اوراق بهادار هیبریدی (بخش اول)

08 خرداد 1400

دقیقه

معرفی سرمایه گذاری در یک هیبرید با سرمایه گذاری در اوراق قرضه یکسان نیست. اوراق بهادار هیبریدی دارای ترکیبی از خصوصیات اوراق قرضه و اوراق بهادار حقوق مالکانه با مفاد و شرایطی پیچیده‌تر از اوراق قرضه‌ی ساده است. اوراق بهادار هیبریدی موجود در بازار همیشه در حال تحولند. لذا بایستی پیش از سرمایه گذاری دقت کافی...

آخرین به‌روزرسانی: 18 بهمن 1401

معرفی

سرمایه گذاری در یک هیبرید با سرمایه گذاری در اوراق قرضه یکسان نیست.

اوراق بهادار هیبریدی دارای ترکیبی از خصوصیات اوراق قرضه و اوراق بهادار حقوق مالکانه با مفاد و شرایطی پیچیده‌تر از اوراق قرضه‌ی ساده است.

اوراق بهادار هیبریدی موجود در بازار همیشه در حال تحولند. لذا بایستی پیش از سرمایه گذاری دقت کافی را به کار ببندید.

اگر به سرمایه‌ گذاری در هیبریدها فکر می‌کنید، حتما سرمایه‌گذاری هستید که به دنبال کسب درآمد است. پس بایستی با اصول پایه‌ی سرمایه‌ گذاری‌های دارای بهره‌ی ثابت آشنا بوده و سایر خصوصیات و ریسک‌های موجود در هیبریدها را نیز خوب درک کرده و بشناسید.

اصطلاح «هیبرید»، اوراق بهاداری را توصیف می‌کند که خصوصیات قرضه و حقوق مالکانه را با هم ترکیب می‌کنند.

حقوق مالکانه

هیبریدها نیز مانند ابزارهای قرضه، معمولا درآمد ثابتی دارند. هیبریدها اغلب دارای یک تاریخ سررسید مشخص در زمان بازگشت مبلغ اسمی‌شان هستند. این مساله مهم است که شرایط هیبریدی را که به آن فکر می‌کنید بشناسید، چراکه بعضی هیبریدها پرداخت‌های بهره‌ی اختیاری دارند، که ممکن است معوق شوند (اما جمع شوند و بعدا پرداخت شوند) یا اصلا پرداخت نشوند.

بعضی هیبریدها اختیاری دارند مبنی بر این که به سهام تبدیل شوند .برخی دیگر در تاریخ‌های  مخصوص، یا وفوع رویدادهای از پیش تعیین شده  به صورت خودکار به سهام تبدیل می‌شوند.

موقع بررسی بازار هیبرید به این نکات توجه داشته باشید:

  • هیبریدها نسبت به اوراق قرضه ریسک بیشتری دارند که به خاطر مولفه‌ی حق مالکانه‌ی آن‌هاست.
  • همچنین به خاطر ترکیب خصوصیت‌های قرضه و حقوق مالکانه پیچیده‌ترند.
  • هیبریدها استانداردسازی نمی‌شوند – آن‌ها ممکن است مفاد و شرایط بسیار متغیری داشته باشند. بنابراین درک و مطالعه دقیق اسناد و اطلاعات اوراق بهادار پیش از سرمایه گذاری از سوی سرمایه گذار ضروری است.

منبع:

Australian Stock Exchange. (ASX)

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

همه چیز درباره ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...