مدت زمان نهایی شدن یک معامله ادغام و تملیک (M&A)

19 اسفند 1400

دقیقه

حتی ساده ترین معاملات ادغام و تملیک (M&A) چالش برانگیز هستند. برای به هم پیوستن نیروهای دو شرکت که قبلاً مستقل بودند، شناسایی و تعدیل نیروها، توافق در قیمت ها و استراتژی و حفظ بهره وری کارکنان، زمان زیادی لازم است.

آخرین به‌روزرسانی: 24 آبان 1401

حتی ساده ترین معاملات ادغام و تملیک (M&A) چالش برانگیز هستند. برای به هم پیوستن نیروهای دو شرکت که قبلاً مستقل بودند، شناسایی و تعدیل نیروها، توافق در قیمت ها و استراتژی و حفظ بهره وری کارکنان، زمان زیادی لازم است.

تحلیلگران مالی می گویند ادغام و تملیک شرکت ها مثل آن است که سعی کنید یک پازل 1000 قطعه ای را کنار هم بچینید، با این تفاوت که دست راست و چپ شما قبلاً هرگز با هم کار نکرده بودند. یک ادغام موفقیت آمیز باید بین سه تا شش ماه به طول انجامد، اگرچه موانع زیادی وجود دارد که می تواند این روند را متوقف کند.

 

راهبرد رشد 

هیچ کتاب رسمی در مورد نحوه اجرای یک قرارداد M&A وجود ندارد. هر دو سمت معامله لازم است چندین مرحله پیش از تحقق معامله طی کند.

اولین گام باید توسعه و تدوین یک استراتژی دقیق و با جزئیات جهت رشد پورتفوی باشد. این گام را می توان به عنوان فاز پیش درآمد M&A (Merger and Acquisition) در نظر گرفت و بسیاری از معاملات در همین جا به پایان می رسد. استراتژی رشد یک نقشه راه برای توسعه شرکت در آینده است. سهامداران نیز به یک طرح کلی شفاف نیاز دارند و موانع نظارتی و قانونی آینده باید پیش بینی و در آن گنجانده شود.

 

ریزه کاوی در معامله های ادغام و تملیک

در مرحله ریزه کاوی، ارزش‌گذاری‌های نامطلوب، فرآیندهای حسابداری، بررسی سیاست‌ها، روندهای بازار، و زیر و بم واقعی معامله انجام می‌شود. اینجاست که طرفین تعیین می‌کنند که آیا چشم اندازهای مالی معامله قابل تحقق است یا خیر.

 

برنامه ریزی یکپارچه سازی

یکپارچه سازی بر ارائه ارزش مورد انتظار و اجرای رویه های شرکت جدید تمرکز دارد. ترکیب دو شرکت منطقی نیست مگر آنکه محصول نهایی بزرگتر از مجموع دو بخش باشد، زیرا این نوع معاملات بسیار پرریسک، پیچیده و پرهزینه هستند و نمی‌توان براحتی آن‌ها را کنار گذاشت. این بخش طولانی ترین فاز اجرایی است و باید بیش از هر مرحله دیگر بر مبنای زمان بندی و ضرب الاجی انجام شود.

 

اجرا

 

اجرای ادغام

 

پرریسک ترین بخش یک تراکنش، مرحله اجراست. هر معامله منحصر به فرد بوده و ویژگی های خاص خود را دارد، اما همه معاملات ادغام و تملیک M&A، ممکن است با دخالت کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) از بین برود، سهامداران یا مشتریان را بیزار کند، یا آنقدر طولانی شود که مشمول مروز زمان شود.

اصطلاح “اجرا” برای این فرآیند دارای اشکال است زیرا یک معامله کاملاً اجرا شده تنها شروع یک M&A موفق است. کارشناسان صنعت اغلب معتقدند که ادغام و تملیک شرکت جدید بین یک تا سه سال به طول می انجامد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

همه چیز درباره ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...