تملیک شونده (Acquiree)

22 اردیبهشت 1401

دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: 9 اردیبهشت 1402

شرکت هدف یا تملیک شونده، شرکتی است که به عنوان هدف خرید یا ادغام در نظر گرفته می شود. تملیک یک رویه رایج در دنیای شرکت ها است.

تملیک شونده یا Acquiree کیست؟

تملیک شونده، شرکت، کسب‌وکار یا شرکت سهامی عامی است که کاندیدای مناسبی برای ادغام یا تملیک است. وی درواقع شرکت هدف برای خریدار است. فرآیند جذب شرکت هدف، بسته به نگرش مدیریت شرکت تملیک شونده می تواند سناریوهای مختلفی را دنبال کند.

غالباً، مالکان و سهامداران شرکت تملیک ‌شونده موافق انجام معامله هستند و روند تصاحب یا تملیک شرکت را پیگیری می کنند اما این شکل از معامله همواره صادق نیست. اگر مدیریت شرکت تملیک شونده با معامله مخالف باشد، می توانند از روش های مختلفی برای جلوگیری از تصاحب سهام خود استفاده کنند.

بینشی در مورد فرآیند

واحد مورد تملیک، اغلب با قیمتی بالاتر از ارزش بازار منصفانه خریداری می شود. این عمل بسیار رایج است، به خصوص اگر خریدار تحلیل کند که شرکت هدف ارزش استراتژیک قابل توجهی در فرآیند ادغام یا تملیک به ارمغان خواهد آورد.

به عنوان مثال، اگر خریدار پس از در دست گرفتن عملیات واحد خریداری شده انتظار صرفه به مقیاس بیشتری را داشته باشد، مایل است مبلغ بالایی را پرداخت کند تا تملیک انجام شود. با این حال، چنین مزایایی همواره محقق نمی شود. ممکن است هزینه‌های پنهانی وجود داشته باشد که خریدار از آن آگاه نباشد، به‌ ویژه زمانی که شرکت تملیک شونده تفاوت‌های اجتماعی یا فرهنگی بیش از حد انتظار با خریدار دارد.

هنگامی که صحبت از خرید به میان می آید، فرآیندهای خرید دوستانه و معاملات روان بسیار رایج تر از موارد خصمانه است. با این حال، این نوع دوم از خریدها هستند که همواره سرفصل خبرها هستند.

پس لازم است بدانیم، چه چیزی یک شرکت خاص را کاندیدای خوبی برای ادغام یا تملیک می‌کند؟

ویژگی‌های شرکت تملیک شونده

ویژگی های شرکت تملیک شونده (هدف) ایده آل

مجاورت جغرافیایی

یکی از عواملی که یک شرکت را برای خریداران جذاب می کند، موقعیت استراتژیک است. به عنوان مثال، اگر خریدار بتواند هزینه های تولید خود را با خرید شرکتی دیگر پایین نگه دارد، در این صورت خریدار مایل به پرداخت قیمت بالاتری برای سهام شرکت تملیک شونده خواهد بود.

به علاوه، هنگامی که یک تملیک نرم وجود دارد، خریدار به دنبال راه هایی برای پس انداز پول با به حداقل رساندن هزینه های اضافی خواهد بود. برای مثال، زمانی که وجود یک انبار کافی است، احتمالاً نیازی به ادامه نگهداری دو انبار نخواهد بود.

گذشته عملیاتی روشن و پاک

یکی دیگر از دلایل جذاب بودن یک شرکت برای خریدار، سابقه عملیاتی آن است. این بدان معنی است که شرکت هدف دارای منابع درآمدی ثابت و عملیات روشن است. به خاطر داشته باشید که اکثر خریدارها می‌خواهند که خرید بدون هیچ چالشی انجام شود. به این ترتیب، آنها از شرکت هایی که در گذشته ورشکسته شده اند یا دارای سابقه از دست دادن مشتریان عمده هستند، اجتناب می کنند.

روند افزایش ارزش سهام شرکت

شرکت خریداری شده چقدر در روایت داستان خود برای جامعه سرمایه گذاری فعال بوده است؟ آیا شرکت هدف روند بازخرید سهام خود را در بازار آزاد نشان داده است؟ خریدارها نه تنها به کسب و کارهایی که به عنوان بخشی از یک شرکت بزرگتر رونق دارند، علاقه مند هستند بلکه به توانایی واحد تحصیل شده برای انجام عملیات به عنوان یک نهاد مستقل اهمیت می دهند. در بیان ساده، خواستگاران شرکت هایی را ترجیح می دهند که بتوانند ارزش سهام خود را بهبود دهند.

مدیریت با تجربه

در برخی موارد، زمانی که یک شرکت سهام شرکت دیگری را خریداری می کند، تیم مدیریتی با یک تیم جدید جایگزین می شود. اما، در بسیاری مواقع، مدیریت آنها را به دلیل تجربه آنها در اجرای فعالیت های شرکت حفظ می کند. بنابراین، بسیاری از خریداران علاقه مند هستند بدانند که آیا واحد تحصیل شده هم اکنون به خوبی اداره می شود یا خیر.

سرپرستی خوب به عنوان شاهدی است که نشان می دهد دارایی های شرکت هدف احتمالاً در شرایط خوبی هستند و پایگاه خریداران/مشتریان آن رضایت دارند.

حداقل تهدیدات از ناحیه دعاوی قضایی

تقریباً هر شرکتی در مقطعی از زندگی خود با وضعیتی مواجه می شود که خواستار طرح دعوی قضایی است. با این حال، اکثر خریداران از شرکت‌هایی که تعداد زیادی از دعاوی حقوقی را پیگیری کرده اند یا هم اکنون درگیر آن هستند، دوری می‌کنند. به بیان ساده، خریدار علاقه دارد ریسک سرمایه گذاری خود را در شرکت هدف به حداقل برساند.

حاشیه سود قابل افزایش

همانطور که یک شرکت منابع درآمد خود را افزایش می دهد، از صرفه به مقیاس برخوردار می گردد. این بدان معنی است که در حالی که درآمد و سود آن افزایش می یابد، هزینه های سربار آن به حداقل می رسد یا ثابت می ماند. هزینه های سربار به مواردی مانند اجاره، قبوض آب و برق و پرداخت به تامین کنندگان و کارکنان اشاره دارد.

خریدار مجذوب شرکتی می شود که پتانسیل بهبود صرفه جویی در مقیاس خود را نشان دهد. آنها ترجیح می دهند شرکتی را با ساختار هزینه ای مستحکم و برنامه ای را در افزایش درآمد، خریداری کنند.

شبکه توزیع قوی

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که شرکت هدف را برای سرمایه‌گذاران جذاب می‌کند، داشتن شبکه توزیع قوی است. این امر به ویژه برای شرکت های مورد تملیک که فعالیت تولیدی دارند تأثیر گذار است. خریدار می خواهد از تعداد فروش هایی که شرکت انجام می دهد و نحوه بازاریابی محصولات اطلاعات کسب کند. خریداری که بتواند محصول خود را به روشی مقرون به صرفه ایجاد کند و سپس محصول را به موقع به مشتریان خود تحویل دهد، بهترین کاندید برای خرید است.

 

خلاصه

شرکت هدف یا تملیک شونده، شرکتی است که به عنوان هدف خرید یا ادغام در نظر گرفته می شود. تملیک یک رویه رایج در دنیای شرکت ها است. با این حال، یک واحد تحصیل شده باید دارای ویژگی های خاصی باشد تا آن را برای تملیک جذاب کند. از جمله اینها داشتن سابقه عملیاتی سالم، شبکه توزیع مستحکم و مدیریت با تجربه است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

واژه نامه ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...