تراکنش بر مبنای اندازه قدرت چانه زنی (بیطرفانه) (Arm’s Length Transaction)

15 تیر 1401

دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: 8 فروردین 1402

این تراکنش معامله ای بین دو طرف مستقل که است در آن هر دو طرف با توجه به منافع خود چانه زنی می‌کنند.

تراکنش بر مبنای اندازه قدرت چانه زنی (بیطرفانه) چیست؟

معامله بر مبنای اندازه قدرت چانه زنی (بیطرفانه)، که به عنوان اصل توان چانه زنی (ALP) هم شناخته می‌شود، معامله ای بین دو طرف مستقل را نشان می‌دهد که در آن هر دو طرف به نفع شخصی خود عمل می‌کنند. خریدار و فروشنده هر دو مستقل هستند، از قدرت چانه زنی برابر برخوردارند، تحت فشار یا اجبار طرف مقابل نیستند و به نفع شخصی خود عمل می‌کنند تا به سودمندترین معامله دست یابند.

ارزش بازار منصفانه در یک تراکنش در ازای بازو

با توجه به اینکه هر دو طرف به طور مستقل و به نفع شخصی خود عمل می‌کنند، یک معامله کاملا بر مبنای اندازه قدرت چانه زنی، معامله ای است که با ارزش منصفانه بازار منطبق است.

برای مثال خریدار و فروشنده ای را در نظر بگیرید که مستقل عمل می‌کنند و یکدیگر را نمی شناسند. در چنین سناریویی، هر یک از طرفین بهایی می‌خواهند که رفاه آن‌ها را به حداکثر شود. خریدار پیشنهادی را در کمترین قیمت ممکن مطرح می‌کند در حالی که فروشنده پیشنهادی را در بالاتر ین قیمت ممکن ارائه می‌دهد.

سپس هر یک از طرفین از اطلاعات موجود برای چانه زنی و در نهایت رسیدن به توافق استفاده می‌کنند. بنابراین، در نهایت قیمتی که خریدار و فروشنده برای معامله توافق می‌کنند، بر ارزش منصفانه بازار منطبق است.

نمونه ای از تراکنش بر مبنای اندازه قدرت چانه زنی

کالین در حالی که به کشور دیگری نقل مکان می‌کند به دنبال فروش خانه خود است. برادر بزرگترش، جان، تصادفاً به دنبال خانه ای برای خرید است. قبل از پذیرش پیشنهادات، کالین یک ارزیابی برای خانه خود انجام می‌دهد و تعیین می‌شود که ارزش بازاری خانه 1.000.000 دلار است. کالین از یک غریبه پیشنهادی به مبلغ 950.000 دلار و از جانب جان که مشکل نقدینگی دارد پیشنهاد تنها 600.000 دلار دریافت می‌کند.

اگر کالین خانه را به غریبه بفروشد، این یک معامله مبنای اندازه قدرت چانه زنی خواهد بود زیرا هر دو طرف مستقل هستند و به نفع شخصی خود عمل می‌کنند.

اگر کالین خانه را به جان بفروشد، معامله دیگر یک معامله بر مبنای اندازه قدرت چانه زنی نخواهد بود زیرا هر دو طرف مستقل نیستند.کالین تحت تأثیر جان است زیرا جان یکی از اعضای خانواده وی است. علاوه بر این، قیمت پیشنهادی جان 600.000 دلار به طور قابل توجهی کمتر از ارزش منصفانه بازار تعیین شده خانه بر اساس ارزیابی است.

اگرچه رفاه جان به دلیل اینکه او می‌تواند خانه را با قیمت پیشنهادی خود خریداری کند به حداکثر می‌رسد، کالین به نفع شخصی خود عمل نمی کند تا بهترین معامله را انجام دهد.

شناخت سناریوهای خرید اهرمی

تراکنش بر مبنای اندازه قدرت چانه زنی (بیطرفانه)

 

اهمیت انجام معامله بر مبنای اندازه قدرت چانه زنی در شرکت: Aphria Inc.

شرکت‌های دولتی که معاملات را به صورت « مبنای اندازه قدرت چانه زنی » انجام نمی‌دهند با عدم مطلوبیت سرمایه‌گذاران مواجه شده و این اغلب منجر به کاهش قابل توجه قیمت سهام آن‌ها می‌شود. نمونه قابل توجهی که در سال 2018 سرفصل خبرها شد، گزارش کوتاه فروش شرکت Aphria Inc. از سوی شرکت سرمایه گذاری Quintessential Capital Management بود.

گابریل گرگو، بنیانگذار شرکت سرمایه گذاری Quintessential Capital Management، گزارشی را با همکاری شرکت Hindenburg Research منتشر کرد و این ادعا را مطرح کرد که آفریا، در کنار سایر مسائل، برای به دست آوردن دارایی های خارجی که اساساً بی ارزش بودند، بیش از حد لازم پول پرداخت کرده است. گرگو، آفریا را “سیاه چاله ای برای پول سهامداران” نامید.

تأثیر این گزارش که نشان می‌داد تملیک دارایی‌های آفریا در آمریکای لاتین به صورت معامله ای بر مبنای اندازه قدرت چانه زنی نبوده، باعث سقوط سهام آفریا شد. سهام این شرکت طی یک دوره دو روزه 40 درصد کاهش یافت.

پس از انتشار این گزارش، آفریا این اتهامات را رد کرد و در تکذیبیه ای اعلام کرد که این معاملات “میان دو شرکت سهامی عام انجام شده است که هر کدام مشاوران مالی حرفه ای خود را داشتند.”

از آن زمان، سهام آفریا از فشار فروش کوتاه‌ مدت سرمایه گذاران خود بهبود یافته است و کمیته ویژه‌ای متشکل از مدیران مستقل این اتهامات را بررسی نموده و به این نتیجه رسیده‌اند که معاملات حقیقتاً به صورت توافقی انجام شده است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

واژه نامه ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...