چرا شرکت ها ادغام می شوند یا شرکتی دیگر را خریداری می کنند؟

16 خرداد 1401

دقیقه

ادغام و تملک (M&A) اقداماتی برای ادغام شرکت ها یا دارایی ها با هدف افزلیش رشد، کسب مزیت های رقابتی، افزایش سهم بازار یا تأثیرگذاری بر زنجیره تامین است.

چرا شرکت ها ادغام می شوند یا شرکتی دیگر را خریداری می کنند؟

ادغام و تملک (M&A) اقداماتی برای ادغام شرکت ها یا دارایی ها با هدف افزایش رشد، کسب مزیت های رقابتی، افزایش سهم بازار یا تأثیرگذاری بر زنجیره تامین است.

نکات کلیدی ادغام و تملک

ادغام و تملک (M&A) اقداماتی برای ادغام شرکت ها یا دارایی ها با هدف تحریک رشد، کسب مزیت های رقابتی، افزایش سهم بازار یا تأثیرگذاری بر زنجیره تامین است.

ادغام، در مورد دو شرکت توصیف می شود که یکپارچه می شوند، جایی که یکی از شرکت ها پس از جذب شدن توسط دیگری، موجودیت خود را متوقف می کند.

تملک، زمانی اتفاق می افتد که شرکتی اکثریت سهام شرکت هدف خود را به دست آورد به طوری که نام و ساختار قانونی خود را حفظ کند.

انواع ادغام و تملک (M&A)

ادغام

ادغام، سناریویی را توصیف می‌کند که در آن دو شرکت با هم یکپارچه می‌شوند و یکی از شرکت‌ها پس از جذب شدن توسط دیگری، دیگر وجود ندارد. هیأت مدیره هر دو شرکت ابتدا باید از سهامداران مربوطه خود تأییدیه دریافت کنند.

تملک

تملک، زمانی اتفاق می افتد که یک شرکت (تملک کننده) اکثریت سهام شرکت هدف خود را به دست آورد به طوری که نام و ساختار قانونی خود را حفظ کند. به عنوان مثال، پس از خرید شرکت Whole Foods توسط شرکت آمازون در سال 2017، آن شرکت نام خود را حفظ کرد و طبق معمول به اجرای مدل تجاری خود ادامه داد.

مقاله ی مرتبط:   جریمه و Solver تکاملی

تجمیع

تجمیع، منجر به ایجاد یک شرکت کاملاً جدید می شود که در آن سهامداران هر دو شرکت تجمیع را تأیید می کنند و سهام مشترک واحد تجاری تازه تأسیس را دریافت می کنند. به عنوان مثال، در سال 2018، شرکت Harris Corp. و L3 Technologies Inc. نیروهای خود را تحت مدیریت جدید L3 Harris Technologies Inc. تجمیع نمودند و ششمین پیمانکار بزرگ دفاعی کشور را تشکیل دادند.

مزایده ها و پیشنهادات

پیشنهاد مزایده، یک پیشنهاد خرید عمومی را توصیف می‌کند، که در آن شرکت تملک کننده (معروف به پیشنهاد دهنده)، مستقیماً با سهامداران یک شرکت سهامی عام تماس می‌گیرد و پیشنهاد می‌کند تعداد مشخصی از سهام آن‌ها را به قیمتی خاص در یک زمان خاص خریداری کند. در ایران این پیشنهاد با نام “اگهی عرضه ” منتشر می شود. شرکت تملک کننده، مدیریت و هیئت مدیره شرکت مورد نظر را، که ممکن است معامله را تایید کند یا نکند، دور می زند.

تملک دارایی

تملک دارایی ها، زمانی اتفاق می افتد که یک شرکت دارایی های دیگری را با تایید سهامداران واحد مورد نظر تملک کند. این نوع رویداد اغلب در موارد ورشکستگی اتفاق می‌افتد، جایی که شرکت‌های تملک کننده برای دارایی‌های مختلف شرکت در حال انحلال پیشنهاد می دهند.

تملک مدیریت

در تملک های مدیریتی، که گاهی اوقات به عنوان خریدهای مدیریتی (MBO) نامیده می شود، مدیران یک شرکت سهام کنترلی در شرکتی دیگر را خریداری می کنند تا آن را از بورس خارج کرده و خصوصی کنند. اما برای اینکه تملک مدیریتی اتفاق بیفتد، اکثریت سهامداران یک شرکت لازم است معامله را تایید کنند.

مقاله ی مرتبط:   175 راه برای انجام کار بیشتر در زمان کمتر "فصل دوم"

دلایل ادغام و تملک

 

دلایل ادغام و تملک (M&A)

شرکت‌ها به دلایل متعددی با شرکت‌های دیگر ادغام یا شرکت دیگری را تملک می کنند، از جمله:

هم افزایی

با ترکیب فعالیت‌های تجاری، کارایی عملکرد کلی افزایش و هزینه‌های کلی کاهش می‌یابد، به این دلیل که هر شرکت از نقاط قوت شرکت دیگر استفاده می‌کند.

رشد

ادغام می تواند به شرکت تملک کننده فرصتی بدهد تا سهم بازار را بدون انجام کارهای پرچالش افزایش دهد. در این روش، خریدارها به سادگی کسب و کار رقیب را به قیمت معینی خریداری می کنند که معمولاً به آن ادغام افقی گفته می شود. به عنوان مثال، یک شرکت آبجوسازی ممکن است تصمیم بگیرد کارخانه رقیب کوچکتری را بخرد و به شرکت کوچکتر امکان دهد آبجو بیشتری تولید کرده و فروش خود را به مشتریان وفادار به برند افزایش دهد.

افزایش قدرت قیمت گذاری در زنجیره تامین

با خرید یکی از تامین کنندگان یا توزیع کنندگان، یک کسب و کار می تواند یسیاری از هزینه ها را حذف کند. به طور خاص، خرید یک تامین کننده، که به عنوان ادغام عمودی شناخته می شود، به شرکت اجازه می دهد در مبالغی که تامین کننده پیش تر به هزینه های خود اضافه می کرد، صرفه جویی کند و با خرید یک توزیع کننده، شرکت غالباً توانایی ارسال محصولات را با هزینه کمتر به دست می آورد.

حذف رقابت

بسیاری از معاملات M&A به خریدار این امکان را می دهد که رقابت آتی را حذف کند و سهم بیشتری از بازار را به دست آورد. از نگاه منفی، معمولاً برای متقاعد کردن سهامداران شرکت مورد نظر برای پذیرش پیشنهاد، هزینه بالایی مازاد بر قیمت لازم است. گاهی سهامداران شرکت تملک کننده سهام خود را می فروشند و قیمت را پایین می آورند. این امر به عنوان پاسخی برای جلوگیری از پرداخت بیش از حد برای تملک شرکت هدف است.

مقاله ی مرتبط:   رگرسيون و همبستگی خطی – بخش 2
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
@

لطفا شکبیا باشید...