ادغام و تملیک

همه شرکت ها به دنبال یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری سودآور هستند. برخی اوقات، این فرصت‌ها داخل شرکت ها وجود دارد که از آن ها می‌توان به گسترش، نوسازی و توسعه محصولات جدید اشاره نمود. در برخی موارد، این فرصت‌ها در خارج از شرکت قرار دارند که می‌توان به سرمایه‌گذاری در سهام سایر شرکت‌ها، پروژه شرکت‌های دیگر یا تملک برند یا ظرفیتی سودآوراشاره کرد. این روش در سال های گذشته بسیار رواج یافته است. فرآیند خرید یک کسب‌وکار، برند یا شرکت، ادغام و تملیک نامیده می‌شود. ادغام و تملیک، گونه‌ای از رشد غیر ارگانیک است که در آن، شرکت مبادرت به خرید رشد می‌کند. در این شیوه، شرکت به جای رشد از طریق پروژه‌های سرمایه‌گذاری از صفر، ترجیح می‌دهد تا از طریق تملیک به رشد دست یابد ما در رامان به عنوان اولین و با سابقه ترین شرکت در کنار شماییم تا از این فرصت برای رشد هر چه بیشتر کسب و کار خود استفاده نمایید.

ادغام و تملیک (M&A) Mergers and Acquisitions  به دلایل متنوعی در حوزه استراتژی شرکت ها صورت می گیرد، اما متداول ترین آنها، پشتوانه اقتصادی دارند. در زیر برخی از این دلایل اقتصادی آمده است.

مزایای ادغام و تملیک

افزایش توانمندی ها

افزایش توانمندی ها ممکن است در طیف وسیعی از پتانسیل های یک شرکت، از بهبود واحدهای تحقیق و توسعه گرفته تا انجام بهتر عملیات شرکت حاصل شود.
افزایش توانمندی ممکن است تنها در بخشی خاص نباشد. مثلا ممکن است شرکتی خریداری شود تنها برای آنکه فناوری خاصی که در آن شرکت مورد استفاده است تملیک گردد.
به عنوان نمونه شرکت های بیودارو به دلیل سرمایه گذاری قابل توجهی که برای بخش تحقیق و توسعه موفق در بازار دارو انجام می دهند مشمول فرآیند های ادغام و تملیک (M&A) هستند. تنها در سال ۲۰۱۱، ارزش چهار مورد از بزرگترین ادغام و تملیک ها در صنعت زیست دارویی بیش از ۷۵ میلیارد دلار بوده است.

درآمدزایی از ادغام و تملیک

بدست آوردن مزیت رقابتی یا سهم بازار بیشتر

ممکن است شرکت ها تصمیم بگیرند به منظور دستیابی به شبکه توزیع یا بازاریابی بهتر، ادغام و تملیک (M&A) را اجرا کنند. همچنین، ممکن است شرکتی بخواهد به بازارهای مختلفی دسترسی پیدا کند که در آنجا رقبایی در حال فعالیت هستند و تمایل نداشته باشد که از نقطه صفر شروع به بازاریابی و فروش کند. در این حالت ممکن است شرکت با شرکتی فعال در این حوزه ادغام شود. شبکه توزیع یا بازاریابی جدیدی که ایجاد می شود عملا طیف گسترده ای از مشتریان را برای هر دو شرکت فراهم می کند. به عنوان نمونه شرکت داروسازی Takeda در ژاپن، شرکت Nycomed، یک شرکت دارویی مستقر در سوئیس را خرید چون به دنبال تسریع رشد بازار در اروپا بود. جالب است بدانید ارزش این معامله حدود ۱۳٫۶ میلیارد دلار آمریکا بود.

متنوع سازی محصولات یا خدمات

دلیل دیگر ادغام و تملیک (M&A) در شرکت ها، تکمیل بسته محصول یا خدمات فعلی است. دو شرکت ممکن است بتوانند محصولات یا خدمات خود را با هم ادغام کنند و مزیت رقابتی خود را نسبت به سایرین در بازار افزایش دهند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۰۸، HP برای تقویت بخش خدمات حوزه فن آوری خود، EDS را خریداری کرد و ارزش این معامله حدود ۱۳٫۹ میلیارد دلار آمریکا بود.

تغییر مدیریت شرکت ها

در صورتی که مالکان فعلی نتوانند شخصی را در شرکت شناسایی کنند که جانشین آنها شود, یا صاحبان کسب و کار تمایل داشته باشند که سرمایه خود را از شرکت خارج کرده در بخش دیگری سرمایه گذاری کنند, مشمول فرآیند ادغام و تملیک (M&A) می شوند.

کاهش هزینه ها

وقتی دو شرکت محصولات یا خدمات مشابهی دارند, ادغام و تمیلک (M&A) می تواند فرصت زیادی برای کاهش هزینه ها ایجاد کند. زمانی که شرکتها ادغام می شوند, غالبا این فرصت را دارند که با تلفیق و ساده سازی عملیات, محل فعالیت و سایر منابع را ادغام کنند تا هزینه های عملیاتی را کاهش دهند.
این استراتژی اقتصادی همان صرفه اقتصادی است: هنگامی که با افزایش حجم, کل هزینه تولید خدمات یا محصولات کاهش می یابد, بنابراین سود کل شرکت ها به حداکثر می سد.

بقای شرکت ها

برای یک شرکت هرگز آسان نیست که هویت خود را در اختیار شرکت دیگری قرار دهد، اما گاهی اوقات تنها گزینه برای بقای شرکت ها، ادغام و تملیک است.

تعدادی از شرکت ها در طی بحران مالی جهانی از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ از M&A برای رشد و بقا استفاده کردند. به عنوان نمونه در طول بحران مالی بسیاری از بانک ها ادغام شدند تا ترازنامه های زیان ده خود را حذف کنند. ادغام و تملیک به دلایل دیگری نیز انجام می شود، اما موارد مطرح شده از رایج ترین آنها است.

غالبا، شرکتها چندین دلیل توامان برای ادغام و تملیک (merger and acquisition) دارند. جالب است بدانید که از نگاه کارکنان شرکت ها، M&A دارای پتانسیل های منفی و مثبت بالقوه ای است، ممکن است در این فرآیند مشمول تعدیل یا رشد موقعیت کاری شوند و یا اینکه ممکن است برای انجام مسئولیت های خود به منابع بهتری دسترسی پیدا کنند. با توجه به پیچیدگی فراوان و ماهیت چند رشته ای فرآیند، تیم رامان، سرمایه گذاران و شرکت های متنوع اعم از بورسی و غیر بورسی، فعال یا قبل از بهره برداری را در این حوزه راهنمایی نموده و مسیری که بالاترین ارزش افزوده را برای طرفین داشته باشد، برنامه ریزی و اجرا می کند.

لطفا شکبیا باشید...