تفاوت ادغام و تملیک در چیست؟

05 تیر 1401

دقیقه

تفاوت ادغام و تملیک در چیست؟ ادغام زمانی اتفاق می افتد که دو نهاد مجزا نیروهای خود را برای ایجاد یک سازمان جدید و مشترک ترکیب کنند. در همین حال، تملیک به تصرف یک واحد تجاری توسط دیگری اشاره دارد. ادغام و تملیک ممکن است برای گسترش دامنه فعالیت شرکت یا به دست آوردن سهم بازار در تلاش برای ایجاد ارزش سهامداران تکمیل شود.

آخرین به‌روزرسانی: 8 فروردین 1402

تفاوت ادغام و تملیک در چیست؟ ادغام و تملیک دو کلمه از بدفهم ترین کلمات در دنیای تجارت هستند. هر دو اصطلاح اغلب به پیوستن دو شرکت اشاره دارند، اما تفاوت های کلیدی در کاربرد آن‌ها وجود دارد.

ادغام در تقابل با تملیک: یک مرور کلی

ادغام زمانی اتفاق می‌افتد که دو نهاد مجزا نیروهای خود را برای ایجاد یک سازمان جدید و مشترک ترکیب کنند. در همین حال، تملیک به تصرف یک واحد تجاری توسط دیگری اشاره دارد. ادغام و تملیک ممکن است برای گسترش دامنه فعالیت شرکت یا به دست آوردن سهم بازار در تلاش برای ایجاد ارزش سهامداران تکمیل شود.

نکات کلیدی

  • ادغام زمانی اتفاق می‌افتد که دو نهاد مجزا نیروهای خود را برای ایجاد یک سازمان جدید و مشترک ترکیب کنند.
  • تملیک به تصاحب یک واحد تجاری توسط دیگری اشاره دارد.
  • این دو اصطلاح به طور فزاینده ای با هم ترکیب شده و در ارتباط با یکدیگر استفاده می‌شوند.

ادغام ها

از نظر قانونی، ادغام به دو شرکت نیاز دارد که در نهادی جدید با ساختار مالکیت و مدیریتی جدید (ظاهراً با اعضای هر دو شرکت) ادغام شوند. وجه تمایز رایج‌تر برای متمایز کردن یک معامله این است که خرید دوستانه (ادغام) و یا خصمانه (تملیک) است. ادغام برای انجام شدن معمولاً نیازی به پول نقد ندارند، اما قدرت فردی هر شرکت را کاهش می‌دهند.

در عمل، ادغام دوستانه شرکت های برابر چندان اتفاق نمی افتد. غیرمعمول است که دو شرکت از ترکیب نیروها و دو مدیر عامل مختلف که توافق می‌کنند از برخی اختیارات برای تحقق این مزایا چشم پوشی کنند، سود ببرند. وقتی این اتفاق می‌افتد، سهام هر دو شرکت تسلیم می‌شود و سهام جدید تحت عنوان هویت تجاری جدید منتشر می‌شود.

به طور معمول، ادغام برای کاهش هزینه های عملیاتی، گسترش به بازارهای جدید، افزایش درآمد و سود انجام می‌شود. ادغام‌معمولاً داوطلبانه هستند و شرکت‌هایی را در بر می‌گیرند که تقریباً اندازه و محدوده مشابهی دارند.

مهم: با توجه به مفهوم منفی ضمنی، بسیاری از شرکت‌های خریدار از تملیک به عنوان ادغام یاد می‌کنند، حتی زمانی که به وضوح چنین نیست.

تملیک

در یک تملیک، شرکتی جدید ظهور نمی کند. در عوض، شرکت کوچک‌تر اغلب محو می‌شود و با تبدیل شدن دارایی‌هایش به بخشی از شرکت بزرگ‌تر، دیگر وجود نخواهد داشت.

تملیک‌ که گاهی اوقات تصاحب نامیده می‌شوند، عموماً مفهوم منفی‌تری نسبت به ادغام دارند. در نتیجه، شرکت‌های خریدار ممکن است به یک تملیک به عنوان ادغام اشاره کنند، حتی اگر به وضوح یک تصاحب باشد. تملیک زمانی اتفاق می‌افتد که یک شرکت تمام تصمیمات مربوط به مدیریت عملیات شرکتی دیگر را در اختیار بگیرد. خریدها به مقدار زیادی پول نقد نیاز دارند، اما خریدار قدرت مطلق را در اختیار دارد.

شرکت ها ممکن است شرکت دیگری را برای تملیک تامین کننده خود و بهبود صرفه جویی در مقیاس خریداری کنند که با افزایش تولید، هزینه های هر واحد را کاهش می‌دهد یا ممکن است به دنبال بهبود سهم بازار، کاهش هزینه‌ها و گسترش خطوط تولید جدید باشند. شرکت‌ها برای دستیابی به فناوری‌های شرکت مورد نظر اقدام به تملیک می‌کنند که می‌تواند به صرفه جویی در هزینه‌های سرمایه‌گذاری و سال‌ها تحقیق و توسعه کمک کند.

از آنجایی که ادغام ها کمتر معمول هستند و تصاحب ها با دید منفی نگریسته می‌شوند، این دو اصطلاح به طور فزاینده ای با هم آمیخته شده و در ارتباط با یکدیگر استفاده می‌شوند. تجدید ساختار شرکتی معاصر معمولاً صرفاً ادغام یا تملیک نیست و به عنوان معاملات ادغام و تملیک (M&A) شناخته می‌شود. تفاوت های عملی بین این دو اصطلاح به آرامی با تعریف جدید معاملات M&A از بین می‌رود.

نمونه هایی از ادغام و تملیک در دنیای واقعی

اگرچه ادغام و تملیک های متعددی وجود داشته است، در زیر دو مورد از قابل توجه ترین آن‌ها در طول سال ها آورده شده است.

تفاوت ادغام و تملیک در چیست؟ - ادغام اکسون و موبیل

 

ادغام اکسون و موبیل

Exxon Corp و Mobil Corp در نوامبر 1999 پس از تأیید کمیسیون تجارت فدرال (FTC) ادغام خود را تکمیل کردند. پیش از ادغام، اکسون و موبیل به ترتیب دو تولیدکننده برتر نفت در این صنعت بودند. این ادغام منجر به تغییر ساختار عمده شرکت ترکیبی شد که شامل فروش بیش از 2400 پمپ بنزین در سراسر ایالات متحده بود. این نهاد مشترک با نام Exxon Mobil Corp. (XOM) به کسب و کار در بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) ادامه می‌دهد.

 AT&T شرکت Time Warner را خرید

طبق وب سایتAT&T، در 15 ژوئن 2018، شرکت AT&T Inc شرکت Time Warner Inc را تملیک می‌کند. در فوریه 2019، دادگاه تجدیدنظر تملیک شرکت تایم وارنر را توسط AT&T تایید کرد.

خرید 42.5 میلیارد دلاری برای واحد ترکیب شده، باعث صرفه جویی در هزینه 1.5 میلیارد دلاری و هم افزایی درآمدی 1 میلیارد دلاری خواهد شد که انتظار می‌رود ظرف سه سال پس از پایان خرید محقق شود.

در 17 مه 2021، AT&T اعلام کرد که کسب و کار WarnerMedia را از خود جدا کرده و آن را با Discovery ادغام می‌کند.

 

برای مطالعه سایر مقالات درباره‌ی ادغام و تملیک به صفحه  همه چیز درباره‎‌ی ادغام و تملیک مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

همه چیز درباره ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...