تملک شرکت Ascend Communications توسط Lucent Technologies

09 تیر 1401

دقیقه

شرکت Lucent Technologies Inc، یکی از بزرگ‌ترین سازندگان تجهیزات تلفنی، شرکت Ascend Communications را به ارزش 20.3 میلیارد دلار به‌صورت سهام تملک کرد تا کسب‌وکار خود را در صنعت به‌سرعت درحال‌ رشد تجهیزات اینترنتی گسترش دهد.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملک پس از مقاله تملک شرکت First Data توسط شرکت KKR در این مقاله به تملک شرکت Ascend Communications توسط Lucent Technologies می‌پردازیم.

شرکت Lucent Technologies

شرکت Lucent Technologies شرکت چندملیتی تولیدکننده تجهیزات مخابراتی بود که مقر آن در ایالات متحده قرار داشت. این شرکت در سال 1996 با واگذاری واحد پیشین کسب‌وکار فناوری AT&T از شرکت AT&T تأسیس شد. در طول سال 2006، شرکت Lucent با شرکت Alcatel SA از فرانسه ادغام شد تا Alcatel-Lucent را تشکیل دهد. معامله 13.4 میلیارد دلاری میان شرکت‌های Alcatel و Lucent Technologies باعث خلق شرکتی فرانسوی – آمریکایی سازنده تجهیزات مخابراتی شد که درآمدی 25 میلیارد دلاری داشت.

این معامله پاسخی به افزایش رقابت شرکت‌های مخابراتی غربی بود که با تولیدات ارزان‌قیمت آسیایی روبرو شده بودند. اما این ادغام به لحاظ اختلافات فرهنگی دو شرکت به شکست انجامید. در سال 2016 شرکت Alcatel-Lucent توسط شرکت Nokia جذب شد. شرکت Nokia شرکت Alcatel–Lucent را اساساً به این دلیل خرید تا در بازار ایالات متحده که یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای مخابراتی تلفن همراه بود نفوذ پیدا کند. ارزش این معامله 16.6 میلیارد دلار بود.

در اوایل سال 2000 شرکت Lucent سی و دو میلیارد دلار به شکل سهام و وجه نقد صرف کرد تا با 30 شرکت ادغام شده یا آنها را تملک نماید. در سال 1997 شرکت Lucent شرکتOctel Communications Corporation را که شرکتی پیشرو در فناوری پیام‌های صوتی بود و مقر آن در شهر میلپیتاس ایالت کالیفرنیا قرار داشت را به مبلغ 2.1 میلیارد دلار تملک کرد. در همان سال شرکت Lucent شرکت Livingston Enterprise Inc که ارائه‌کننده جهانی تجهیزات مورداستفاده عرضه‌کنندگان خدمات اینترنتی برای مرتبط کردن مشترکان خود به اینترنت بود را به ارزش 650 میلیون دلار به شکل سهام تملک نمود.

در سال 1999 شرکت Lucent technologies شرکت استارتاپ Nexabit Networks را به مبلغ تقریبی 900 میلیون دلار خریداری کرد. شرکت Nexabit فناوری سوئیچ/روتر برای شبکه‌های آی پی جهت انتقال ترابایت‌ها داده در شبکه‌های گسترده تولید می‌کرد. در سال 1999 شرکت Lucent Technologies شرکت Mosaix Inc را در معامله تبادل سهامی به ارزش حدودی 145 میلیون دلار تملک نمود. این مبادله شامل تبدیل هریک از سهام شرکت Mosaix به 0.1927 سهم از سهام شرکت Lucent بود.

شرکت Mosaix با ادغام سال 1996 میان شرکت‌های Digital Systems International Inc و View Star Corp، سازنده نرم‌افزارهای پردازش کسب‌وکارهای تجاری به وجود آمده بود. شرکت Mosaix ارائه‌دهنده نرم‌افزارها، سیستم‌ها و خدمات جهت مراکز تلفنی می‌باشد. این تملک به شرکت Lucent کمک کرد تا مرکز تلفن خود بنام Centre Vu را گسترش دهد. شرکت Lucent بیش از ده شرکت کوچک را تملک نمود تا در سال‌های 1998 تا 2000 بتواند محدوده گسترده‌تری از تجهیزات انتقال داده را ارائه دهد.

شرکت Lucent در سال 1998 تعدادی تملک از جمله تملک شرکت‌های ProMinent، Optimay GmbH، Yurie، SDX، MassMedia، LANNET، Quadritek و Pario Software را به انجام رساند. شرکت ProMinent که در صنعت شبکه‌های اترنت گیگابیتی بازیگری مهم محسوب می‌شد به ارزش 200 میلیون دلار به‌صورت سهام مورد تملک قرار گرفت. شرکت Optimay GmbH شرکت آلمانی توسعه نرم‌افزار برای چیپ‌های مورداستفاده در سیستم‌های جهانی ارتباط تلفن‌های همراه به مبلغ 65 میلیون دلار مورد تملک قرار گرفت. شرکت Yurie ارائه‌دهنده فناوری دسترسی از طریق حالت انتقال ناهمگام (Asynchronous Transfer Mode) و تجهیزات برای شبکه‌های ارسال ویدئو، صدا و داده بود.

شرکت Yurie به مبلغ یک میلیارد دلار مورد تملک قرار گرفت .شرکت SDX ارائه‌دهنده سیستم‌های مخابراتی تجاری به مبلغ 200 میلیون دلار مورد تملک قرار گرفت. شرکت MassMedia در توسعه نرم‌افزارهای تعامل‌پذیر شبکه‌های نسل بعد فعال بود. شرکت اسرائیلی LANNET که ارائه‌دهنده راه‌حل‌های سوئیچ شبکه‌های اترنت و ای‌تی‌ام (Asynchronous Transfer Mode) بود به مبلغ 117 میلیون دلار مورد تملک قرار گرفت. شرکت استارتاپ Quadritek که توسعه‌دهنده راه‌حل‌های نرم‌افزاری پروتکل‌های مدیریت شبکه اینترنتی نسل بعد بود به مبلغ 50 میلیون دلار مورد تملک قرار گرفت. شرکت Lucent با این مجموعه تملک‌ها موقعیت خود را برای رقابت با رقبایی چون Cisco Systems در ساختن شبکه‌های چندمنظوره که صدا، تصویر و ترافیک داده را پشتیبانی می‌کردند مستحکم ساخت.

در سال 1999 شرکت Lucent شرکت WaveAccess را که توسعه‌دهنده سیستم‌های سرعت بالا برای ارتباطات داده‌های بی‌سیم بود را به مبلغ 54 میلیون دلار تملک کرد. شرکت kenan Systems Corp توسعه‌دهنده نرم‌افزار جهت سامانه‌های صورت‌حساب و پشتیبانی مشتریان در معامله سهامی به ارزش 1.48 میلیارد دلار مورد تملک قرار گرفت. شرکت Sybaris شرکت تولیدکننده نیمه‌رساناها به مبلغ 50 میلیون دلار تملک شد.

شرکت Lucent Technologies با تملک شرکت Ascend Communications در سال 1999 در عرصه ارائه‌کنندگان خدمات صدا و تصویر به شرکتی پیشرو تبدیل شد. شرکت Lucent شرکت Ortel Corporations را که دومین تولیدکننده بزرگ لیزرهای مورداستفاده در ویدئوهای شبکه‌های تلویزیون کابلی بود را در معامله سهامی به ارزش 2.95 میلیارد دلار تملک نموده بود. شرکت Lucent Technologies از طریق تملک شرکت Ortel تجهیزات تلویزیون تعاملی برای اپراتورهای کابلی بزرگی مثل AT&T را تأمین نموده تا سیستم‌های پخش یک‌سویه را به شبکه‌های ارتباطی دوسویه تعاملی مبدل سازند.

در آوریل سال 2000، شرکت Lucent واحد محصولات مصرفی خود را به شرکت VTech and Consumer Phone services فروخت. شرکت Lucent در اکتبر سال 2000 شاخه سیستم تجاری (Business System arm) خود را به شرکت Avaya Inc واگذار نمود و در ژوئن سال 2002 بخش میکروالکترونیک خود را به شرکت Agere Systems‌ واگذار کرد.

شرکت Ascend Communications

شرکت Ascend Communications Inc در امر توسعه، تولید و فروش راه‌حل‌های مرتبط با شبکه‌های گسترده مخابراتی فعالیت می‌نماید. شرکت Ascend Communications در سال 1988 تأسیس شده و اولین عرضه عمومی سهام آن در سال 1994 بود. شرکت Ascend پس از Cisco Systems دومین عرضه‌کننده مستقل بزرگ اینترنت محسوب می‌شود.

شرکت Ascend Communications طراح و تولیدکننده تجهیزات تأسیسات dial-up با تراکم بالا می‌باشد. شرکت Ascend Communications در سال 1997 شرکت Cascade Communications را تملک کرد. شرکت Cascade Communications طراح و تولیدکننده کریرهای دارای فناوری سوئیچینگ بسته‌ای با تراکم بالا است که شامل سوئیچ‌های (Frame Relay) B-STDX9000 و سوئیچ‌های CBX500 و GX-550 ATM می‌باشد.

در سال 1998 شرکت Ascend Communications Inc شرکت Stratus Computer Inc را در معامله سهامی به ارزش 822 میلیون دلار تملک کرد. شرکت Ascend مقدار 0.75 سهم از سهامی خود را در مقابل هریک از 24 میلیون سهم از شرکت Stratus معاوضه کرد. این مبادله هر یک از سهام شرکت Stratus را 33.5 دلار ارزش‌گذاری کرد. شرکت Ascend Communications با تملک شرکت Stratus به فناوری که به کریرهای تلفنی اجازه می‌داد با استفاده از فناوری اینترنتی خدماتی چون کالرآیدی، و ارسال مکالمات از طریق شبکه‌های داده استفاده کنند دسترسی پیدا کرد.

تملک شرکت Ascend Communications

شرکت Lucent Technologies Inc، یکی از بزرگ‌ترین سازندگان تجهیزات تلفنی، شرکت Ascend Communications را به ارزش 20.3 میلیارد دلار به‌صورت سهام تملک کرد تا کسب‌وکار خود را در صنعت به‌سرعت درحال‌ رشد تجهیزات اینترنتی گسترش دهد. این تملک شرکتی ایجاد کرد که به عرضه‌کننده سیستم‌های داده و صوتی مجهزی تبدیل شد. شرکت ترکیب شده جدید دارای مزایای رقابتی بسیار مهمی برای جذب کریرهای مخابراتی و شرکت‌های بزرگ بود.

شرایط معامله

بر اساس شرایط قرارداد، هر سهم از سهام شرکت Ascend به 0.825 سهم از سهام Lucent تبدیل شد. این معامله ارزش سهام شرکت Ascend ‌را بر اساس قیمت دوره اعلام معامله به 89 دلار بر هر سهم رساند که همین مسئله افزایشی 19 درصدی نسبت به قیمت نهایی سهام در روز پیش از اعلام خبر معامله نشان می‌داد. ارزش معامله بیش از دوبرابر قیمتی بود که توسط شرکت Northern Telecom برای خرید شرکت بازیگر فناوری داده Bay Network در سال 1998 پرداخت شده بود. شرکت Northern Telecom شرکت Bay Networks را به قیمت 7 میلیارد دلار خریداری کرده بود.

انگیزه‌های استراتژیک برای این تملک

شرکت Lucent Technologies تملک‌های زیادی را از سر گذرانده بود تا بتواند به‌عنوان یکی از شرکت‌هایی با سریع‌ترین رشد در صنعت بازار تجهیزات مخابراتی ظاهر شود. این شرکت محصولات شرکت Ascend را که ترکیبی از سوئیچ‌های قدرتمند بودند که ترافیک اینترنتی را به شکل مستقیم ارسال می‌نمودند را بسیار مناسب کار خود می‌دانست. این تملک موقعیت شرکت Lucent technologies را برای رقابت با شرکت‌های شبکه سطح بالایی چون Cisco Systems و Nortel Networks تثبیت نمود.

در طول همان دوره شرکت Lucent شرکت Kenan Systems که شرکت خصوصی سازنده نرم‌افزارهای صورت‌حساب‌های شخص ثالث و پشتیبانی از مشتریان بود را به قیمت 1.5 میلیارد دلار خریداری کرد. شرکت Lucent تمرکز خود را بر تملک‌های چندگانه‌ای قرار داده بود تا رشد ایجاد شده توسط بخش Bell Laboratories خود را تکمیل نماید. استراتژی شرکت Lucent آن بود که در بخش‌های دارای رشد بالایی چون نرم‌افزار، شبکه داده‌ها، تجارت میکروالکترونیک و فناوری بیسیم سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام دهد.

تملک شرکت Ascend به شرکت Lucent انگیزه‌هایی برای فعالیت در فناوری حالت انتقال ناهمگام یا ATM(asynchronous transfer mode) و فناوری دستیابی از راه دور ارائه کرد. تخصص شرکت Ascend‌در سوئیچ‌هایی است که بر پایه فناوری‌های frame relay و حالت انتقال ناهمگام کار می‌کردند. شرکت Ascend در کار ارائه ابزارهای دسترسی از راه دور است که ارائه‌کنندگان اینترنت برای مرتبط کردن کاربران اینترنت ِDial-Up از آن استفاده می‌کنند.

تملک شرکت Ascend شرکت Lucent را به درون حلقه رقابت مستقیم با شرکت پیشرو بازار داده یعنی Cisco Systems پرتاب کرد و به این شرکت اجازه داد تا مجموعه وسیع‌تری از ابزارهای شبکه را در اختیار ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی و کریرهای مخابراتی نوپا قرار دهد. تملک شرکت Ascend شرکت Lucent را قادر ساخت تا گران‌قیمت‌ترین تجهیزات سوئیچینگ اینترنتی را برای استفاده جهت ارتقاء شبکه‌های کریرها و یا ارائه‌کنندگان خدمات به خود اضافه نماید.

تقریباً 90 درصد از درآمد سالیانه 1.5 میلیارد دلاری شرکت Ascend Communications از ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی چون PSINet و UUNet که شعبه‌ای از شرکت MCI WorldCom است کسب می‌شد. شرکت Ascend به بخشی از شبکه‌های پهنای باند شکل‌گرفته جدید از سایر شبکه‌های داده، سیستم‌های شبکه فیبر نوری و گروه نرم‌افزاری مخابراتی شرکت Ascend Communications تبدیل شد. اتحاد شرکت Ascend Communications شرکتLucent را به ارائه‌دهنده برتر ابزارهای شبکه‌ای برای نسل جدیدی از شبکه‌های داده مبدل نمود.

در زمانه‌ای که اینترنت در حال انفجار بود، شرکت Lucent Technologies موقعیت خود را به‌عنوان کسب‌وکاری که هم به بازارهای شبکه داده و هم صدا خدمت می‌کرد تثبیت نمود. تملک شرکت Ascend امنیت موقعیت شغلی کارمندان ماهر شرکت Lucent Technologies را حفظ کرد. این تملک به شرکت Lucent Technologies کمک کرد تا سهم بزرگ‌تری از بازار شبکه جهانی را به دست آورد.

تأثیر معامله بر بازار سهام

خبر معامله در چهاردهم ژانویه سال 1999 اعلام شد. در روز اعلام خبر معامله، سهام شرکت لوسنت 3.63 درصد کاهش پیدا کرد تا در بازار بورس و اوراق بهادار نیویورک به 104.25 دلار رسید. سهام شرکت اسکند 5.38 دلار افزایش پیدا کرد و در فهرست نزدک (NASDAQ) به 80.31 دلار رسید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...