تملیک دارایی شرکت (Asset Acquisition)

22 تیر 1401

دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: 18 بهمن 1401

شرکت خریدار مشخص می کند که تمایل دارد کدام دارایی ها و بدهی ها را تملیک کند.

تملیک شرکت از طریق دارایی چیست؟

تملیک دارایی، خرید یک شرکت از طریق خرید دارایی های آن به جای خرید سهام آن است. در اکثر حوزه‌های قضایی، تملیک دارایی معمولاً به عنوان بدهی‌های مشخص فرض می‌شود. با این حال، از آنجایی که طرفین می‌توانند در مورد اینکه کدام دارایی‌ها تملیک گردند و کدام بدهی‌ها به عهده گرفته می‌شوند، معامله کنند، این معامله می‌تواند بر خلاف ادغام، ترکیب یا خرید سهام، در ساختار و نتیجه آن بسیار خاص باشد.

در تملیک شرکت از طریق دارایی چه عواملی در نظر گرفته می شود؟

عوامل پیچیده زیادی وجود دارد که باید در یک تملیک دارایی در نظر گرفته شود. خریدار فقط دارایی‌ها و بدهی‌هایی را که شناسایی می‌کند به دست می‌آورد و موافقت می‌کند که آن‌ها را به دست آورد، مشروط به هر گونه بدهی که طبق قانون یا شرط بر خریدار تحمیل می‌شود. این اساساً با خرید یا ادغام سهام که در آن خریدار تمام دارایی‌ها و بدهی‌ها (از جمله بدهی‌های ناشناخته یا افشا نشده) شرکت مورد نظر را طبق قانون به دست می‌آورد، متفاوت است.

توانایی انتخاب و انتخاب دارایی ها و بدهی های مشخص، ماهیت انعطاف پذیری را برای خریدار فراهم می کند. خریدار پولی را برای دارایی های ناخواسته هدر نمی دهد و ریسک کمتری وجود دارد که بر خریدار بدهی های ناشناخته یا افشا نشده تحمیل شود. با این حال، این امر خرید دارایی را پیچیده‌تر می‌کند، زیرا خریدار باید برای شناسایی دارایی‌ها و بدهی‌هایی که می‌خواهد خریداری کند و بپذیرد، وقت بگذارد.

علاوه بر این، خریدار و شرکت هدف باید در مورد نحوه تخصیص قیمت خرید بین دارایی‌های معامله به توافق برسند. قانون درآمد داخلی ایالات متحده حکم می‌کند که قیمت خرید با استفاده از «روش باقیمانده» تخصیص داده شود، که قیمت خرید را بین دارایی‌ها برابر با ارزش منصفانه بازار تخصیص می‌دهد و هر مانده باقیمانده برای سرقفلی اعمال می‌شود. خریدار و شرکت هدف هر دو تخصیص قیمت خرید توافقی یکسانی را با استفاده از فرم 8594 در اظهارنامه مالیاتی مربوطه خود گزارش می دهند.

تملیک دارایی شرکت

 

استراتژی های کسب دارایی چگونه استفاده می شود؟

استفاده از استراتژی اکتساب دارایی زمانی رایج است که خریداران مایلند کنترل دارایی های متعلق به یک شرکت ورشکسته را به دست آورند اما به دلیل وضعیت مالی آن شرکت علاقه ای به کسب کل عملیات تجاری ندارند. سرمایه گذاران به جای اینکه کل عملیات تجاری را به دست آورند، می توانند به سادگی انتخاب کنند که کدام دارایی جذاب است و برای خرید آن دارایی های خاص گام بردارند همچنین، مجبور نباشند سایر دارایی هایی راکه ممکن است به آنها هیچ علاقه ای نداشته باشد، معامله کنند.

بسته به شرایط پیرامون شرکت ورشکسته، استفاده از این رویکرد به جای خرید مستقیم کسب‌وکار و دارایی‌های آن می‌تواند هزینه اولیه کمتری داشته باشد، در حالی که همچنان پاداش‌های فراوانی را در پایان ارائه می‌کند.

در موارد کمتر، می توان از رویکرد تملیک دارایی برای به دست آوردن تدریجی کنترل یک شرکت هدف استفاده کرد. در اینجا، فرآیند معمولاً شامل به دست آوردن کنترل دارایی‌های کلیدی است که برای عملیات مداوم شرکت مهم هستند. این فرآیند اغلب نیازمند شناسایی دارایی‌هایی است که سرمایه‌گذار یا خریدار می‌خواهد آن‌ها را به دست آورد، سپس آنها را بر اساس عواملی مانند سهولت کسب یا اهمیت هر دارایی برای هدف، اولویت‌بندی می‌کند.

از آنجایی که هدف بیشتر به مالک جدید آن دارایی ها وابسته می شود، فرصت به دست آوردن بقیه عملیات، چه از طریق به دست آوردن سود کنترلی از طریق خرید سهام یا خرید مستقیم شرکت، اغلب با تلاش نسبتاً کمی قابل انجام است. به این فکر کنید که در طول زمان تکه های کوچک کیک را در مقابل خوردن یکباره آن، گاز می زنید. این ساختار تراکنش اغلب بر عهده کسانی است که در نقش های مالی شرکت هستند.

زمانی که پیشنهاد خرید سهام توسط شرکت مورد نظر رد می شود، خرید دارایی اغلب می تواند سازنده باشد. چنین رویکردی همچنین، زمانی که شانس خرید سهام کافی و کسب حمایت کافی از سهامداران برای تصاحب خصمانه در جایی بین ضعیف و هیچ باشد، جایگزین مناسبی است.

در حالی که فرآیند دقیق مدیریت تملیک دارایی ممکن است مستلزم کنترل آهسته دارایی‌های کلیدی و تضعیف شرکت هدف باشد تا زمانی که فروش تنها گزینه واقعی باشد، تملیک دارایی‌ها می‌تواند منجر به ایجاد مقدار قابل توجهی سود در طول زمان شود. با این حال، ممکن است تکنیک‌هایی وجود داشته باشد که شرکت مورد نظر بتواند برای جلوگیری از چنین خریدها و تصاحب‌هایی استفاده کند. این تکنیک ها اغلب به عنوان قرص های سمی شناخته می شوند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

واژه نامه ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...