تملیک شرکت تایم وارنر توسط شرکت ای تی اند تی

03 آذر 1400

دقیقه

در 22 اکتبر سال 2016 شرکت ای تی اند تی توافق‌نامه‌ای برای تملیک تایم وارنر را امضا کرد. این معامله منابع گسترده تایم وارنر اعم از بانک مواد نمایشی آبونه (پولی) برای مخاطبین در سراسر دنیا را با قدرت توزیع شرکت ای تی اند تی به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تأسیس شده بر پایه برنامه های آبونه تلویزیونی که دارای بستر وسیعی از خدمات توزیع برنامه‌های تلویزیونی، خدمات تلفن همراه و پهنای باند بود، ترکیب کرد.

آخرین به‌روزرسانی: 26 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملیک پس از مقاله بررسی ادغام شرکت‌های سیتی کورپ و تراولرز گروپ در این مقاله به بررسی تملیک شرکت تایم وارنر (Time Warner) توسط شرکت ای تی اند تی (AT&T) می‌پردازیم.

مقدمه

صنعت مخابرات جزو صنایعی در دنیا است که از رشد بسیار سریعی برخوردار است. صنعت مخابرات بازاری رقابتی است که در آن قیمت‌های پایین‌تر، کیفیت بالاتر و نوآوری‌های بیشتر باعث ازبین‌رفتن بسیاری از موانع پیشروی شرکت‌ها برای ورود به این بازار شده‌اند. شرکت‌های استراتژیک در این بخش از ادغام و تملیک، تصاحب و یا همکاری با سایر شرکت‌ها برای ورود به بازارهای جدید بهره می‌برند.

اساساً در بخش مخابرات دو موج ادغام و تملیک به وجود آمد. اولین موج درزمان رویداد حباب فن‌آوری سال‌های 1999 تا 2000 شکل گرفت که منجر به ایجاد معیارهای خاصی در این بخش شد. دومین موج در طول سال‌های 2005 تا 2007 رخ داد که منجر به یکپارچه شدن بازار تلفن‌های همراه ایالات متحده و بخش‌های مرتبط با پهنای باند اروپا شد.

در ایالات متحده شرکت ای تی اند تی یا همان ما‌بل دهه ها بود که بر تمامی زنجیره در‌آمد خدمات مخابرات فرمانروایی می‌کرد. به دنبال تجزیه شرکت ای تی اند تی به دلایل حقوقی در سال 1984 این بخش شاهد تنوع‌بخشی افقی شد. فرایندهای متعدد ادغام و تملیک در سال‌های دهه 1990، به اصلاح قانون مخابرات آمریکا در 1996، توافق‌نامه سازمان تجارت جهانی (WTO) و یکپارچه شدن اتحادیه اروپا ارتباط داشت. رفع موانع قانونی و رقابت آزاد در اتحادیه اروپا در آزادسازی بازارهای مخابرات جهانی دخیل بود.

تملیک‌های مرتبط با ای تی اند تی

بنیاد اولیه شرکت ای تی اند تی که به نام شرکت امریکن تلفون اند تلگراف معروف بود توسط آلکساندر گراهام بل به همراه گاردینر هوبارد و تامس ساندرس پایه‌گذاری شد. شرکت ای تی اند تی در سال 1885 به‌عنوان شعبه‌ای خودکفا از شرکت آمریکن بل تأسیس شد تا شبکه تلفن راه دور را برپا کرده و به‌کار بیندازد. در سال 1899 شرکت ای تی اند تی دارایی‌های شرکت آمریکن بل را تملیک کرده و به شرکت مادرِ بل‌سیستم مبدل شد.

شرکت ای تی اند تی و شرکت بل سیستم در طول تاریخ به‌عنوان شرکت های نظارت‌ شده انحصاری دارای مجوزهای قانونی عمل‌ می‌کردند. در 1970 دولتمردان ایالات متحده دادخواست ضد انحصاری علیه شرکت ای تی اند تی ارائه دادند. در نتیجه توافقی بسیار چشمگیر، شرکت ای تی اند تی مجبور شد خود را به 22 شرکت اپراتور تلفن مثل بیبی بلز تفکیک کند. هدف این تفکیک خارج کردن صنعت مخابرات از انحصار و به‌وجودآوردن دستیابی یکسان تأسیسات محلی به‌تمامی ارائه‌دهندگان خدمات تلفن راه دور بود. در سال 1995 شرکت ای تی اند تی دچار تفکیک خودخواسته‌ای شد و به سه شرکت تجاری عمومی جداگانه تقسیم شد. شرکت‌های لوسنت تکنالوجیز (سیستم و تأسیسات) شرکت ان سی آر (کامپیوتر) و ای تی اند تی (خدمات مخابراتی).

شرکت اس بی سی کامیونیکیشنز که پیش از آن بنام شرکت ساوث وسترن بل شناخته می‌شد یکی از هفت شرکت هلدینگ منطقه‌ای بود که بعد از تفکیک شرکت ای تی اند تی شکل گرفتند. در دوره سال‌های 1997 تا 1998، شرکت اس بی سی موقعیت خود را با تملیک شرکت‌های پاسیفیک تلسیس گروپ، ساوثرن نیو اینگلند تله کامیونیکیشنز و آمیرتک کورپوریشن به‌عنوان غول مخابراتی جهانی تقویت کرد. شرکت اس بی سی در سال 2006 شرکت ای تی اند تی را تصاحب کرد تا به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی در دنیا بالا بیاید.

شرکت اس بی سی یکی از شرکت‌های بیبی بلز بود که 21 سال بعد از اینکه قانون‌گذاران فدرال شرکت ای تی اند تی اولیه را وادار به تفکیک کردند با شرکت ای اند تی ما بل ادغام شده بود. سهام‌داران ای تی اند تی طبق شرایط توافق‌نامه 0.77942 سهم از سهام عادی شرکت اس بی سی را در برابر هریک از سهام عادی شرکت ای تی اند تی دریافت کردند. ارزش این معامله 16 میلیارد دلار بود. این معامله سیستم جهانی و توانایی‌ها و کسب‌وکار وابسته به پروتکل اینترنتی‌ شرکت ای تی اند تی را با مبادلات تجاری محلی، پهنای باند و راه‌حل‌های بی‌سیم شرکت اس بی سی ترکیب کرد.

در سال 2004 شرکت سینگولار وایرلس و شرکت ای تی اند تی در معامله ادغامی به ارزش 41 میلیارد دلار به هم پیوستند تا بزرگ‌ترین ارائه‌کننده خدمات بی سیم در ایالات متحده را از لحاظ تعداد مشترکین به وجود بیاورند. در سال 2006، شرکت دیگری از مجموعه شرکت‌های بیبی بلز (بل ساوث) با شرکت ای تی اند تی ادغام شد تا بزرگ‌ترین شرکت تلفن در ایالات متحده را به وجود آورند. این ادغام بخش‌های بزرگی از قلمرو قبلی شرکت ای تی اند تی را با یکپارچه کردن محدوده‌های شرکت بل ساوث در 9 ایالت به شکل شرکت‌های عامل ای تی اند تی متحد کرد تا مناطق میانه غربی، جنوب غربی و ساحل غربی ایالات متحده را پوشش دهند.

سهام‌داران بل ساوث 1.325 سهم از سهامی شرکت ای تی اند تی را در برابر هریک از سهام شرکت بل ساوث و یا تقریباً 37.09 دلار برای هر سهم را دریافت کردند. در سال 2011، شرکت ای تی اند تی و دویچه تل‌کام به توافقنامه خرید سهامی دست زدند که بر اساس آن شرکت ای تی اند تی شرکت تی موبایل (یکی از شرکت‌های تابعه دویچه تله کام) را به مبلغ تقریباً 39 میلیارد دلار تصاحب می‌کرد. این معامله شامل پیشنهاد وجه نقدی به میزان 25 میلیارد و 14 میلیارد دلار از سهام عادی شرکت ای تی اند تی بود.

تملیک شرکت ای تی اند تی در سناریوی چالش‌های دشواری که در ارتباط با محدودیت‌های ظرفیتی ناشی از درخواست‌های بی‌سابقه داده‌های تلفن همراه روبرو بود اقدام بسیار به موقعی محسوب می‌شد. ترافیک داده‌های موبایل در شبکه‌های همراه در دوره سال‌های 2007 تا 2010 به میزان 8000درصد افزایش پیدا کرده بود. این تملیک فرصت دسترسی به شبکه‌های ال تی ایی قوی شرکت ای تی اند تی را در اختیار 34 میلیون مشتری شرکت تی موبایل قرار می‌داد.

در تاریخ ژوئیه سال 2015، شرکت ای تی اند تی تملیک شرکت دیرک تی وی که عرضه کننده پیشروِ سرگرمی‌های تلویزیونی دیجیتال در ایالات متحده و آمریکای لاتین بود را به اتمام رساند. ارزش این معامله 47.490 میلیارد دلار بود. انتظار می‌رفت این تملیک در زمینه خدمات یکپارچه‌سازی و فروش محصولات مختلف در یک‌جا هم‌افزایی‌هایی در هزینه‌ها و سود برای شرکت ای تی اند تی فراهم سازد.

قرار بود این ادغام از طریق ارائه خدمات جذب‌کننده مشتری با ترکیبی ازپخش‌ویدئو، پهنای باند وسیع و خدمات موبایل، بستر توزیع مناسبی برای شرکت ای تی اند تی فراهم سازد. شرکت ترکیب شده به‌عنوان رهبر توزیع‌کننده محتوای رسانه ای از طریق تلفن‌های همراه، ویدئو و پلتفرم‌های پهنای باند جلوه‌گر شد. برطبق شرایط توافق‌نامه ادغام، هر سهم از سهام دیرک تی وی در مقابل 28.50 دلار وجه نقد به‌اضافه 1.892 سهم از سهام شرکت ای تی اند تی مبادله گردید. سهام‌داران شرکت دیرک تی وی 16 درصد از سهام شرکت جدید را صاحب شدند.

تملیک شرکت تایم وارنر توسط شرکت ای تی اند تی

شبکه مدرن شرکت ای تی اند تی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی در جهان محسوب می‌شود. شرکت ای تی اند تی ارائه‌کننده خدماتی یکپارچه و عرضه‌کننده خدمات پیشرفته تلفن همراه، تلویزیون‌های نسل آینده، اینترنت سرعت بالا و راه‌حل‌های هوشمند است. شرکت ای تی اند تی عرضه‌کننده خدمات پیشرفته به 3.5 میلیون کسب‌وکارمختلف است که تقریباً همه 1000 کسب‌وکار ارائه شده در مجله فورچون را شامل می‌گردد.

سرویس اینترنت موبایل سرعت بالای شرکت ای تی اند تی 365 میلیون شخص و کسب‌وکار را در آمریکای شمالی و مکزیکو پوشش می‌دهد. شرکت ای تی اند تی درآمد تلفیقی‌ای برابر با 163.8 میلیارد دلار داراست. جریان نقدی آزاد پرداخت سود سهام برای شرکت 70 درصد بوده است. تا سال 2016، شرکت به مدت سی و سه سال افزایشی متوالی در پرداخت سود سهام را شاهد بود. شرکت ای تی اند تی دومین ارائه‌دهنده بزرگ خدمات تلفن همراه و بزرگ‌ترین ارائه‌کننده خدمات تلفن ثابت در ایالات متحده محسوب می‌شد. این شرکت از طریق شرکت دیرک تی وی خدمات پهنای باند تلویزیون اشتراکی به بیش از 25 میلیون مشترک ارائه می‌دهد.

آمریکن آنلاین، ادغام شرکت تایم وارنر و دیگر تجدید ساختارها

شرکت تایم وارنر، رهبر جهانی سرگرمی و رسانه‌ها با طیف وسیعی از موفق‌ترین برندهای رسانه‌ای در تمام دنیا است. در 22 اکتبر سال 2016 شرکت ای تی اند تی توافق‌نامه‌ای برای تملیک تایم وارنر را امضا کرد. این معامله منابع گسترده تایم وارنر اعم از بانک مواد نمایشی آبونه (پولی) برای مخاطبین در سراسر دنیا را با قدرت توزیع شرکت ای تی اند تی به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تأسیس شده بر پایه برنامه های آبونه تلویزیونی که دارای بستر وسیعی از خدمات توزیع برنامه‌های تلویزیونی، خدمات تلفن همراه و پهنای باند بود، ترکیب کرد.

انتظار می‌رفت ترکیب برنامه‌های تلویزیونی پولی شرکت تایم وارنر با ارتباط‌های شرکت ای تی اند تی با مشتریان از طریق موبایل، اشتراک تلویزیون و شبکه‌های پهنای باند، شرکت ای تی اند تی را چنان تقویت کند که همچون رهبر جهانی شبکه‌های مخابراتی همگرا، رسانه و صنعت فناوری جلوه‌گر شود. معامله تملیک شرکت تایم وارنر معامله 47 میلیارد دلاری شرکت دیرک تی وی را تحت‌الشعاع قرارداد و به بزرگ‌ترین تملیک شرکت ای تی اند تی بعد از معامله 85 میلیاردی شرکت بل ساوث در سال 2006 مبدل شد.

شرکت ترکیب شده میلیون‌ها مشترک خدمات بی‌سیم و آبونه تلویزیونی شرکت ای تی اند تی را با شبکه‌های معروف و قدرتمند تایم وارنر مثل سی‌ان‌ان، تی ان تی، کانال ایچ بی او و استودیوی فیلم و تلویزیون برادران وارنر همراه نمود. این اقدامی استراتژیک برای استفاده از محصولات پولی در تلویزیون و ویدئو برای ایجاد رشد و توسعه سریعتر در بازار کم‌جان خدمات بی‌سیم محسوب می‌شد. شرکت ای تی اند تی انتظار داشت اولین شرکت ارائه خدمات بی‌سیم شود که در زمینه عرضه آنلاین بسته‌های نمایش ویدئویی که کاملاً شبیه به بسته‌های تلویزیونی اشتراکی سنتی بودند با شرکت‌های پخش کابلی رقابت کند. این معامله به شرکت ای تی اند تی کمک می‌کرد تا درعین حال که هسته کسب‌وکار بی‌سیمش دچار اشباع شده بود، بسترهای جدیدی برای رشد پیدا کند.

در طی سال 2016، شرکت ای تی اند تی 268000 مشتری اصلی تلفن بی‌سیم و 3000 مشتری کسب‌وکارهای ویدئویی‌اش را ازدست‌داده بود. شرکت تایم وارنر و شرکت ای تی اند تی پیش از اعلام ادغام سرمایه بازاری به ترتیب برابر با 68 میلیارد و 233 میلیارد دلار دارا بودند. پس از تکمیل ادغام، کسب‌وکار سرگرمی‌سازی شرکت ای تی اند تی تقریباً 40 درصد سود را به دست می‌آورد. ای تی اند تی بعد از کسب دامنه کاری وسیع که در نتیجه تملیک دیرک تی وی به دست آورده بود برنامه‌هایی برای راه‌اندازی خدمات رسانه‌ای اینترنتی (Over the top video) داشت که به استفاده‌کنندگان اجازه می‌داد برنامه‌هایی را بدون نیاز به آنتن‌های ماهواره‌ای از طریق اینترنت تماشا کنند؛ لهذا این ترکیب، غول رسانه‌ای برجسته‌ای را به وجود آورد که هم توانایی تولید مواد رسانه‌ای و هم پخش آن به میلیون‌ها نفر از طریق تلفن‌های بی‌سیم، اشتراک پهنای باند و ارتباطات تلویزیون ماهواره‌ای را دارا بود.

ظهور بازارها و خروجی‌های آنلاینی مثل آمازون پرایم، یوتیوب و نت فلیکس شرکت‌های رسانه‌ای را مجبور کرده بود که برای یکپارچه شدن به دنبال پیداکردن شرکای مناسبی باشند. شرکت‌های رسانه‌ای انتظار داشتند قیمت عرضه‌کنندگان خدمات کابلی و سود ناشی از تبلیغات دچار کاهش گردد. نکته متمایز این معامله اتحاد امپراطوری بدون مرز فیلم و برنامه‌های تلویزیونی یعنی شرکت تایم وارنر با شبکه‌های بی‌سیم شرکت ای تی اند تی بود که 315 میلیون نفر را پوشش می‌داد.

شرکت ای تی اند تی انتظار داشت پس از سه سال از بسته شدن معامله، یک میلیارد دلار پس‌انداز کسب کند. شرکت ای تی اند تی همچنین، برنامه‌هایی برای ارائه پلتفرم‌های تلویزیونی متمایزی درسر داشت که به بینندگان اجازه می‌داد بسته‌های برنامه‌های تلویزیونی را مستقیماً بدون اتصال کابل یا آنتن ماهواره تماشا کنند. در سال 2011 شرکت کام‌کست شرکت ان بی سی یونیورسال را خریداری کرد. غول‌های فناوری مثل گوگل که با فعالیت‌هایی مثل پخش تلویزیونی زنده، شبکه نت فلیکس و آمازون به محدوده رسانه‌های سنتی تجاوز کرده بودند در سال‌های 2013 تا 2015 سرمایه‌گذاری سالیانه خود را بر روی برنامه نویسی دوبرابر کرده بودند که به مبلغ 7.5 میلیارد دلار بالغ می‌شد.

شرکت اپل برنامه‌هایی برای ارائه خدمات اورجینال و محتویات رسانه‌ای داشت که قرار بود مستقیماً از طریق گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها دریافت شوند. شرکت‌های اصلی تله‌کام چون شرکت ای تی اند تی از همان ابتدا تنها عرضه‌کننده خدمات پایه به مشتریان ثابت خود بودند و هزینه‌های خلاقانه و ریسک‌پذیر کار را به فیلم سازان و استودیوها سپرده بودند. کسب‌وکار اصلی شرکت ای تی اند تی با چالش‌هایی چون تنگ شدن بستر رقابت به دلیل کاهش پایگاه‌های خانگی برای بسته‌های تلویزیونی و اشباع مشتریان خدمات تلفن همراه و اینترنت روبرو شده بود.

عرضه‌کنندگان تلویزیون‌های اشتراکی (پولی) مثل دیرک تی‌وی از سوی شرکت‌هایی که سرگرمی‌ها و ویدئوهایی انتخابی بر بستر اینترنت پخش می‌کردند با چالش‌هایی روبرو شده بودند. این شرکت ترکیب شده هدف خود را بر آن قرارداد که تبدیل به اولین شرکت عرضه‌کننده خدمات تلفن همراه شود که با شرکت‌های کابلی در حوزه بسته‌های پهنای باند و پخش ویدئویی تلفن همراه رقابت کند، آن هم در شبکه تلفن همراهی که بیش از 315 میلیون نفر را در سراسر ایالات متحده پوشش می‌داد.

ویژگی‌های متمایز معامله

در 22 اکتبر سال 2016، شرکت ای تی اند تی و شرکت تایم وارنر به توافق ادغامی دست زدند که بر اساس آن شرکت تایم وارنر بر اساس مبادله 50 درصد وجه نقد و 50 درصد سهام به میزان 107.50 دلار در مقابل هر سهم از سهام عادی شرکت تایم وارنر به تملیک شرکت ای تی اند تی در آمد. به‌عبارت‌دیگر شرکت ای تی اند تی 107.50 در برابر هر سهم پرداخت کرد که نیمی از این پرداخت نقدی و نیم دیگر آن به شکل سهام بود. ارزش معامله در زمان اعلام ادغام تقریباً 85.4 میلیارد دلار بود. با درنظرگرفتن بدهی خالص شرکت تایم وارنر درسی‌ام سپتامبر سال 2016، ارزش کل معامله تقریباً 108.700 دلار تخمین زده شد. هر سهم از سهام شرکت تایم وارنر به قیمت 53.75 دلار به ‌صورت نقد و تعدادی از سهام عادی شرکت ای اند تی برابر با نرخ مبادله معامله گردید.

در توافق‌نامه ادغام شرط شد که چنانچه میانگین ارزش سهام در زمان بسته شدن معامله ادغام بین (یا برابر) 37.411 دلار و 41.349 دلار بر هر سهم باشد، نرخ مبادله عدد 53.75 دلار تقسیم ‌بر میانگین ارزش سهام خواهد بود. اگر میانگین ارزش سهام بیشتر از 41.349 دلار باشد آن‌وقت نرخ مبادله 1.300 خواهد بود. اگر میانگین ارزش سهام کمتر از 37.411 می‌بود، آن‌وقت نرخ مبادله 1.437 می‌شد. سهام‌داران شرکت تایم وارنر بین 14.4درصد و 15.7 درصد از سهام شرکت ای تی اند تی بر اساس سود تقلیل یافته سهام برجسته شرکت ای تی اند تی را مالک شدند. قرار شد وجه نقدی قیمت خرید از طریق وام‌های جدیدی که بر اساس ترازنامه ای تی اند تی تأمین خواهد شد، پرداخت گردد.

اگر ادغام در سوددهی دچار شکست می‌شد آن‌وقت شرکت ای تی اند تی می‌بایست 500 میلیون دلار پرداخت می‌کرد درحالی‌که شرکت تایم وارنر توافق کرده بود که چنانچه شرکت دیگری پیشنهاد معامله‌ای بیشتر از شرکت ای تی اند تی ارائه دهد مبلغ 1.7 میلیارد دلار جهت فسخ قرارداد پرداخت نماید. در هنگام اعلام خبر معامله، سهام شرکت تایم وارنر تقریباً 8 درصد افزایش پیدا کرده و به مبلغ 89.48 دلار نزدیک شد، درحالی‌که سهام شرکت ای تی اند تی 3 درصد کاهش پیدا کرد و به مبلغ 37.49 دلار رسید.

شرکت ای تی اند تی انتظار داشت این معامله در اولین سال بعد از تکمیل ادغام، هم در سود هرسهم و هم در جریان نقدی سهام باعث افزایش ارزش شرکت شود. شرکت ای تی اند تی در انتهای اولین سال پس از تکمیل ادغام انتظار داشت بدهی‌های خالص، درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک را در محدوده x2.5 متعادل سازد. در 15 فوریه سال 2017 توافق‌نامه ادغام توسط سهام‌داران شرکت تایم وارنر پذیرفته شد.

هم‌افزایی‌های معامله

شرکت ای تی اند تی انتظار داشت در طی سه سال پس از تکمیل ادغام میزان یک میلیارد دلار در هم‌افزایی‌های عملکرد مالی شرکت کسب نماید. انتظار می‌رفت هم‌افزایی‌های هزینه ابتدا در مخارج تدارکات و شرکتی ایجاد گردند. همین‌طور انتظار می‌رفت شرکت تایم وارنر مزایای تنوع‌بخشی چشمگیری به شرکت ای تی اند تی عرضه کند. قرار بود شرکت تایم وارنر ترکیبی از درآمدهای متنوع را ارائه کند. درآمدهای شرکت تایم وارنر در حدود 15 درصد از درآمدهای کل شرکت را در برمی‌گرفت. کسب‌وکار شرکت تایم وارنر در مقایسه با کسب‌وکار سرمایه‌بر شرکت ای تی اند تی موجود، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کمتر در هزینه‌های سرمایه‌ای بود. کسب‌وکار تایم وارنر در مقایسه با کسب‌وکار موجود شرکت ای تی اند تی کمتر دچار نظارتهای قانونی شده بود.

موارد قانونی

در 21 نوامبر سال 2017 وزارت دادگستری آمریکا دادخواست دعوای ضد انحصاری برای جلوگیری از تکمیل پروسه‌های ادغام شرکت‌های ای تی اند تی و تایم وارنر را صادر کرد. دولتمردان آمریکا تحت ریاست‌جمهوری دانلد ترامپ عقیده داشتند که این ادغام منجر به انحصارگرایی شده و به ضرر مصرف‌کنندگان آمریکایی است. بر اساس دیدگاه دولتمردان آن زمان عملکردی ماهواره‌ای شرکت ای تی اند تی و دیرک تی وی و شبکه محبوب تایم وارنر در نهایت طالب بهای بیشتری برای شبکه‌های محبوب تایم وارنر می‌شدند.

شرکت ای تی اند طی این دادخواست را به چالش طلبید و ادعا کرد که ادغام، ادغامی عمودی محسوب می‌شود و این دو شرکت‌ به طور مستقیم رقبای هم محسوب نمی‌شوند. بر اساس گزارش رسانه‌ای ایالات متحده وزارت دادگستری با اجرای ادغام موافقت کرد به‌شرط آنکه شرکت ای تی اند تی موافقت نماید تا یا شرکت تایم وارنر (شرکت مادر سی‌ان‌ان و سایر شبکه‌ها) یا شرکت دیرک تی وی را واگذار نماید. نکات متمایز عملکرد و مالی شرکت ای تی اند تی در جدول‌های 11.1 و 11.2 نمایش داده شده‌اند.

جدول 11.1 ویژگی‌های متمایز مالی شرکت ای تی اند تی
جدول 11.1 ویژگی‌های متمایز مالی شرکت ای تی اند تی

مقادیر به میلیون دلار می‌باشند به‌استثنای سود هر سهم و نسبت بدهی.

جدول 11.2 ویژگی‌های متمایز عملکرد شرکت ای تی اند تی
جدول 11.2 ویژگی‌های متمایز عملکرد شرکت ای تی اند تی

تحلیل ارزش ادغام

تأثیر ادغام بر شرکت ای تی اند تی

اعلام خبر ادغام در رسانه‌ها در تاریخ 21 اکتبر سال 2016 انجام گرفت. بازده تجمعی شرکت ای تی اند تی برای 247 روز (10- روز تا 236 روز) پیش‌وپس از دوره اعلام خبر ادغام 1.3 درصد بود (نمودار 11.1)

ارزش سهام شرکت ای تی اند تی در دوران پیش‌وپس از اعلام خبر ادغام دچار کاهش شد. ارزش سهام شرکت ای تی اند تی در روز قبل از اعلام خبر 1.9- درصد کاهش پیدا کرد. ارزش سهام شرکت ای تی اند تی در روز اعلام خبر ادغام 3درصد کاهش یافت. کاهش ارزش سهام به مدت سه روز پس از اعلام خبر ادغام ادامه یافت (جدول 11.3)

بازده تجمعی سهام شرکت ای تی اند تی در طی دوره کوتاه‌تر پیش‌وپس از ادغام منفی به نظر می‌رسد و در دوره طولانی‌تر پیش‌وپس از ادغام مثبت است. در دوره طولانی‌تر (0 تا 100 روز) بازده تجمعی تقریباً ده درصد است (نمودار 11.1)

تأثیر تملیک بر ارزش سهام شرکت تایم وارنر

اعلام خبر تملیک تأثیر مثبتی بر بازده سهام شرکت ادغام شده یعنی تایم وارنر داشت. در روز اعلام خبر ادغام، سهام شرکت تایم وارنر به میزان 7.8 درصد افزایش پیدا کرد. در روز قبل از اعلام خبر، سهام شرکت تایم وارنر به میزان 4.7 درصد افزایش پیدا کرد. (جدول 11.5)

بازده تجمعی شرکت ای تی اند تی در دوره پیش‌وپس از ادغام
بازده تجمعی شرکت ای تی اند تی در دوره پیش‌وپس از ادغام
جدول 11.3 بازده روزانه شرکت ای تی اند تی
جدول 11.3 بازده روزانه شرکت ای تی اند تی
جدول 11.4 بازده تجمعی در طی دوره پیش‌وپس از ادغام
جدول 11.4 بازده تجمعی در طی دوره پیش‌وپس از ادغام
جدول 11.5 بازده روزانه شرکت تایم وارنر در دوره پیش‌وپس از اعلام خبر ادغام
جدول 11.5 بازده روزانه شرکت تایم وارنر در دوره پیش‌وپس از اعلام خبر ادغام
جدول 11.6 بازده تجمعی در طی دوره پیش‌وپس از ادغام
جدول 11.6 بازده تجمعی در طی دوره پیش‌وپس از ادغام

سهام شرکت تایم وارنر در طی دوره‌های مختلف زمانی پیش‌وپس از دوره ادغام بازده مثبتی را نشان می‌دهد. در طولانی‌ترین دوره زمانی قبل و بعد از دوره ادغام سهام تایم وارنر بازده ای دورقمی نشان می‌دهد (نمودار 11.2)

ارزش سهام تایم وارنر در دوره 247 روزه قبل و بعد از اعلام خبر ادغام روندی افزایشی نشان می‌دهد بازده تجمعی برای دوره زمانی 247 روزه (10- روز تا 236 روز) تقریباً 26 درصد بوده است.

نمودار 11.2 بازده تجمعی شرکت تایم وارنر در طول دوره ادغام
نمودار 11.2 بازده تجمعی شرکت تایم وارنر در طول دوره ادغام
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...