واگذاری شرکت Philip Morris توسط شرکت Altria Group

13 بهمن 1400

دقیقه

شرکت Philip Morris International Inc در سال 1987 تأسیس شد. این شرکت یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های دخانیات بین‌المللی است که دارای 81000 کارمند می‌باشد. شرکت PMI از 15 برند بین‌المللی سیگار صاحب 6 برند اصلی است که برند مارلبرو را نیز در برمی‌گیرد. این شرکت در 32 کشور مختلف 46 کارخانه تولید و توزیع سیگار را اداره می‌نماید. شرکت فوق بیش از 400 دانشمند، مهندس و تکنسین را در بخش تحقیق و توسعه استخدام کرده است که فعالیت خود را بر محصولات سیگار بدون دود متمرکز کرده‌اند.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملیک پس از مقاله تملیک شرکت EMC توسط شرکت Dell در این مقاله به بررسی واگذاری شرکت Philip Morris International‌ توسط شرکت Altria Group می پردازیم.

 

شرکت Philip Morris International Inc در سال 1987 تأسیس شد. این شرکت یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های دخانیات بین‌المللی است که دارای 81000 کارمند می‌باشد. شرکت PMI از 15 برند بین‌المللی سیگار صاحب 6 برند اصلی است که برند مارلبرو را نیز در برمی‌گیرد. این شرکت در 32 کشور مختلف 46 کارخانه تولید و توزیع سیگار را اداره می‌نماید. شرکت فوق بیش از 400 دانشمند، مهندس و تکنسین را در بخش تحقیق و توسعه استخدام کرده است که فعالیت خود را بر محصولات سیگار بدون دود متمرکز کرده‌اند.

سیگارهای شرکت PMI در بیش از 180 بازار جهانی خریدوفروش می‌شوند. در سال 2017 شرکت PMI 28 درصد بازار بین‌المللی دخانیات را در برمی‌گرفت. در سال 2017 صادرات کل سیگار و دستگاه‌های گرم‌کننده تنباکو (دستگاه‌هایی شبیه به سیگار که تنباکو را با حرارت بسیار کمتر از سیگار معمولی گرم می‌کنند) به بیش از 798.2 میلیارد واحد رسیده بود. برند مارلبروی شرکت PMI پرفروش‌ترین برند بین‌المللی می‌باشد که در سال 2017 سهم 35 درصدی از کل حجم صادرات سیگار این شرکت را از آن خودکرده بود. سایر برندهای سیگار بین‌المللی پرفروش این شرکت عبارت‌اند از باند استریت، چستر فیلد، ال ان ام، لارک و فیلیپ موریس. هفت برند سیگار بین‌المللی تقریباً 75 درصد از حجم صادرات سیگار را در سال 2017 به خود اختصاص داده بودند. شرکت PMI‌همچنین مالک تعدادی از برندهای سیگار محلی از جمله دیجی سام سو، سامپرونا ای و سامپرونا یو در اندونزی، فورچون و جک پات در فیلیپین، بلمونت و کانادین کلسیک در کانادا و دلیکادوس در مکزیک می‌باشد. ویژگی‌های متمایز مالی شرکت PMI‌در جدول زیر نمایش‌داده‌شده است (جدول 21.1)

Philip Morris

جدول 21.1 نکات مالی متمایز شرکت PMI

ارقام وارد شده به میلیون دلار می‌باشند

واگذاری شرکت Philip Morris International Inc

در 29 آگوست سال 2007 شرکت Altrria Group قصد خود مبنی‌بر واگذاری بازوی فروش دخانیات یعنی شرکت Philip Morris International Inc (PMI) که سیگارهای مارلبرو را در خارج از ایالات متحده به فروش می‌رساند را اعلام کرد. شرکت Altria به جهت دعوی‌های حقوقی، مسائل قانونی و کاهش فروش قصد داشت ارزش شرکت PMI را با تبدیل عملیات آن سوی آب این شرکت به موجودیتی مستقل افزایش دهد. در سال پیش از اعلام خبر واگذاری شرکت PMI از فروش 831 میلیارد سیگار با درآمدی 48 میلیاردی، سودی برابر با 8.45 میلیارد دلار کسب کرده بود. شرکت PMI هفت برند از ده برند برتر دنیا را که شامل برندهای پارلیمنت، باند استریت، لارک و مارلبرو می‌شد را مالک بود.

واگذاری شرکت PMI از زمان واگذاری شرکت Kraft Foods توسط شرکت Altria، در میان تجدید ساختارهای شرکتی مقام دوم را به خود اختصاص داده بود. در سال 2007 شرکت Altria Group عمده سهام خود در شرکت Kraft Foods را واگذار نمود. شرکت kraft پس از شرکت Nestle دومین شرکت تولید مواد خوراکی محسوب می شد. انتظار می‌رفت این واگذاری توانایی شرکت Kraft برای انجام تملک‌های استراتژیک را بهبود بخشد. واگذاری فوق برای شرکت Kraft محیطی برای توسعه تمرکز خود بر کسب‌وکار و بهبود حجم بدهی‌های شرکت به وجود آورد. شرکت Altria برطبق برنامه واگذاری 89 درصد از سهام شرکت Kraft رابین سهام‌دارانش توزیع نمود. سهام‌داران شرکتAltria 0.7 سهم از سهام شرکت Kraft را در برابر هر سهم از سهام Altria که در تملک داشتند دریافت نمودند. شرکت Altria پیش از توزیع، سهام رده B از سهام شرکت Kraft را به سهام رده A تبدیل نمود. این واگذاری برای سهام‌داران به جز آنها که به‌جای سهام وجه نقدی کمتر از یک سهم kraft دریافت نموده بودند مالیاتی دربر نداشت.

این واگذاری 1.5 میلیارد سهم بیشتراز سهام شرکت Kraft به بازار وارد نمود. در سال 1988 شرکت Kraft توسط شرکت Philip Morris تملک شد. این معامله 13 میلیارد دلاری بخشی از استراتژی بود که توسط شرکتPhilip Morris برای تنوع بخشیدن به تجارت دخانیات خارج از کشور بکار گرفته شده بود. پس از تملک، گروه جدید صاحب برندهای محبوبی چون سیگار مارلبرو، آبجوی میلر جنیوین و قهوه ماکسول هاوس شد. در سال 1989 شرکت Kraft شرکت General Foods را تملک کرد. در سال 1990 شرکت Kraft شرکت Jacobs Suchard را که مالک شکلات‌های تابلرون و میلکا بود را در معامله‌ای به ارزش 4.2 میلیارد دلار تملک کرد.

در سال 2000 شرکت Philip Morris در یکی از بزرگ‌ترین معامله‌های تملک اهرمی شرکت Nabisco Holdings را به قیمت 19.2 میلیارد دلار خریداری نموده و به این صورت خانواده شرکت Kraft را گسترش داد. در سال 2002 شرکت Philip Morris 16 درصد از شعب خود را فروخته و 8.68 میلیارد دلار کسب نمود. در سال 2002 شرکت Philip Morris شرکت Miller brewing Company را به شرکت South African Breweries فروخت. در سال 2003 شرکت Philip Morris نام خود را به Altria Group تغییر داد.

در طی سال 2008 شرکت Altria Group فرایند واگذاری شرکت Philips Morris International Inc (PMI) به سهام‌داران شرکت Altria group Inc را تکمیل نمود. سهام‌داران شرکت Altria در برابر هریک از سهام عادی شرکت Altria یک سهم از سهام PMI را دریافت نمودند. شرکت PMI پس از واگذاری تحت نام PM در بازارهای بورس تبادلات سهامی مثل بازار بورس نیویورک (NYSE)، بازار بورس اروپا (NYSE Euronext Paris)، بازار بورس سوئیس (SWX) به مبادله سهام پرداخت. سهام شرکت Altria همچنان تحت نماد MO در بازار بورس نیویورک (NYSE) مورد مبادله قرار گرفت. در هنگام اعلام خبر واگذاری سهام شرکت Altria 59 سنت افزایش پیدا کرده و به 69.66 دلار رسید. سهام این شرکت پیش از اعلام خبر واگذاری تا حد 70.98 نیز مبادله شده بود.

کسب‌وکار شرکت Philip Morris International نسبت به شرکت Philip Morris USA در بازارهای نوظهور از فرصت‌های رشد بهتری برخوردار بود. مصرف سیگار از سال 1981 به طرز مدامی دچار کاهش شده بود. شرکت PMI پیش‌بینی کرده بود که ادغام و تملیک‌های مختلف را چون ابزاری بسیار مناسب برای رشد خود بکار گیرد. این واگذاری بخشی از استراتژی شرکت برای بهبود هریک از واحدهایی که بر پویایی بازار خاص خود متمرکز بود محسوب می شد. هدف واگذاری آن بود که کسب‌وکار دخانیات را از دعوی‌های قانونی درون ایالات متحده مصون بدارد. به‌عبارت‌ دیگر این واگذاری کسب‌وکار دخانیات بین‌المللی را از محدودیت‌های حقوقی و قانونی که شریک محلی‌اش شرکت USA Philip Morris با آن روبرو بود عاری کرد. این واگذاری شرکت Altria را به کسب‌وکار بسیار کوچک‌تر محلی دخانیات که هنوز در ایالات متحده به‌عنوان بزرگ‌ترین کسب‌وکار در این محدوده محسوب می شد واگذاشت.

این واگذاری 250 میلیون دلار در هزینه‌های شرکتی بین دو شرکت که شامل بستن شعبه شرکتی Altria در نزدیکی ایستگاه گراند سنترال در منهتن قرار داشت می شد پس‌انداز کرد. به دلیل بروز کاهش خرید در بازار سیگار ایالات متحده، شرکت Philip Morris به آزمایش‌هایی در بازار تنباکوی بدون دود روی آورده بود. رقیب شرکت Altria یعنی شرکت Reynolds Amrican Inc شرکت تولیدکننده تنباکوی بدون دودConwood را در سال 2006 به روی کار آورده بود تا عملکرد خود را در بازار تنباکوی بدون دود گسترش دهد. شرکت Altria بیش از 50 درصد سهم بازار از بازار سیگار ایالات متحده را در دست داشت اما تنها 15 درصد از سهم بازار بین‌المللی را از آن خودکرده بود. شرکت PMI در کنار شرکت‌های China National Tobacco و British Ameican Tobacco سومین بازیگر بزرگ جهانی در فروش دخانیات محسوب می شد.

این شرکت می‌توانست بالاترین رشد فروش در بازارهای نوظهور را هدف خود قرار دهد. واگذاری شرکت PMI به‌قصد توسعه و افزایش انگیزه‌های استراتژیک آن جهت رشد بیشتر این شرکت صورت گرفت. شرکت Altria پس از واگذاری مالک شرکت‌های Philip Morris USA، Philip Morris Capital Corp که بازوی مالی شرکت Philip Morris محسوب می شد گردید و همچنین مالک 29 درصد از سهام شرکت آبجوسازی SAB Miller شد که مقر آن در لندن قرار گرفته داشت. سهام‌داران شرکت Altria تحت شرایط واگذاری، سهام شرکت اکنون مستقل Philip Morris International را دریافت کردند.

انتظار می‌رفت این واگذاری یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجارت کننده عمومی دخانیات ارزش سهام سهام‌داران را بالا ببرد. شرکت Philip Morris International ارزش بازاری برابر با 100 میلیارد دلار با عملیاتی در بیش از 100 کشور دنیا و سهم بازار 25 درصدی از بازار فروش سیگار در خارج ایالات متحده (غیر از چین) را دارا بود. هر دو شرکت Altria و Philip Morris International در این چند سال اخیر ازلحاظ رشد سود در پشت سر رقبای اصلی محلی و آن سوی آب حرکت کرده بودند. در دوره واگذاری حجم فروش سیگارهای مارلبرو در جهان شش سال بود که دچار نقصان 4 درصدی شده بود. سرمایه‌گذاران و شرکت نگران این مسئله بودند که دعوی‌ های قانونی در جلوگیری از تجزیه شدن گروه موفق شوند. در طی دوره واگذاری کاهش بسیار زیادی در مدعیان فردی و گروهی بر ضد صنعت دخانیات مشاهده شد. در ایالات متحده مصرف سیگار به نرخ سالیانه 3 تا چهار درصدی در حال کاهش بود. تمرکز شرکت PMI بر چین بود که بازاری به ارزش تقریبی 100 میلیارد دلار دارا بود.

شرکت New Altria پس از واگذاری، تجارت ارزش بخش کمتری نسبت به شرکت Philip Morris International را تجربه کرد. این شرکت در سال 2008 در هر سهم 13 بار سود تقریبی 1.66 دلاری را کسب کرد درحالی‌که شرکت Philip Morris International در مبادلات تجاری در سال 2008 در هر سهم 16 بار سودی برابر 3.17 دلار را کسب نمود. در سال 2006 جریان نقدی عملیاتی شرکت PMI تقریباً برابر 6.2 میلیارد دلار بود.

شرکت Philip Morris International در امر نوآوری مربوط به سیگارهای لایت (سبک) و طعم‌دار بسیار کند عمل می‌کرد. هر دو شرکت Altria و Philip Morris International ترازنامه‌هایی قدرتمند با جریان نقدی سالیانه بسیار عظیمی داشتند. شرکت New Altria همچنین برنامه بلندپروازانه‌ای برای کاهش هزینه ها داشت که تا سال 2010 در پس‌اندازهای سالیانه 300 میلیون دلار نصیبش می‌کرد. از لحاظ مقایسه‌ای فروش شرکت PMI در سال پیش از واگذاری دوبرابر واحد ایالات متحده‌اش شده بود. در طول آن دوره درآمدهای شرکت PMI برابر با 48.26 میلیارد دلار درآمدهای شرکت Philip Morris USA 18.47 میلیارد دلار بود.

نمودار 21.1بازده تجمعی نامعمول

در سال 2006 شرکت PMI 831 میلیارد سیگار به فروش رساند و شرکت را به مقام بزرگ‌ترین شرکت دخانیات غیردولتی از لحاظ حجم فروش رساند. استراتژی واگذاری نسبت به استراتژی‌های تهاجمی‌تر برای بازخرید سهام، کم کردن هزینه‌ها و روی‌آوردن به محصولات جدید جایگاه بهتری داشت. شرکت PMI برای گسترش فعالیت‌های آن سوی آب خود قسمت اعظم سهام در شرکت‌های دخانیات خارجی در مکزیک، جمهوری دومینیکن و پاکستان را تملک کرد. شرکت Philip Morris USA فعالیت خود را بر روی بازار تنباکوی جویدنی مرطوب و سایر محصولات بدون دود متمرکز کرده بود. با اینکه شرکت PMI تقریباً 15 درصد سهم بازار بین‌المللی سیگار را صاحب بود، تنها 5 درصد از سود آن از بازارهای درحال‌رشد که تقریباً 60 درصد بازار بین‌المللی سیگار را در برمی‌گرفت کسب می شد.

ارزش آفرینی برای سهام شرکتAltria Group

تاریخ اعلام خبر واگذاری 29 آگوست سال 2007 بود. بازده روز اعلام خبر برای شرکت Altria تقریباً 1 درصد بود. در روز بعد از اعلام خبر ادغام ارزش سهام 1 درصد کاهش پیدا کرد. بازده تجمعی در طول دوره 252 روزه (10- الی 242+ روز) تقریباً 11 درصد بود (نمودار21.1)

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...