادغام توسعه بازار

این نوع ادغام بین شرکت هایی اتفاق می‌افتد که محصولات مشابهی را می‌فروشند اما در بازار های مختلفی رقابت می‌کنند. شرکت‌ هایی که درگیر ادغام توسعه بازار می‌شوند، به دنبال دسترسی به بازار بزرگ‌تر و در نتیجه، پایگاه مشتری بزرگ‌تر هستند. برای گسترش بازار های خود، بانک های Eagle Bancshares و RBC Centura در سال 2002 ادغام شدند.

مهم: ادغام توسعه بازار عبارت است از ادغام داوطلبانه دو شرکت با شرایط تقریباً مساوی در یک شخصیت حقوقی جدید.

ادغام افقی

ادغام افقی بین شرکت هایی که در همان صنعت فعالیت می‌کنند رخ می‌دهد. این نوع ادغام معمولاً بخشی از ادغام بین دو یا چند رقیب است که محصولات یا خدمات مشابهی را ارائه می‌دهند. چنین ادغام‌ هایی در صنایع با شرکت‌ های کم رایج است و هدف ایجاد کسب‌وکار بزرگ‌تر با سهم بازار و صرفه‌جویی در مقیاس بیشتر است، زیرا رقابت بین شرکت‌ های کمتر بیشتر می‌شود. ادغام دایملر-بنز و کرایسلر در سال 1998 یک ادغام افقی در نظر گرفته می‌شود.

ادغام عمودی

اتحاد دو شرکت که قطعات یا خدمات را برای ساخت یک محصول واحد تولید می‌کنند، ادغام عمودی نامیده می‌شود. ادغام عمودی زمانی اتفاق می‌افتد که دو شرکت که در سطوح مختلف در زنجیره تامین یک صنعت فعالیت می‌کنند، عملیات خود را با هم ترکیب کنند. چنین ادغام هایی برای افزایش هم افزایی به دست آمده از طریق کاهش هزینه انجام می‌شود که از ادغام با یک یا چند شرکت تامین کننده حاصل می‌شود.

یکی از معروف‌ترین نمونه‌ های ادغام عمودی در سال 2000 زمانی رخ داد که ارائه‌دهنده اینترنت America Online (AOL) با شرکت رسانه‌ای تایم وارنر ترکیب شد.

نمونه هایی از ادغام های انجام شده تاکنون

Anheuser-Busch InBev

 

 

شرکت Anheuser-Busch InBev (BUD) نمونه ای از نحوه ادغام و متحد کردن شرکت ها با یکدیگر است. این شرکت نتیجه ادغام های متعدد، ادغام و توسعه بازار در بازار نوشیدنی است. شرکت تازه نامگذاری شده، Anheuser-Busch InBev، نتیجه ادغام سه شرکت بزرگ بین المللی نوشیدنی Interbrew (بلژیک)، Ambev (برزیل) و Anheuser-Busch (ایالات متحده) است.

آمبیو با اینتربرو ادغام شد و رتبه های سوم و پنجم تولیدکننده بزرگ نوشیدنی در جهان را یکپارچه کرد. هنگامی‌که Ambev و Anheuser-Busch ادغام شدند، بزرگترین نوشیدنی ساز های رتبه اول و دوم جهان متحد شدند. این مثال هم نشان دهنده ادغام افقی و هم توسعه در بازار است، زیرا ادغام در صنعت موجب شد دامنه بین المللی تمامی‌مارک های ترکیبی شرکت ها گسترش پیدا کنند.

ارزش بزرگ‌ترین ادغام‌ ها در تاریخ مجموعاً بیش از 100 میلیارد دلار بوده است. به عنوان مثال، در سال 2000، Vodafone شرکت Mannesmann را به مبلغ 181 میلیارد دلار خریداری کرد تا بزرگترین شرکت مخابرات همراه جهان را ایجاد کند.

در سال 2000، AOL و Time Warner به صورت عمودی در یک معامله 164 میلیارد دلاری ادغام شدند که یکی از بزرگ‌ترین شکست‌ ها در تاریخ ادغام محسوب می‌شود.

Verizon Communications در سال 2014، 45درصد از سهام Vodafone در Vodafone Wireless را به مبلغ 130 میلیارد دلار خریداری کرد.

 

برای مطالعه سایر مقالات درباره‌ی ادغام و تملیک به صفحه  همه چیز درباره‎‌ی ادغام و تملیک مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

همه چیز درباره ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...