تملیک های شرکت ورایزن

12 مهر 1400

دقیقه

شرکت سهامی ورایزن‌کامیونیکشنز رهبر جهانی ارائه‌دهنده خدمات بی‌سیم و ارتباطات کابلی به کسب‌وکارها، دولتمردان، مشتریان معمولی و عمده می‌باشد. شرکت ورایزن وایرلس دارای مطمئن‌ترین شبکه بی‌سیم در آمریکا مجهز به تقریباً 103 میلیون فروشنده مرتبط در سراسر دنیا است. ورایزن ارائه‌کننده خدمات یکپارچه مخابرات ، اطلاعات و برنامه‌های تفریحی از طریق شبکه‌های فیبر نوری پیشرفته می‌باشد. این شرکت به مشتریانی در بیش از 150 کشور راه حلهای تجاری جامعی ارائه می‌دهد.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

شرکت سهامی ورایزن کامیونیکشنز رهبر جهانی ارائه‌دهنده خدمات بی‌سیم و ارتباطات کابلی به کسب‌وکارها، دولتمردان، مشتریان معمولی و عمده است. شرکت ورایزن وایرلس دارای مطمئن‌ترین شبکه بی‌سیم در آمریکا مجهز به تقریباً 103 میلیون فروشنده مرتبط در سراسر دنیا است. ورایزن ارائه‌کننده خدمات یکپارچه مخابرات، اطلاعات و برنامه‌های تفریحی از طریق شبکه‌های فیبر نوری پیشرفته است. این شرکت به مشتریانی در بیش از 150 کشور راه حلهای تجاری جامعی ارائه می‌دهد.

مقدمه

نام شرکت واریزن در شاخص میانگین 30 شرکت صنعتی داوجونز[1] وارد شده است. شرکت سهامی ورایزن کامیونیکشنز در سی ژوئن سال 2000، از طریق ادغام شرکت بل آتلانتیک[2] و شرکت جی تی ایی[3] شکل گرفت. سهام ورایزن در بازار بورس نیویورک و بازار بورس نزدک معامله می‌شود. شرکت‌های جی تی ایی و بل آتلانتیک خود در طی سالیان متمادی از پروسه‌های ادغام و تملیک و سرمایه‌گذاری‌های مختلفی شکل‌گرفته بودند. شرکت جی تی ایی پیش از ادغام، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی با درآمدی بیش از 25 میلیارد دلار محسوب می‌شد.

جی تی ایی با بیش از 7.1 میلیون مشتری خدمات بی‌سیم، یکی از اپراتورهای بی‌سیم پیشرو در ایالات متحده بود. شرکت بل آتلانتیک شرکتی بزرگ‌تر از جی تی ایی به حساب می‌آمد و به 43 میلیون خط تلفن که شامل 22 میلیون مشتری خانگی و بیش از دو میلیون مشتری تجاری بود، خدمات ارائه می‌داد. ارزش معامله ادغام حدود 52 میلیارد دلار برآورد شده بود. هدف ادغام آن بود شبکه‌های با کیفیت بالا و پیشرفته بل آتلانتیک که به پایگاه داده‌های متمرکز مشتریانی در سیزده ایالات آمریکا خدمات ارائه می‌دادند را به جایگاه ملی جی تی ایی، قابلیت‌های پیشرفته ارتباطات داده‌ای و دانش راه دور آن بپیوندند.

شرکت ورایزن کامیونیکشنز در سال 2004 به فهرست میانگین صنعتی داوجونز اضافه شده بود. ورایزن روزانه بیش از صد میلیون مشتری آمریکایی را به شبکه‌های ورایزن متصل کرده بود. تا نیمه سال 2000 ورایزن به یکی از ارائه‌دهندگان اصلی راه حل در زمینه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات پیشرفته به کسب‌وکارهای بزرگ و مشتریان دولتی در سراسر دنیا مبدل شده بود. ورایزن کامیونیکیشنز در سال 2015 تقریباً 132 میلیارد دلار درآمد کسب کرد. این شرکت در میان 500 شرکت درج شده در مجله فورچن، رده پانزدهم را به دست آورد.

شرکت ورایزن مطمئن‌ترین شبکه‌های بی‌سیم با بیش از 112 میلیون فروشنده مرتبط در سراسر دنیا را اداره می‌کند. ورایزن خدمات ارتباطی و تفریحی را از طریق فیبرهای نوری پیشرفته تسهیل کرده و راه حلهای جامعی در زمینه‌های تجاری به مشتریانش در بیش از 140 کشور دنیا ارائه می‌کند.

تملیک شرکت ورایزن وایرلس توسط ورایزن کامیونیکیشنز

شرکت ورایزن وایرلس در سال 2000 با سرمایه‌گذاری مشترکی میان شرکت ورایزن و شرکت ودافون تأسیس شد. این شرکت به هنگامی‌که ودافون شرکت یونایتد استیتس اوپریشنزمتعلق به خود را با شرکت بل آتلانتیک ادغام نمود شکل گرفت. هدف از این ادغام ایجاد تجارت بی‌سیم جدیدی با جایگاهی ملی، برندی یگانه، و فناوری دیجیتال رایج بود. این سرمایه‌گذاری مشترک شامل دارایی‌های بل آتلانتیک و ودافون وایرلس یعنی شرکت‌هایی چون بل آتلانتیک موبایل، ایرتاچ، سلولار، پرایم کو پرسونال کامیونیکیشنز[4] و ایرتاچ پیجینگز می‌شد.

در نتیجه ادغام، خدمات بی‌سیم شرکت جی تی ایی به بخشی از شرکت ورایزن وایرلس مبدل می‌شد. ورایزن با تملیک 55 درصد از ورایزن وایرلس به مالک عمده با قدرت کنترل مدیریت این سرمایه‌گذاری مشترک تبدیل ‌شد. با گذشت زمان، شرکت ورایزن وایرلس به بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه در ایالات متحده مبدل شد. در سوم سپتامبر سال 2013 شرکت سهامی ورایزن کامیونیکیشنز با پرداخت 130 میلیارد دلار جهت تملیک 45 درصد از دارایی‌های غیرمستقیم شرکت با مسئولیت محدود ودافون گروپ موافقت کرد.

این معامله بلافاصله در افزایش تقریباً ده‌درصدی درآمد ورایزن از هر سهم تأثیری مثبت گذاشت. پروسه ادغام در سال 2014 تکمیل شد. بر اساس این معامله، شرکت بریتیش گروپ ودافون 71 درصد از عایدی خالص 84 میلیارد دلاری خود را که شامل تمامی سهام بود را به سهام‌داران بازمی‌گرداند. این معامله بعد از تصاحب شرکت مانسمان توسط ودافون و تملیک تایم وارنر توسط ای او ال، سومین معامله بزرگ دنیا محسوب می‌شد. این معامله همچنین، باعث می‌شد تا ورایزن یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های مالی به ارزش 67 میلیارد دلار را ایجاد نماید.

سازمان مودیز اینوستر سرویس[5]رتبه‌های شرکت ورایزن را به دلیلی میزان وام مضاعفی که باعث افزایش بدهی‌های ورایزن به مبلغ 116 میلیارد دلار شده بود پایین آورده بود؛ بنابراین در زمان انجام معامله، به‌دست‌آوردن کنترل بزرگ‌ترین شریک تجاری برای شرکت ورایزن امری بسیار حیاتی بود.

خدمات وایرلس از درآمد تقریبی 30 میلیاردی آن، بیست میلیارد را در برمی‌گرفت. ورایزن برنامه‌های متمرکز مهمی چون نصب سرویس‌های پهنای باند موبایل با خدمات با سیمی چون خدمات ارتباطی سرعت بالای فیبر نوری در دست داشت. این معامله در زمانی بحرانی برای صنعت مخابرات آمریکا رخ داد. صنعت خدمات بی‌سیم در رشد تعداد مشتریان دچار کاهشی تدریجی شده بود. میران رشد بازار خدمات بی‌سیم آمریکا به‌زحمت 2.2 درصد بود.

ودافون وجه نقد معامله را دریافت کرد تا در کسب‌وکار خود سرمایه‌گذاری مجددی انجام داده و رقبایش را در اروپا و بازارهای نوظهور خریداری نماید. ودافون متعهد شد که در طی سه سال، حدود 10 میلیارد دلار در تجارت گوشی‌های سرعت بالای موبایل و خدمات پهنای باند در بازارهای اروپا و کشورهای درحال‌توسعه هزینه کند. هدف شرکت آن بود که بیست میلیارد دیگر از فروش سهام شرکت ورایزن وایرلس خود را برای کاهش بار بدهی‌هایش مورداستفاده قراردهد.

ویژگی‌های چشمگیر مالی معامله

شرکت ورایزن برطبق شرایط معامله با پرداخت 58.9 میلیارد دلار به‌صورت نقدی و 60.2 میلیارد دلار از سهامش به ودافون موافقت کرد. این معامله برای تملیک 45درصد از شرکت ورایزن وایرلس صورت گرفت. واحد خدمات بی‌سیم به میزان تقریبی 290 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد. ورایزن به‌عنوان بخشی از معامله، سهام اقلیت خود را در شرکت ایتالیایی متعلق به ودافون بنام اومنیتل ونتچور به مبلغ 3.5 میلیارد دلار فروخت. این نقل‌وانتقال بخشی از نقل و انتقالات مالی کوچکی بود که در ارتباط با معامله صورت گرفت.

برطبق توافقنامه خرید سهام، ورایزن 1.274.764.121 سهام عادی را به‌عنوان مابه ازای سهام جهت 45 درصد از منافع غیر مستیم ودافون در شرکت ورایزن وایرلس پرداخت کرد. ورایزن منافع به‌دست‌آمده از معاملات بازار سرمایه که در سپتامبر 2013 و فوریه 2014 کسب کرده بود به همراه 6.6 میلیاردی که در 21 فوریه سال 2014 تحت شرایط توافقنامه وام اعتباری‌اش کسب کرده بود را برای پرداخت بخش نقدی حق‌العمل ودافون و هزینه‌های مرتبط استفاده نمود.

شرکت‌های گوگنهایم سکیوریتیز[6]، جی پی مورگان سکیوریتیز، مورگان ستنلی و شرکا و پاول‌جی‌تاوبمن به‌عنوان مشاوران مالی اصلی ورایزن کامیونیکشنز عمل کردند. شرکت‌های بارکلایس[7] و بوفا مریل لینچ به‌عنوان مشاوران مالی ودافون مشخص شدند.

 چشم‌انداز استراتژیک معامله

معامله انجام شده شرکت ورایزن را به مالکیت کامل صنعت خدمات بی‌سیم مبدل و به آن جایگاهی بسیار مهم و راهبردی در اجرا، سود بخشی و جریان‌های مالی شبکه‌های اینترنتی ارائه کرد. در طی یک دهه و نیم گذشته ورایزن وایرلس به‌عنوان بزرگ‌ترین و پرسودترین کمپانی خدمات بی‌سیم در ایالات متحده ظاهر شده است.

خبر تملیک در دوم سپتامبر 2013 اعلام شد. ارزش سهام شرکت ورایزن کامیونیکشنز در طی دوره پیش‌وپس از اعلام به شدت در نوسان بود. تحلیل بازده تجمعی دوره 82 روزه پیش‌ و پس از روز اعلام نشان می‌دهد که ارزش سهام در روزهای نزدیک اعلام ادغام فوراً کاهش پیدا کرده بود و بعد در طی 7+ تا +12 روز بعد از اعلام ادغام دچار تکانه‌هایی شده بود. بازده تجمعی در دوره زمانی 30+ تا 35+ روز افزایش پیدا می‌کند. پس از آن ارزش سهام تا 74+ روز پس از اعلام تملیک دچار روندی کاهشی می‌گردد. (تصویر شماره 4.1)

عدد صفر به‌روز اعلام تملیک اشاره دارد. شرکت ورایزن کامیونیکشین در روز پیش از اعلام سهامی به ارزش 47.38 دلار مبادله می‌کرد. در روز اعلام، سهام با قیمت 46.1 دلار معامله می‌شد و روز بعد ارزش سهام به 46.78 دلار افزایش پیدا کرد. سهام ورایزن در روز اعلام خبر کاهشی برابر با 2.9- درصد را نشان می‌دهد. سهام در روز بعد از اعلام خبر تملیک 1.7 درصد افزایش پیدا کرد. (جدول 4.1)

بازده تجمعی شرکت ورایزن کامیونیکیشن در تمامی دوره‌های کوتاه پیش‌وپس از اعلام خبر تملیک منفی بوده. بازده تجمعی دوره سه‌روزه (1- تا 1+) شرکت ورایزن کامیونیکشن برابر با 2.13- درصد بوده بازده تجمعی دوره 93 روزه 3.96 درصد بوده. (جدول 4.2)

تصویر 4.1: تأثیرات اعلام خبر تملک بر ثروت شرکت ورایزن کامیونیکشنز
تصویر 4.1: تأثیرات اعلام خبر تملیک بر ثروت شرکت ورایزن کامیونیکشنز 
جدول 4.1: تحلیل بازده سهام در روزهای پیش و پس از اعلام تملک ورایزن کامیونیکشنز
جدول 4.1: تحلیل بازده سهام در روزهای پیش و پس از اعلام تملیک ورایزن کامیونیکشنز
جدول 4.2: بازده تجمعی در طول روزهای پیش و پس از اعلام تملک ورایزن کامیونیکیشنز
جدول 4.2: بازده تجمعی در طول روزهای پیش و پس از اعلام تملیک ورایزن کامیونیکیشنز

مقادیر وارد شده در جدول به میلیون دلار است. روز تملیک یا روز صفر از تحلیل کنار گذاشته شده است. متوسط نرخ رشد درآمد در دوره پیش از تملیک 4.3 درصد بوده که در دوره پس از تملیک به 1.6 درصد کاهش پیدا کرده است. متوسط نرخ رشد درآمد عملیاتی که در دوره پیش از تملیک منفی بوده (تقریباً 5%-) در دوره پس از تملیک به 3.9% افزایش پیدا کرده است. متوسط نرخ رشد گردش وجوه نقدی آزاد در دوره پیش از ادغام منفی بود (-17.9%) که در دوره پس از ادغام به میزان %36- کاهش بیشتری پیدا کرد. متوسط نرخ رشد درآمد خالص در دوره پیش از ادغام منفی (34%-) بود که پس از ادغام به 14.3% افزایش پیدا کرد. (جدول 4.3)

تحلیل پنج ساله نشان می‌دهد، ارزش بازار، ارزش سرمایه‌گذاری و کل دارایی‌ها در این مدت افزایش داشته‌اند. (جدول 4.4)

تحلیل سوددهی شرکت بر اساس مقایسه یک دوره سه‌ساله متغیرهای سودرسانی (متوسط ارزش) در دوره‌های پیش ‌و پس از تملیک انجام شده است. متوسط سود ناخالص که در دوره پیش از تملیک 59.08% بود پس از ادغام به میزان 59.99% اندکی بهبود پیدا کرده است. متوسط حاشیه سود قبل از بهره و مالیات[8] از میزان 9.96% به 16.71 درصد افزایش پیدا کرد.

متوسط حاشیه سود 1.77% در دوره پیش از تملیک، پس از تملیک به 10.52% افزایش پیدا کرد. متوسط بازده دارایی[9] و بازده حقوق صاحبان سهام[10] به ترتیب از 0.86% و 5.11% در دروان پیش از تملیک، پس از آن بر اساس متوسط دارایی‌ها به 5.55% و76.51% افزایش پیدا کرد. بازده حقوق صاحبان سهام در دوران پیش از تملیک 124.48% بود. متوسط بازده سرمایه‌گذاری[11] از 4.64% به 13.16% بهبود پیدا کرد. متوسط نسبت پوشش هزینه بهره[12] در دوران پیش از تملیک 5.20 بود که در دوره پس از تملیک اندکی افزایش پیدا کرد و 5.55 شد. (جدول 4.5)

جدول 4.3: تحلیل کارایی عملکرد در دوران پیش‌وپس از ادغام
جدول 4.3: تحلیل کارایی عملکرد در دوران پیش‌وپس از ادغام
جدول 4.4: ویژگی‌های برجسته مالی
جدول 4.4: ویژگی‌های برجسته مالی
جدول 4.5: تحلیل سودآوری
جدول 4.5: تحلیل سودآوری

 تملیک شرکت ای او ال توسط ورایزن

در دوازدهم مه سال 2015 ورایزن برنامه‌های خود را برای تملیک شرکت ای او ال اعلام کرد. هدف این معامله آن بود تا پلاتفرم رسانه دیجیتال یگانه‌ای که برای سایرین معیار محسوب می‌شد جهت استفاده مصرف‌کنندگان، تبلیغ‌کنندگان تجاری و شرکا به وجود آید. تملیک ای او ال توسط ورایزن استراتژی درحال‌رشد ارسال ویدئو و او تی تی[13] از طریق سیستم وایرلس ال تی ایی[14] را تقویت کرد.

در طول ماه ژوئن سال 2015 ورایزن تملیک 4.4 میلیارد دلاری ای او ال را از شرکت تایم وارنر به اتمام رساند. ادغام شرکت ای او ال و تایم وارنر یکی از بزرگ‌ترین ادغام‌های ناموفق در دنیا محسوب می‌شد. این معامله تمام نقدی ارزش سهام ای او ال را به 50 دلار برای هر سهم تغییر داد، مقداری که 23 درصد از متوسط ارزش حجم مالی سه ماه شرکت بالاتر بود. ادغام جدید بسیار کم‌ارزش‌تر از معامله 160 میلیارد دلاری بین تایم وارنر و ای او ال به نظر می‌رسید. در زمان معامله، در آمد ورایزن بیشتر از طریق تجارت خدمات بی‌سیم به دست می‌آمد که دارای تقریباً 108.6 میلیون خط تلفن همراه بود.

شرکت ورایزن شرکت ای او ال را به‌عنوان منبع کسب درآمد جدیدی برای خود تملیک کرد. ورایزن با درنظرگرفتن کسب‌وکار مشتریان خدمات بی‌سیم، انتظار نداشت سود زیادی به دست آورد. این شرکت خطوط تلفن و دی اس ال خود را در بازارهای کوچک به فروش رسانده بود. تجارت فیبرهای اف آی او اس[15] ورایزن با بسته خدماتی جذاب خود که شامل پهنای باندی با سرعت بالا، تلفن و برنامه‌های تلویزیونی بود، در آمد خوبی داشت. اما شیوه‌های سنتی ارسال صدا، پیام و داده‌ها برای کسب درآمد به مرحله اشباع رسیده بودند.

شرکت ای او ال مجموعه‌ای پیچیده از برنامه‌های فناوری تبلیغات برای رسانه‌های آنلاین و سنتی ایجاد کرده بود. ای او ال درگاه قدرتمندی جهت تبلیغات ویدئویی دارا بود که بیش از 50 درصد از جمعیت ایالات متحده را پوشش می‌داد. درآمد واحد تبلیغات ای او ال از طریق برند موفقش افزایش پیدا کرده بود. انتظار می‌رفت درگاه دیجیتالی موفق ای او ال بتواند تسهیلات لازم برای راه‌اندازی خدمات تلویزیون اینترنتی ای او ال را فراهم آورد. شرکت ورایزن در سال 2014 دارایی‌های رسانه‌ای شرکت اینتل و در سال 2013 هم شبکه ارسال ویدئویی ادج کست[16] را مورد تملیک قرارداده بود.

هدف از اجرای این قرارداد تمرکز بر خلق نمایشگری جدید در تجارت رسانه‌های دیجیتال از طریق ترکیب یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده شبکه‌های تلفن همراه با شرکت پیشروی تولید محتوی بود. استراتژی ورایزن آن بود که تمامی محتوای رسانه‌ای کانال‌های تلویزیونی را با استفاده از تکنولوژی انتشار از طریق جریان اینترنت[17] به منتشرکنندگان ارسال کند. دارایی‌های اصلی ای او ال شامل خدمات مشترکین، برندهای موفق جهانی مثل هافینگتون پست تک کرانچ، انگدجت، میکرز و ای او ال دات کام به همراه خدمات او تی تی آینده‌نگر، فیلم‌های ویدئویی که بیشتر آن‌ها نامزد جایزه ‌امی شده بودند و درگاه‌های تبلیغات برنامه‌ریزی شده‌اش بودند.

به‌محض اعلام پروسه تملیک، سهام ای او ال در روز اول تبادلات سهام، تقریباً به‌اندازه 19 درصد افزایش پیدا کرد. هدف از تملیک ای او ال سرمایه‌گذاری در فن آوری جدید ” اینترنت اشیا[18]” بود که تسهیلاتی برای دستگاه‌ها و وسایلی که می‌توانستند به شبکه اینترنت وصل شوند و با یکدیگر ارتباط و تعامل پیدا کنند به وجود آورد. تملیک ای او ال ورایزن را قادر می‌ساخت تا داده‌هایی را که برای ارتباط‌های تلفنی و ارسال پیام‌های متنی تولید می‌کرد، به جریانی درآمدزا و قابل‌اتکا تبدیل کند چرا که ای او ال زیرساخت‌ها و ارتباط‌های بازاری داشت که ورایزن فاقد آن‌ها بود. ورایزن دو میلیون مشترک ای او ال را به خود جذب کرد.

تبلیغات کنندگان با استفاده از درگاه دیجیتال ای او ال می‌توانستند در بازارهای پیشنهاد (یا مزایده) تبلیغات شرکت کنند. مشتریان تلفن همراه ورایزن از طریق این معامله می‌توانستند تبلیغات و محتویات موردنظر خود را به‌دلخواه تغییر دهند. این معامله را می‌توان نوعی ادغام عمودی به‌حساب آورد. مشاورین معامله برای شرکت ورایزن، شرکت لاین تری ادوایزرز گوگنهایم پارتنرز و ویل گاتشال اند مانگس بودند. مشاورین شرکت ای او ال شرکت‌های آلن و شرکا و واچ تل، لیپتون، روزن و کتز بودند.

تصویر 4.2: تأثیرات اعلام خبر تملک ای او ال بر بازده سهام شرکت ورایزن
تصویر 4.2: تأثیرات اعلام خبر تملیک ای او ال بر بازده سهام شرکت ورایزن
جدول 4.6: تاثیر اعلام خبر بر بازده سهام شرکت ورایزن کامیونیکیشنز  
جدول 4.6: تاثیر اعلام خبر بر بازده سهام شرکت ورایزن کامیونیکیشنز

 

بازده تجمعی در دوره بیست روزه پیش‌وپس از تملیک برای سهام ورایزن کامیونیکیشنز.55% بود. بازده تجمعی بازده روزه (5- تا 5+ روز) برابر با 2.37%- بود. بازده تجمعی سه‌روزه (1- تا 1+ روز) برابر با 1.16%- بوده. (جدول 4.6)

اعلام همگانی تملیک شرکت ای او ال در روز دوازده مه سال 2016 انجام گرفت. در روز اعلام، سهام ورایزن 0.63درصد افزایش پیدا کرد. بازده سهام دو روز بعد از اعلام 0.57 درصد بود. حداکثر افزایش سهام بعد از اعلام تملیک (در روز یازدهم) 0.92درصد بود. (جدول 4.6)

تملیک یاهو توسط ورایزن کامیونیکیشنز

در ژوئیه سال 2016 شرکت ورایزن پایگاه اصلی تجارت اینترنتی یاهو را به مبلغ 4.8 میلیارد دلار تملیک کرد. هدف این تملیک، استفاده از یک میلیون کاربر یاهو برای ایجاد پایگاه تبلیغاتی قدرتمند آنلاینی در برابر رقبایی از قبیل گوگل و فیس‌بوک بود. ورایزن در سال 2017 تملیک یاهو را به اتمام رساند و قرار شد دارایی‌های یاهو و ای او ال را در شرکتی تابعه بنام اوت که پنجاه برند رسانه‌ای و یک میلیارد نفر مشتری در سراسر دنیا داشت ادغام نماید. این معامله نمایانگر پایان حیات مستقل یکی از قدیمی و نمادین‌ترین برندهای اینترنتی محسوب می‌شد.

فروش یاهو نمادی از ادغام‌های بسیار عظیمی بود که رسانه‌های آنلاین و صنعت تولید محتوا آن را مشاهده کرده، و در نتیجه مصمم شده بودند تا استراتژی جذب مخاطبین متعدد را دنبال کنند تا کسب‌وکارهایی تبلیغاتی قدرتمندی با همان معیارها ایجاد نموده و بتوانند با شرکت‌هایی چون گوگل و فیس‌بوک رقابت نمایند. استراتژی شرکت اوت این بود تا موقعیت خود را به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین درگاه‌ها در زمینه نمایش برندهای مختلف به شکل آنلاینبا دسترسی به بیش از یک میلیارد مشتری تثبیت کند.

ورایزن با اضافه‌کردن درگاه‌های، یاهو، تک کرانچ، یاهو میل، هاف پست، تامبلرو یاهو فاینانس وجهه حرفه‌ای برند خود را تقویت کرده بود. به‌عنوان بخشی از معامله نهایی، ماریسا میر مدیر اجرایی یاهو با دریافت 23 میلیون دلار وجه نقد، سهام و سود که به توافقنامه چتر نجات[19] زرین معروف است از موقعیت خود استعفا داد. درحالی‌که گوگل و فیس‌بوک امپراتوری‌های تجاری پراکنده خود را بنا می‌کردند، قامت شرکت یاهو خم شده بود. تنها منبع جذابیت یاهو برای ورایزن توانایی های قدرتمند اینترنتی آن بود که مبنی‌بر دویست بازدیدکننده خاص آن می‌شد.

ورایزن قصد داشت که شرکت اوت را به‌عنوان درگاهی مخصوص تبلیغات کنندگان برای ارتباط با مخاطبین وسیع و ارائه اطلاعات هدف‌دار تثبیت کند. این تملیک در صنعت مخابرات با رقبای فراوانی ازجمله شرکت‌هایی که برای ادغام تکنولوژی شبکه با محتویات خاص ملحق شده بودند روبرو بود. ورایزن تصمیم گرفته بود که تعداد کارکنان یاهو و ای او ال را به میزان تقریبی 15 درصد کاهش دهد. در سال گذشته یاهو پانزده درصد از نیروی کاری‌اش را کاهش داده و ای او ال هم 500 رده شغلی را حذف کرده بود. بخش‌های تملیک نشده یاهو به شرکت هلدینگی به نام آلتابا انتقال یافت.

آلتابا دارای 15.5 درصد از سهام شرکت علی‌بابا و 35.5 درصد از سهام هلدینگ یاهوی ژاپن بود. در نتیجه معامله ورایزن، دو شرکتی که پیش‌ترها در اینترنت بسیار پیشرو بودند به شرکت‌های خواهر و برادر تبدیل شدند. این ادغام، یک میلیارد کاربر فعال ماهانه یاهو را با حدود 600 میلیون کاربر موبایل در دارایی‌های دیجیتال ای او ال ترکیب نمود. ورایزن به دنبال فرصت‌های خاص گسترش خدمات خود بود. معامله یاهو برای ورایزن باعث ترقی پلاتفرم گو ناینتی[20] تلفن همراه آن شد.

تملیک یاهو در تاریخ بیست و پنج ژوئیه سال 2016 اعلام شد. تصویر 4.3 بازده سهام یاهو در بیست و یک روز پیش‌وپس از دوره ادغام را نشان می‌دهد. می‌بینیم که قیمت سهام در روز اعلام دچار شیب نزولی شده و در روز بعد بهبود پیدا کرده و در روز 12+ شیب سربالایی پیدا کرده است. بازده جمعی سهام یاهو برای روز 21- در دوره پیش‌وپس از ادغام 12.59 درصد است.

در روز اول پس از اعلام، بازده سهام 1.36 درصد بود. در روز 1+سهام ثبت شده به میزان 1.15 درصد افزایش پیدا کرد. بازده سهام در روز 8+ 1.38 درصد بود. بالاترین میزان در روز 13+ (3.36درصد) و روز 14+ (4.05 درصد) ثبت شده‌اند. (جدول 4.7) بازده تجمعی برای دوره یازده روزه (5- روز تا 5+ روز)- اعلام ادغام 2.91 درصد بوده است. بازده تجمعی سه‌روزه در طی دوره اعلام ادغام (1- تا 1+) 0.18- درصد بوده است.

تصویر 4.3: بازده سهام برای یاهو در طی دوره ادغام
تصویر 4.3: بازده سهام برای یاهو در طی دوره ادغام
جدول 4.7: تاثیر اعلام خبر بر سهام یاهو
جدول 4.7: تاثیر اعلام خبر بر سهام یاهو

تصویر 4.4 موارد برجسته 23 روز بازده جمعی سهام ورایزن کامیونیکیشنز را در دوره اعلام خبر تملیک یاهو نشان می‌دهد. بازده تجمعی 23 روزه دوره پیش‌وپس از ادغام 3.7%- بود. بازده تجمعی یازده روزه (5- روز تا 5+ روز) برابر با 0.1%- بود.

بازده شرکت ورایزن کامیونیکیشنز در دوره 23 روزه پیش‌وپس از اعلام به‌جز روزهای 8- و 1-، منفی بود. بازده روز اعلام خبر ادغام برای شرکت ورایزن 0.1%- بود (جدول 4.8). یاهو در سال 2017 نامش را به آلتابا تغییر داد.

در سال 2016 شرکت فرانتیر کامیونیکیشنز[21] فرایند تملیک 10.54 میلیارد دلاری خدمات با‌سیم شرکت ورایزن کامیونیکیشنز که به واحدهای مسکونی یا تجاری و یا عمده‌فروشی به مشتریان در کالیفرنیا، تگزاس و فلوریدا را ارائه می‌کرد، تکمیل نمود. این کسب‌وکار تملیک شده شامل تقریباً 3.3 میلیون خط تلفن، 2.1 میلیون خط پهن باند و 1.2 میلیون مشترک ویدئو از طریق فیبر نوری اف ای او اس به همراه کسب‌وکارهای ضروری مربوط به مرکز مبادلات محلی بود. شرکت فرانتیر کامیونیکیشنز شرکتی است که نامش در لیست سالانه 500 شرکت بزرگ مجله فورچن و شاخص اس اند پی [22]500 درج شده است که در 29 ایالت به نواحی شهری، حومه شهر و مناطق روستایی خدمات ارتباطی ارائه می‌دهد.

تصویر 4.4: تأثیرات اعلام خبربر شرکت ورایزن کامیونیکیشنز در طی فرایند تملک یاهو
تصویر 4.4: تأثیرات اعلام خبربر شرکت ورایزن کامیونیکیشنز در طی فرایند تملیک یاهو
جدول 4.8: بازده سهام شرکت ورایزن پس از اعلام خبر برای کامیونیکیشنز
جدول 4.8: بازده سهام شرکت ورایزن پس از اعلام خبر برای کامیونیکیشنز

سایر تجدید ساختار‌های شرکتی ورایزن 

در طی سال 2015، ورایزن بیش از 110 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در خدمات بی‌سیم انجام داد. این سرمایه‌گذاری‌ها علاوه بر سلسله خریدهای مهمی بود که توسط این شرکت انجام شد. در آگوست سال 2008، ورایزن وایرلس با تکمیل خرید شرکت رورال سلولار به مبلغ 2.7 میلیارد به شکل نقدی به همراه تقبل بدهی‌ها، خدمات خود را در بسیاری از بازارهای روستایی گسترش داد. در ژانویه سال 2009، ورایزن وایرلس خرید شرکت آل تل از شرکت آتلانتیس هلدینگز را تکمیل نموده و شبکه خدمات شرکت را تقریباً درکل جمعیت ایالات متحده وسعت داد.

در دسامبر سال 2011، ورایزن وایرلس مجوزهای شرکت ادونسد وایرلس اسپکتروم را از شرکت اسپکتروم که سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های کام کست، تایم وارنر کیبل و برایت هاس نت ورکس محسوب می‌شد را خریداری کرده و شرکت کاکس تی ام آی وایرلس را تشکیل داد. (جدول 4.9 و 4.10)

جدول 4.9: تملک‌های انجام شده توسط شرکت ورایزن
جدول 4.9: تملیک‌های انجام شده توسط شرکت ورایزن
جدول 4.10: واگذاری‌های انجام شده توسط ورایزن
جدول 4.10: واگذاری‌های انجام شده توسط ورایزن

 

[1] DOW 30 Index فهرستی شامل سهام 30 شرکت برتر فعال در بازار بورس نیویورک و بورس نزدک.

[2] Bell Atlantic

[3] GTE Corp

[4] PrimCo Personal Commuincations

[5] Moody’s Investor Service خدمات سرمایه گذاری مودی که به اختصار مودیز نامیده می‌شود یکی از کسب و کارهای تجاری شرکت مودیز در زمینه رتبه بندی اوراق قرضه است.

[6] Gouggenheim Securities LLC

[7] Barclays

[8] EBT یا Earning Before tax

[9] ROA یا Return on Assets

[10] ROE یا Retuen on Equity

[11] ROI یا Return on Investment

[12] ICR یا Interest Coverage Ratio

[13] OTT یا Over the top Video به هرگونه خدمت ومحتوای ویدیوئی گفته می‌شود که از طریق اینترنت و و توسط یک گیرنده یا تلویزیون هوشمند به کاربر نهایی خواهد رسید..

[14] LTE

[15] FiOS

[16] EdgeCast

[17] Streaming

[18] Internet of Thins فن آوری ارتباط وسایلی مثل وسایل خانگی به اینترنت است.

[19] Golden Parachute نوعی توافق نامه که بر اساس آن شرکت متضمن می شود در صورت پایان دادن به دوره کاری و یا استفعابه کارمند مستعفی مبالغ فراوانی به اشکال مختلف پرداخت نماید.

[20] Go90 سرویس اینترنت تلویزیونی و برنامه های موبایل است

[21] Frontier communications

[22] فهرستی از ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و نزدک است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...