تملیک کننده (Acquirer)

25 اردیبهشت 1401

دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: 18 بهمن 1401

تملیک کننده، یک شرکت ثبت شده است که بخشی یا تمام حقوق یک شرکت دیگر را خریداری می کند.

Acquirer کیست؟

تملیک کننده، یک شرکت ثبت شده است که بخشی یا تمام حقوق یک شرکت دیگر را خریداری می کند. تملیک کننده با به دست آوردن اکثریت سهام شرکت هدف، مدیریت آن را بر عهده می گیرد و عملاً کنترل شرکت را از طریق حق رای سهامداران به دست می گیرد. از طرف دیگر، خریدار ممکن است به صورت شفاف شرکت را خریداری کند. در گروه مالی زاویه، شرکت های مشاوره ادغام و تملیک و بانک های سرمایه گذاری دنیا این مفهوم مورد نظر است.

تملیک کننده همچنین می‌تواند یک موسسه مالی باشد که حقوق خدمات و مدیریت حساب بانکی یک تاجر را به دست می‌آورد. تملیک کننده تاجر را ثبت نام می کند و مدیریت حساب بانکی را به او پیشنهاد می کند. با این حساب، تاجر می‌تواند پرداخت‌های کارت اعتباری و نقدی را از مشتریانی که در موسسات کارت های مختلف ثبت‌نام کرده‌اند، بپذیرد. برخی از انجمن های محبوب کارت ها عبارتند ازAmerican Express، Mastercard، Visa، Discover، China UnionPay و غیره.

تملیک کننده در یک تملیک شرکتی (مفهوم اصلی و کاربردی درایران)

تملیک شرکتی وضعیتی است که تملیک کننده تمام یا بخشی از سهام یک شرکت دیگر را تملیک می کند تا کنترل مدیریت شرکت هدف را به دست آورد. زمانی که تملیک کننده بیش از 50 درصد از سهام شرکت هدف را به دست آورد، می تواند شرکت مورد نظر را تصاحب کند.

تملیک اغلب شامل خرید اکثریت سهام شرکت به منظور اعمال نفوذ بیشتر بر تصمیمات هیئت مدیره است. تملیک کننده معتقد است که با به دست آوردن کنترل شرکت هدف، زیرساخت خود را توسعه داده و تسلط خود را بر بازار گسترش خواهد داد.

زمانی که یک شرکت قصد دارد فعالیت های خود را گسترش دهد، تملیک یک شرکت موجود را سودمندتر از توسعه به تنهایی می داند. به جای شروع مجدد در یک قلمرو جدید، شرکت تملیک شده زیرساخت ها، پرسنل، نام تجاری و پایگاه مشتریان موجود را برای او فراهم می کند.

این بدان معنی است که تملیک کننده می تواند از منابع موجود شروع به ساختن کند تا سهم بازار خود را در قلمرو جدید رشد دهد. تملیک کننده همچنین از کاهش هزینه ها سود خواهد برد زیرا برای تعیین مناسب بودن بازار جدید نیازی به صرف هزینه زیادی برای تحقیقات بازار ندارد.

تملیک کننده تاجر در پرداخت های الکترونیکی

تملیک کننده با نام‌های بانک تجاری، بانک تملیک کننده یا تملیک کننده تجاری نیز شناخته می‌شود. تملیک کننده ممکن است یک بانک یا موسسه مالی باشد که عضو دارای مجوز موسسات کارت مانند Visa و Mastercard است و نقش آن ثبت نام تاجران است تا به آنها اجازه دهد پرداخت های الکترونیکی را در محل خود بپذیرند. در اصل، تملیک کننده اجازه پرداخت کارت اعتباری از مشتریان را می دهد و از طرف تاجر به بانک صادرکننده متصل می شود.

هنگامی که مشتری یک پرداخت اعتباری یا بدهی به تاجر انجام می دهد، باید با تملیک کننده تماس گرفته شود تا پرداخت پردازش و تسویه شود. نوع پرداخت هایی که تملیک کننده تاجر می پذیرد به تعداد روابط پردازش شده آنها با موسسات کارت اعتباری بستگی دارد.

اگر تملیک کننده فقط یک حق را برای یک پردازنده کارتی داشته باشد، به این معنی است که سایر پردازنده های کارتی پذیرفته نمی شوند. اکثر تملیک کننده ها معمولاً وارد روابط پردازشی با شبکه ای از ارائه دهندگان می شوند، که به تاجران اجازه می دهد در هنگام پذیرش پرداخت های کارتی، از تجربه ای یکپارچه و بی نقص لذت ببرند.

هنگام پردازش پرداخت الکترونیکی به حساب بانکی تاجر، تملیک کننده هزینه‌های متفاوتی را همانطور که در قرارداد تملیک کننده -تاجر ارائه شده است، دریافت می‌کند. هزینه ها ممکن است در هر ماه یا هر تراکنش دریافت شود. هزینه ها برای پوشش هزینه های مرتبط با پردازش شبکه استفاده می شود.

نقش تملیک کننده در فرآیند پرداخت

بانک تملیک کننده مسئولیت ایجاد و مدیریت حساب تجاری از طرف تاجر را بر عهده دارد. هنگامی که مشتری با استفاده از کارت اعتباری یا نقدی پرداختی را انجام می دهد، تملیک کننده باید بر اساس اطلاعات دریافتی از شبکه کارت و بانک صادرکننده، تصمیم بگیرد که آیا تراکنش را تأیید یا رد کند.

پس از انجام معامله، تملیک کننده درخواست مجوز را دریافت می‌کند و سپس این اطلاعات را برای تأیید به بانک صادرکننده ارسال می‌کند. پس از تایید، پرداخت به حساب بانکی تاجر واریز می شود. در صورت رد شدن، پرداخت به حساب مشتری برگشت داده می شود و هیچ مبلغی به حساب تاجر واریز نمی شود.

تملیک کننده نیز ریسک معامله پردازش شده را می پذیرد. تملیک کننده باید با ریسک‌های مختلف پردازش پرداخت که می‌تواند بر پرداخت‌های الکترونیکی تأثیر بگذارد، مقابله کند. برخی از خطرات شامل استرداد وجه کارت، برگشت کارت و بازپرداخت کارت است.

استرداد وجه زمانی اتفاق می‌افتد که بین تاجر و دارنده کارت به دلیل عدم دریافت کالا یا خدمات، معیوب بودن کالا یا مسائل دیگری که اعتبار تراکنش را زیر سوال می‌برد، اختلاف وجود دارد. بازپرداخت شارژ توسط دارنده کارت از طریق بانک صادر کننده آغاز می شود.

برگشت کارت زمانی اتفاق می‌افتد که تاجر تراکنش مجاز قبلی را قبل از انجام هرگونه تسویه لغو کند. بازپرداخت کارت زمانی اتفاق می افتد که تاجر به دلایل مختلف به طور داوطلبانه وجوه را به دارنده کارت بازگرداند.

تملیک کننده در مقابل صادرکننده

تملیک کننده بانک یا موسسه مالی است که حساب بانکی تاجر را مدیریت می کند. قراردادی که توسط تملیک کننده و تاجر منعقد شده است به دومی اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های کارت اعتباری و نقدی از دارندگان کارت را بپذیرد. هنگامی که دارنده کارت پرداختی را به تاجر انجام می دهد، تاجر درخواست مجوز را برای تملیک کننده ارسال می کند و سپس درخواستی را برای تأیید به بانک صادرکننده خاص ارسال می کند.

صادرکننده (همچنین به عنوان بانک صادر کننده شناخته می شود) بانک یا مؤسسه مالی است

که کارت های اعتباری و نقدی را برای استفاده در پرداخت های الکترونیکی در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد. بانک صادرکننده کارت های اعتباری را از طرف شبکه های کارت مانند American Express، Visa و MasterCard صادر می کند. صادرکننده یک خط اعتباری برای دارنده کارت فراهم می کند و پشتوانه مالی تراکنش های انجام شده با استفاده از کارت را فراهم می کند.

 

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

واژه نامه ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...